Инж. Светослав Статев: Софийското метро е катализатор за развитието на града

Разширяването на софийското метро е не просто инфраструктурен проект, а катализатор за развитие на града. Новите линии и станции увеличават достъпността на различни зони, привличат инвеститори и създават условия за устойчив икономически растеж.
За новите разширения и възможности пред метрото разказа в рамките на Residential Forum 2025 началник „Управление на инвестиционните дейности“ в „Метрополитен“ инж. Светослав Статев.
Очаквани разширения: нови станции, нови възможности
До 2027 г. в София се изграждат и планират няколко ключови разширения на метрото, които ще увеличат дължината на мрежата от 52 км на 61 км и ще добавят нови 10 станции. Сред тях са:
Ж.к. Хаджи Димитър – ж.к. Левски – 3 км, 3 нови станции и буферен паркинг в ж.к. Левски. Очаква се завършване през 2025 г.
Ул. Шипка – кв. Гео Милев – Слатина – Зала Арена – бул. Цариградско шосе – 6 км с 6 станции, завършване до 2027 г.
Метростанция в кв. Обеля – връзка с интермодален хъб, завършване през 2027 г.Люлин – бул. Добринова скала (Околовръстен път) – 2 км с 2 нови станции, изграждане 2025-2027 г.Предстоящо проектиране на връзката „МС Витоша – Студентски град“ (2025-2027 г.). Метростанциите като двигател на икономическо развитие
Историята на софийското метро показва, че всеки нов участък привлича засилен интерес от страна на инвеститорите. След откриването на нови метростанции цените на недвижимите имоти в съответните райони обикновено нарастват, а бизнес активността се увеличава.
Пример за това е разширението на метрото в ж.к. Младост, което значително повиши инвестиционния интерес и доведе до изграждането на нови бизнес и жилищни комплекси. Подобни процеси вече се наблюдават и в квартали като Слатина и ж.к. Левски, където предстои разширяване на подземната мрежа.
Интермодалният хъб „Обеля“ – нова стратегическа връзка
Една от най-значимите инвестиции в периода 2024-2027 г. е изграждането на интермодалния хъб в кв. Обеля, който ще осигури връзка между ж.п. транспорта и метрото. Проектът ще улесни придвижването между различните видове транспорт и ще повиши атрактивността на района за логистични и търговски инвестиции.
По думите на инж. Статев мeтpoто e ocнoвeн фaĸтop зa гpaдcĸoтo paзвитиe и инвecтициoннaтa cpeдa в ĸвapтaлитe и ще продължи да има основно значение за столицата.