Иглика Йорданова: Развитието на офис сегмента ще бъде основано на една пълноценна екосистема

Иглика Йорданова, MRICS, изпълнителен директор, "Colliers International България"
С напредващия процес на ваксинация и разхлабването на част от противоепидемичните мерки (особено възобновяването на присъствения учебен процес за учениците) все повече компании плавно увеличават дела на служителите в офисите си, активно планират или дават индикации за желание към завръщане на работа в офиса.
В края на първото тримесечие на 2021 г. служителите на повечето компании са между 2 и 3 дни в офиса. В зависимост от сектора глобалните или регионалните корпоративни политики варират, но общата нагласа е на поетапно завръщане, което осезаемо се надяваме да регистрираме след третото тримесечие на тази година.
Едно е ясно – няма решение панацея. Следим отблизо промените в нагласите и нуждите на компаниите и на глобално ниво както посредством проучванията ни, така и през платформата Workplace Expert, която стартирахме през ноември 2020. Тя дава възможност на ангажираните с тези процеси да интегрират бизнес целите на организацията си в трансформацията на офисните си пространства. На база на данните от 58 държави и 12 индустрии освен повишените критерии към здравословна и високотехнологична среда водещите изисквания към офисите са с откроен фокус върху пространства, стимулиращи колаборация (във и между екипи), гъвкавост и продуктивност.
Проектите вече не се разглеждат от ползвателите като сграден фонд, а като платформи за предоставяне на услуги, добавящи стойност към резултата от основната дейност на наемателите.
Освен че са ключови, изброените фактори са взаимосвързани– осигурявайки по-добра комуникация с компаниите наематели, дори на ниво служител, през интеграцията на технологии, здравословна среда, благоприятстваща кокреацията и социалните контакти, предоставяйки гъвкавост и широк спектър услуги, инвеститори ще направят инвестициите си дългосрочно смислени и атрактивни. Това е процес, в който се намира и поддържа синергията между собственици и ползватели на офисни сгради.
Забавената динамика на офис пазара в момента до голяма степен се дължи и на предефинирането на приоритетите на бизнеса в пандемична и постпандемична реалност. Става въпрос за достъп до талант, неговата ангажираност и производителност, управление и обучение на екипи в хибриден модел на работа (от офис и дистанционно), все по-динамично скъсяване на срокове за доставка на стоки и услуги. Намирането на гъвкави модели е необходимост във всеки от изброените процеси, така че отражение ще има в договореностите наемател - наемодател. Офисът като платформа от услуги е и ключ към интегрирането на тази гъвкавост.
Очаквания за пазара на офис площи през 2021 г.
- Хибридните модели на работа, които включват офис, дом и трето пространство - споделени пространства, флекс офиси, работа от “всякъде” ще бъдат част форматите на работа на водещите корпорации. Конкретните пропорции, съотношения, правила и политики се дефинират и в момента и към края на годината се очаква по-голяма част от корпоративния свят да влезе във фаза на имплементация.
- Към момента активността при наемане на площи е доста по-ниска в сравнение с 2019 г. Не липсват сделки за релокация или консолидация, а знакови компании стартираха процеси по подготовка за такива. Стратегията на други корпорации обаче е да изчакат и ползват опита на другите при промяна на моделите си на работа и работно пространство. Трети решават да експериментират върху определени екипи, офиси, географии, като пилотния проект се репликира при успех.
- Наемателите са категорично по-предпазливи в наемането „на зелено“. В същото време това дава възможност на инвеститорите да интегрират в планирането на сградите си новите очаквания и изисквания на ползвателите, коментирани по-горе.
- Въпреки натиска от пандемията върху бизнеса наемите задържат нивата си. В краткосрочен план се очаква лек спад заради ръста на свободните площи, площи за преотдаване и излизането на нови проекти на пазара.
- Трансформация се очаква и във вътрешното разпределение на офисните пространства, които ще зависят от спецификата на отделните компании и ще са съобразени с изпълнението на бизнес целите и избрания от тях модел на работа. Офисът ще има различни функционални зони според различните потребности и типове дейности, много повече акцент ще бъде стимулирането на колаборация, креативност, подсилване на усещането да принадлежност към социум и корпоративна култура.
- Споделените работни пространства и така наречените flex офиси имат добра перспектива за развитие поради факта, че дават възможност за гъвкавост, осигуряват среда и спектър от услуги, както и са алтернативна среда на работата от вкъщи.
В същото време определено има раздвижване в интереса към България – особено в технологичния сектор или изнасянето на центрове за компетенции, за които необходимият талант е наличен в страната.
Разбира се, за привличането на нови компании е необходима и стабилна икономическа и политическа среда.
Клас А офис сградите в България са добър продукт, често изпреварващ като технически характеристики и технологична обезпеченост имотите в Западна Европа.
Очаквам развитието на офис сегмента да бъде основано върху развитието на една пълноценна екосистема. Това включва здравословна среда, с поглед към wellbeing на хората, технологии, позволяващи колаборацията между физически и виртуални екипи, предоставянето на услуги и комуникация с общност от компании и хора, гъвкавост на пространства, обеми от услуги, мрежа от колокации.