Гергана Тенекеджиева, "Адрес недвижими имоти": Хората, които купуват жилища, са изключително разнородни

Гергана Тенекеджиева, изп. директор, "Адрес недвижими имоти"
Гергана Тенекеджиева работи в сферата на недвижимите имоти от 2006 г. Професионалното ѝ развитие започва като консултант в „Адрес Недвижими имоти“, Бургас. Две години по-късно става мениджър в компанията, работеща предимно с руски говорещи клиенти „Ключ България“, която е част от холдинга AG Capital. През 2010 г. поема кантора "Север" в „Адрес Недвижими имоти“, а от 2014 г. е назначена за регионален мениджър за Бургас. От април 2019 г. е изпълнителен директор на компанията. Има завършено висше образование по специалността „Мениджмънт“ в Икономически университет, Варна.
КУПУВАЧЪТ НА ЖИЛИЩА
Съвременният активен българин живее забързано, в постоянна онлайн връзка и има динамично ежедневие. И за съжаление продължава да прекарва много време в задръствания, както и в търсене на паркоместа. Затова може да се каже, че съвременният купувач все повече има нужда да живее в хубава среда, да има простор и усещане за свобода. Расте и броят на клиентите, които се стремят да се сдобият с втори дом – ваканционен имот или пък къща близо до населеното си място. Купувачът днес иска да има и решение за автомобила си, като по възможност гаражът му да не струва колкото втория му дом на морето.
Разбира се, ниските лихви влияят, като покачват активността на пазара. Над 50% от сделките към момента се сключват с ипотечен кредит. Не очаквам централните банки на този етап да качат лихвите, вероятно това ще започне да се случва през следващата година. Евентуалното покачване на лихвените нива естествено ще бъде сигнал за купувачите и тогава е много вероятен известен отлив на пазара. Не очаквам драстични промени, а по-скоро плавни процеси. Разбира се, в момента много неща зависят от международната картина и пазари.
ИНВЕСТИЦИЯ ИЛИ СОБСТВЕНО ПОЛЗВАНЕ
Купувачите масово търсят подобрение на начина си на живот – по-просторни, по-хубави жилища, добре уредена инфраструктура. Наблюдаваме една интересна тенденция – добре обзаведените жилища са по-желани от купувачите, които от своя страна са склонни да платят и по-висока цена за имот с добър вид. Апартаментите, обзаведени по дизайнерски проект, допълнително се оскъпяват и успяват да се реализират на надпазарни цени. Спецификата в случая е в това, че повечето купувачи използват ипотечен кредит, а в оценката на банката не влизат ремонтът и обзавеждането, независимо от инвестицията, направена за тях. По тази причина е нужно продавачите да бъдат внимателни и да съблюдават пазарните реалности. Да преценят дали си заслужава инвестицията на време и ресурси в цялостен ремонт и/или обзавеждане, към какви купувачи ще го таргетират и пр.
В същото време на пазара има и много собственици на имоти в недобро състояние. Тези хора наблюдават на какви стойности се продават добре обзаведени жилища с идентична квадратура и локация и считат, че могат да реализират неремонтираните си апартаменти на същите нива. Това води до предлагане, което не отговаря на търсенето, и отваря ножица между страните. Затова е важно да познаваме пазара добре, да проявим разум и да се съобразяваме с реалностите.
АПАРТАМЕНТ ИЛИ КЪЩА
След пандемията идентифицирането на конкретен профил стана много трудно, тъй като хората, които купуват жилища, са изключително разнородни. Активни са както най-младите купувачи – дори под 30 години, така и хората над 55-годишна възраст. И макар пазарът все още да се възстановява от пандемията, може да се каже, че бележи възход, а първият месец на 2022 бе най-силният януари от години насам. Клиентите на къщи също са доста разнообразни – това могат да бъдат възрастни хора със заделени средства, които са готови да „избягат” от шумния град, както и млади хора. Последните обичайно имат добра работа, която могат да вършат дистанционно, рядко им се налага да пътуват до града, търсят простор и двор за себе си и децата си, търсят начин на живот близо до природата.
НОВОТО СТРОИТЕЛСТВО
Купувачите са удовлетворени от новите проекти, които се изграждат в момента. Инвеститорите научиха урока си от световната финансова криза през 2008 г. и предлагат продукт, който отговаря на желанията и нуждите на клиентите.
Има 3 основни типа покупки на ново строителство. Първият е този за собствено ползване. Тези купувачи искат никой да не е живял в имота преди тях, да отговаря на нуждите им и да бъде комфортен. Обичайно се вълнуват кога ще бъде завършен. Инвестиционно настроените клиенти се стремят да получат добра доходност и основният въпрос, който ги вълнува, е какъв би бил наемът на дадения апартамент и за каква сума ще могат да го продадат след време. Третата група купувачи е тази, която цели по-евтина покупка. Напоследък в медиите се появяват твърдения, че тази сделка може да бъде недотам по-изгодна, което вероятно ще даде отражение на пазара.
БЪДЕЩЕТО НА ПАЗАРА НА ЖИЛИЩА
В динамичните условия, в които живеем в момента, прогнозите са трудна задача. Ако говорим единствено и изолирано за пазара на жилища – той ще се задържи устойчив. Активността ще продължава да е факт, търсенето през 2022 г. ще продължи да изпреварва предлагането. Спад на цените няма да има, някои ще растат леко, а други ще се задържат стабилни. Очакванията са и за ръст на инвестиционните покупки и продължаващ стремеж на хората да живеят в по-просторни жилища и да подобрят средата си на обитаване.
Вижте статията в дигитален формат в брой 2/2022 на списание ГРАДЪТ