Office Investments&Workspace Forum 2025: Back to the office - с качествена, разнообразна и зелена среда

Време е за завръщане в офиса, декларират все повече представители на бизнеса. Качествената работна среда е ключов фактор за реализация на новите тенденции, а харесваната от служителите разнообразна и комфортна среда създава възможност за качествени отношения в екипа и за по-голяма бизнес ефективност. Офис индустрията се срещна за пореден път на Office Investments & Workspace Forum 2025 в Sofia Event Center (Paradise Center). Форумът се организира от „Градът Медиа Груп“ – водеща медийна компания в областта на недвижимите имоти, архитектурата и градската среда.
Водещите инвеститори от офис сегмента, представители на ΙΤ/BPO компаниите, които определят стандартите при работната среда, както и професионалистите зад актуалните проекти - архитекти, workspace дизайнери, CRE консултанти и проект мениджмънт компании, поставиха акцент върху тенденциите при развитието на офис инфраструктурата и работните пространства.
Генерален спонсор на събитието е Business Park Sofia. Premium Green на форума е Reiffeisen Property Holding International. Ексклузивен спонсор е Lozen Tech Park. Златни спонсори на форума са Garitage Park, Cushman and Wakefield Forton, G.P. Group. Сребърен спонсор на събитието е Central Park Burgas.
Програмата на форума започна с откриващи key-note с фокус върху стратегическата роля на офис инфраструктурата за икономическото развитие, иновациите и устойчивото градско планиране.
Новите офис пространства са място за срещи и обмен на идеи, за креативност и създаване на екосистема.
Българските предприемачи вече натрупаха опит в България и в чужбина, но осъществяването на връзка с хората от развойния сектор и науката е необходим нов етап. Създаването на нови офис сгради и офис среда е задължителна част от създаване на новата еко система, изтъкна Добромир Иванов, изпълнителен директор на Българската предприемаческа асоциация (BESCO), коментира различните възможности за реализация на модерната офис среда като хъб за иновации, технологичен прогрес и образование.
Работодателите търсят новите предизвикателства в промяната на характера на работата.
Каква е целта на работното място, какъв е най-подходящият микс от преживявания, колко пространство е необходимо и в крайна сметка какви са най-правилните инвестиции в бъдеще време? Това са въпросите, на които търси отговори Global Workplace Survey 2025 със 17 хил. участници по цял свят, представен от Филип Тид, управляващ директор и партньор в Gensler Мюнхен и Берлин. Физическият офис е загубил част от позициите си, служителите търсят нови преживявания, страхотната работна среда насърчава задоволството, мотивацията и съвместната работа в екипа - това са трите най-основни извода от проучването. Автономията и възможността за избор след пандемията се оказаха ключовите фактори за подобряване на атрактивността на офис средата наред с възможността за връзка с природата и зеленината. Харесваната от служителите среда създава възможност за качествени отношения вътре в екипа и съответно за по-високи резултати. Филип Тид коментира дългосрочната визия за развитие на Бизнес парк София, по която екипът на Gensler работи в съответствие с устойчивите практики при реализацията на съвременни работни пространства.
В дискусионния Панел 1 - From efficiency to effectiveness, участваха участваха Георги Ранчев, Residential Park Lozen & Lozen Tech Park, Богомил Николов, GORA, Добромир Иванов, BESCO, Йордан Гинев, AIBEST, Йоанна Димитрова, Forton Cushman & Wakefield, арх. Цветан Петров, ИПА, Георги Брашнаров, БАСКОМ, "Немечек България", Георги Киров, Colliers International.
Новите офис площи не търсят максимален брой работни места, а качество и различни преживявания. Работното място вече няма да бъде само работно място - работа навън, повече зеленина, места за общуване. Най-ниският процент общи части и най-голям брой места вече не са водещи фактори в пост-ковид офис тренда. По-високо качество на сградните материали и инфраструктурата на сградите, по-висока енергийна ефективност, качествени ОВК системи и в крайна сметка по-удобни пространства за служителите отличават новите офис проекти. Офис в парка и парк в офиса е част от концепцията за биофилен дизайн, която дава възможност за достъп до зеленина и природа.
2025 се очаква да бъде ключова година в тенденцията обратно към офиса. Работата от разстояние не осигурява достатъчно ефективност, общуването в групи е необходимост, а подобреният work-life balance осигурява по-висока ефективност. Добре адаптираните към новите офис трендове проекти имат недостиг на площи при нарастващо желание на компаниите за връщане на служителите. Пазарните тенденции показват стабилност с около 40 хил. кв. м take-up на тримесечие, като експлоатационните разходи са все по-важен фактор при наемането.
Участници в дискусията на Панел 2 - The office space market 2025, бяха Георги Попчев, Lion’s Head Investment, Лилия Кръстева, CERES BY RC MANAGEMENT, управляваща Sofia Airport Center, Иглика Йорданова, Colliers България, Красимир Петров, MyFlex Coworking, Божидар Георгиев, Work&Share Coworking Space, Симона Станчева, CleverTap, Весела Николова, Amdaris Bulgaria, Виктор Гусев, Invest Sofia, Димитър Иванов, Avalant.
Функционалните и ценови различия между клас А и клас Б са все по-сериозни, увеличава се ефектът на зелената премия върху наема и заетостта, а 75% от всички транзакции на пазара на офиси са подновявания и релокации при 45% брутен take-up. Офис активите в България продължават да са атрактивни предимно за местни инвеститори. Времето за вземане на решение е по-дълго, нетният ефективен наем не нараства с темповете на инфлацията, докато service charge се очаква да следва ръста на разходите. Изискванията на наемателите се повишават, което фокусира вниманието върху нивото на property management с въздействие върху задържането на талантите. Повече зеленина, качествена храна, по-приятни и интересни общи площи са някои от вече задължителните изисквания.
През последните три години търсенето на офис площи спада до 30% за представителите на сектора на технологичните компании. Гъвкавостта за намаляване и увеличаване на офис площите е ключов фактор при наемането на офиси, както и осигуряването на различни услуги като част от managed office. Факт е сегментирането на офис площите по качество. Наемателите си дават все повече сметка за сертификацията - само 30% от сградите в София са сертифицирани при пайплайн от 200 хил. кв. м качествени офис площи, но високите цени на строителството ограничават новите проекти.
В Панел 3 "Occupier’s perspective: Предефиниране на стратегиите за офис пространства - нови подходи при създаване на модерни и високо ефективни работни места" се включиха Давид Давидов, Garitage Park, Иван Горанов, Smart Consultants, SMART TOWER, Росен Тенев, MRICS, Prodea Investments, Telus Tower, арх. Димитър Полянов, Atlas Project Management, Теодора Филева, Serdika Offices, Кристина Георгиева, TELUS Digital, Александър Бекяров, HP Inc., Силвия Петрова, Crowe България, арх. Цветомир Павлов, Cache Atelier.
Как да привлечем служителите да ни изберат като работодател и да работят от офиса, като техният профил и изисквания и непрекъснато се променя, запитаха представителите на наемодатели и работодатели в панела. Гъвкавостта се превръща в основно изискване към работната среда наред с възможността за общуване със съмишленици и интересни дейности. Преживяването "труд в офиса" вече е сериозно променено. Изпълнението на офис проект с гъвкави параметри и качествени материали и технологии осигурява дълговечност и възможност за трансформации през живота на една офис сграда.
Създаването на нова офис локация е свързано с комплексен подход, поддръжка и разнообразни удобства, които се отплащат като основание за привличане и задържане на наематели на офиси, така както и близостта до мол и места за пазаруване, спортни съоръжения, парк, възможности за паркиране, зони за отдих и развлечения. Една оживена градска локация дава опции за по-пълноценно преживяване и оползотворяване на времето, достъп до услуги и по-удобен преход към ангажиментите в извънработното време. Изискванията за удобства от страна на клиентите нарастват все повече. Намирането на баланс между различните желания и потребностите на общността е свързано с възможността за подобряване на средата и инфраструктурата и оставяне на трайна следа в дадения градски район.
Втората част на форума Office & Workspace projects showcase 2025 традиционно включва презентационни панели за актуални проекти, строителни системи и иновации.
В Панел 4 с тема - Flight to quality: Създаване на високоефективна работна инфраструктура - новите офис проекти в процес на развитие, се включиха арх. Юри Танов, Da architects, Мартин Любенов, ЕTEM БГ, Венцислав Николов, KONE, арх. Незабравка Тушнина и арх. Мария Димитрова, SGI, Димитър Манков, Schneider Electric, Христо Топуров, "Управление на проекти", Forton Cushman & Wakefield, Георги Георгиев, Грое, Мари Арабаджийска, DETAIL+
В Панел 5 Fit-out trends and workspace design 2025 – design VS functionality: Дизайн, функция, устойчивост – работните пространства от ново поколение, участваха арх. Виктор Банарев, Move Architects, арх. Дияна Янева, Atlas Project Management, арх. Трифон Пеев, 3archdesign, Десислава Косева , Siemens, д-р арх. Даниела Иванова-Узунова, Кнауф България, Анатолий Жиянски, SysTeh Bulgaria, партньор на ASSA ABLOY, Мая Йорданова, Arreda Casa.
Панел 6 Fit-out trends and workspace design 2025 – design VS functionality: Дизайн, функция, устойчивост – работните пространства от ново поколение, представи проекти на арх. Димитър Паскалев, United Master Architects, арх. Цветомир Павлов, Cache Atelier, Димитър Иванов, Avalant, арх. Лилия Кънева, Motif Architecture.