Божидар Георгиев, Work&Share: Балансът между open space и затворените офиси е ключов
Офис пазарът 2025

Божидар Георгиев, изпълнителен директор, Work&Share Coworking Space
Вижте статията в брой 2/2025 на списание ГРАДЪТ
Coworking пространствата предлагат гъвкави решения – от почасови пакети до хибридни работни модели. Какъв тип членства са най-предпочитани в момента и забелязвате ли промяна в търсенето?
В момента най-предпочитаните услуга в Work&Share са фиксираните работни места и така наречените Private Offices, особено се фокусираме върху AI и високотехнологични компании с дългосрочни проекти, в различен стадии от тяхното развитие от стартъпи до развити компании. Въпреки това забелязваме повишен интерес към гъвкави планове – като частично присъствие в офиса (2-3 дни седмично) и хибридни решения, които позволяват на екипите да комбинират работа от вкъщи с достъп до нашите пространства за срещи, събития и фокусирана работа.
Какви са актуалните тенденции в интериорния дизайн на coworking пространствата? Кои елементи са най-важни за удобството и за продуктивността на членовете?
В Work&Share залагаме на отворени, светли пространства с много естествена светлина, които съчетават зони за фокусирана работа с комфортни общи площи за социализация. Всяка зона за срещи е проектирана с цел и тя трябва да отговаря на нуждата на ползвателите, от строго корпоративна среща до възможност за неформална среща в уединено пространство
Тенденции, които прилагаме:
Акустични решения – шумоизолиращи панели и специално проектирани кабини за видеосрещи и фокусирана работа.
Ергономични мебели – регулируеми бюра и удобни столове.
Зелени елементи – интеграция на растения за подобряване на въздуха и създаване на по-релаксираща среда.
Топли, естествени материали – дърво, текстил и меки цветове за усещане за уют и баланс.
Целта ни винаги е била да постигнем комбинация между професионална атмосфера и усещане за „дом далеч от дома“.
Какъв е балансът между open space зоните и затворените офиси? Отчитате ли ръст в търсенето на по-изолирани работни зони?
В Work&Share балансираме между двете, като в момента наблюдаваме ръст в търсенето на частни офиси и изолирани работни пространства. Именно на това и сме заложили в новата ни локация W&S Synergy. Голям процент от екипите и компаниите, работещи по конфиденциални проекти, предпочитат затворени офиси, които предлагат по-голяма поверителност и контрол, в същото време искат да имат зони, в които да имат възможността да се социализират и да комуникират с други компании и да имат възможност да обменят идеи.
Същевременно open space зоните остават популярни сред фрийлансъри и малки екипи, които търсят повече социално взаимодействие и нетуъркинг възможности, и ние сме предоставили широка гама от възможности за това в Work&Share "Тинтява".
Интегрирате ли технологични иновации в пространствата си, за да подобрите работния процес – например смарт резервации, high-speed интернет, soundproof кабини?
Да, Work&Share активно инвестира в технологични решения за подобряване на работната среда:
Смарт резервационна система – позволява лесно запазване на зали, бюра и кабини директно през мобилно приложение.
High-speed интернет – предоставяме стабилна високоскоростна връзка с резервни линии за гарантиране на непрекъснат достъп.
Звукоизолирани кабини – специално създадени пространства за поверителни разговори и видеосрещи.
IoT решения – интелигентно осветление и климатичен контрол за повишаване на комфорта.
Много coworking пространства организират networking събития, обучения и уъркшопове. Каква роля играят тези инициативи във формирането на общност и кои събития са най-популярни сред вашите членове?
Networking събитията са ключов фактор за изграждане на активна и свързана общност в Work&Share.
Нашите най-популярни формати включват:
Battle of the Month – месечни дебати по горещи теми (например Work from Home vs. Return to the Office или VC Funded vs. Bootstrapping).
AI Startup Meetups – специално създадени събития за нашата растяща общност от AI компании.
Практически уъркшопове – теми като маркетинг, продажби и лидерство привличат разнообразна аудитория.
Зелените решения стават все по-важни. Спазвате ли добрите екологични практики? Използвате ли рециклируеми материали, интегрирали ли сте енергийно ефективно осветление или зелени зони?
Да, устойчивостта е важна част от философията на Work&Share, неслучайно една от сградите, в които се помещаваме - Synergy Tower, e наградена за зелена сграда на годината.
Нашите екологични практики включват:
Енергийно ефективно LED осветление с автоматични сензори.
Рециклируеми материали при интериора и офис консумативите.
Зелени зони с растения, които не само обогатяват въздуха, но и създават приятна атмосфера.
Насърчаваме дигитализацията и минималната употреба на хартия сред членовете.
Какви са основните предизвикателства пред coworking индустрията в България? Как се отличавате от останалите споделени офиси на пазара?
Work&Share винаги се е стремял да бъде повече от работно пространство с предизвикателен дизайн. Ние смятаме, че сме част от екипа на всеки наш клиент, и се грижим той да може да се фокусира върху същината на бизнеса си и всичко друго да остави на нас - от организацията на всички придобивки за служителите си, през администраторски задължения до маркетингови услуги ние стоим плътно зад гърба на нашите членове.
В този ред на мисли основното предизвикателство пред coworking индустрията е да осъзнае, че независимо че сме се настанили удобно в сектора недвижими имоти, то до голяма степен типа услуга се доближава до хоспиталити сектора.
Как очаквате да се развиват coworking пространствата в следващите 3 до 5 години? Виждате ли нови модели или концепции, които ще навлязат в сектора?
Последните две години забелязваме фрагментация на пазара, обособиха се няколко типа услуга във висок и среден сегмент, както и има определено място в сектора за нишови пространства. В следващите 3 - 5 години смятам, че ще почнем да наблюдаваме консолидация на пазара, влизане на големи вериги на нашия пазар, както и все повече фондове за недвижими имоти ще осъзнаят нуждата да добавят флекс пространства в тяхното портфолио.