Ивана Максимович, CBRE: Пропърти мениджмънтът превръща недвижимите имоти в реално предимство
CBRE отбелязва пет години от създаването на отдел „Пропърти мениджмънт“ в региона на Югоизточна Европа с нови проекти и разширяване на пазара
Петата годишнина от създаването на отдел „Пропърти мениджмънт“ в офиса на CBRE за Югоизточна Европа, глобалният и регионален лидер в областта на бизнес недвижимите имоти, бе белязана с нови бизнес успехи - разширяване на портфолиото от управлявани имоти и стартиране на дейност в още една държава в региона. „Услугите по пропърти мениджмънт са важна част от глобалния бизнес на CBRE, където управляваме над 19 000 сгради, което е повече от 250 милиона квадратни метра. В допълнение към глобалната подкрепа под формата на експертни знания и опит, които споделяме в рамките на групата, беше голямо предизвикателство да създадем и стартираме пропърти мениджмънт като независима услуга, предоставяна от международна компания за първи път в региона на Югоизточна Европа.", посочва Ивана Максимович, мениджър на отдел Пропърти мениджмънт и търговски площи Югоизточна Европа в CBRE, която отговаря за отдела от самото му създаване.
- Бихте ли ни казали какви са предимствата на външната услуга за пропърти мениджмънт, създадена по този начин, в сравнение с обичайната практика собствениците на имоти да развиват този бизнес в рамките на своите екипи и компании?
- Когато обмисляте ползите от това имотът Ви да бъде управляван от външна компания с международен опит, трябва да вземете предвид няколко ключови аспекта. Международните компании носят глобална експертиза и опит в управлението на имоти, натрупани на различни пазари, на различни етапи на развитие. Този опит гарантира прилагането на най-добрите практики и иновативни решения и стратегии за управление на имоти.
Освен това, международните компании са силно мащабируеми, когато става въпрос за управление на големи и разнообразни портфейли от имоти. Те могат бързо да адаптират и разширят дейността си, за да отговорят на нуждите на клиентите, осигурявайки ниво на гъвкавост, което може да бъде предизвикателство за вътрешните инвеститорски екипи.
Възлагането на пропърти мениджмънт на специализирана външна компания осигурява достъп до модерни технологични решения, инструменти за анализ на данни и съвременни практики и тенденции. Всичко това подобрява оперативната ефективност и прозрачността, като дава възможност на инвеститорите да вземат навременни решения въз основа на съответните параметри.
Специализираните международни компании имат достъп до широка мрежа от професионалисти, доставчици и партньори. Тази мрежа може да доведе до намаляване на разходите, подобряване на качеството на услугите и по-големи пазарни възможности за собствениците на имоти.
И накрая, международните компании за пропърти мениджмънт обикновено разполагат с надеждни процеси за съответствие, протоколи за управление на риска и дълбоко разбиране на местните разпоредби на различните пазари. Този експертен опит може да помогне за намаляване на риска и осигуряване на съответствие за собствениците на имоти, като осигури спокойствие и сигурност при управлението на имоти.
Този подход ни спечели доверието на клиенти с различен профил - международни фондове за недвижими имоти, частни инвеститори и смесени дружества. Особено съм благодарна на дългосрочните клиенти, с които през годините разширихме сътрудничеството си, не само по отношение на броя на имотите, които управляваме, както в случая с LogExpert, но и на нови пазари, като например ритейл парковете STOP SHOP, които управляваме в Словения от 2022 г. и в Сърбия от началото на тази година.
- През март тази година стартирахте услугите си в още една държава от региона?
- Точно така, през последните пет години създадохме екипи за пропърти мениджмънт в четири от осемте държави, които обхваща CBRE Югоизточна Европа. Екипите ни работят в Сърбия, Словения, Хърватия, а от март тази година и в България, където предоставихме на клиента услуги по управление на имоти за офис сграда с площ 10 500 кв. м в София.
Понастоящем управляваме портфолио от 33 сгради, т.е. около 400 000 кв. м търговски и логистични имоти, на стойност над 500 млн. евро, като бъдещия ни ръст е обезпечен с вече сключени нови договори.
През 2024 г. целият портфейл от ритейл паркове STOP SHOP в Сърбия беше добавен към портфейла, който управляваме и който се състои от 14 имота, за които CBRE предоставя интегрирани решения за управление на имоти, включително финансово-счетоводни услуги, лизингови услуги, фасилити мениджмънт, като екип наблюдава всички оперативни аспекти на имота и наемателите.
През март, тази година, компанията пое и управлението на имота на Forum 26, офис сграда клас А, с площ 31 500 кв. м, в централната бизнес зона на Нов Белград, с множество международни и местни компании като наематели. В Хърватия, в края на миналата година, разширихме сътрудничеството си с LogExpert до два допълнителни логистични обекта и в момента управляваме три обекта с площ от над 114 400 квадратни метра, където оперират девет наематели, а до края на годината се очаква по-нататъшно разширяване на сътрудничеството с обекти, които са в процес на изграждане. CBRE продължава успешно да управлява портфолиото от ритейл паркове STOP SHOP в Словения, ритейл парк Zona Vranje и офис сградата Bridge Plaza в бизнес зоната на Нов Белград.
- По какъв начин усъвършенствахте услугите си през тези години?
- Постоянното предизвикателство в управлението на имоти е да се увеличи максимално ефективността на активите и процесите, които се извършват в тях, като се прилагат иновативни решения. Все по-голям акцент се поставя върху ESG сегментите и устойчивостта, независимо от вида на имота. Нараства фокуса върху благосъстоянието и удовлетвореността на служителите, наемателите и посетителите на имотите, които управляваме, което води до нарастващи изисквания на клиентите за по-широк спектър от услуги от исторически стандартните функции на пропърти мениджмънта. Ние следим и предвиждаме глобалните тенденции, както и нуждите на нашите клиенти, като даваме възможност, на тях и на техните наематели, да развиват безпрепятствено своя бизнес.
Интегрирахме фасилити мениджмънта и ESG в нашите услуги, като предлагаме на клиентите си цялостен подход към управлението на техните активи. Превърнахме се в своеобразен „one-stop shop“, независимо от вида на имота - офис, логистичен, жилищен или търговски.
Благодарение на информацията и базата данни, с които разполагаме в резултат на цялостните консултантски услуги, които компанията предоставя, нашите клиенти, независимо дали са собственици на сгради или наематели, получават много по-широка представа за положителните практики и решения, които се прилагат на по-развитите пазари в Европа. Когато говорим за търговски недвижими имоти, именно възможността да представляваме интересите на собствениците и наемателите (търговците на дребно) ни дава възможност да познаваме много добре и двете страни на бизнеса, да разбираме бизнес параметрите на всички участници в процеса и да създаваме условия, които са устойчиви и успешни за всички страни в дългосрочен план. В допълнение, позицията ни в международен план и доверието, което сме си изградили сред инвеститорите и търговците на дребно, ни позволяват да насърчаваме някои от тях да разширяват бизнеса си в обектите, които управляваме, а други да насърчаваме и да създаваме условия за разширяване на дейността им на нови пазари в нашия регион.
- Имали сте възможност да участвате в разработването на някои от най-големите и важни проекти в региона?
- По-специално бих искала да откроя настоящия проект „Емоника“, чието строителство започна в Любляна. Това е проект, със смесено предназначение, с площ от 100 000 кв. м, който ще преосмисли центъра на словенската столица. CBRE е назначена за ексклузивен консултант по отдаването под наем на търговските и офис площи, като същевременно подкрепяме проекта, предоставяйки консултантски услуги относно търговския център, който е планиран като част от проекта, с площ от 21 500 кв. м и 80 магазина.
- Когато се присъединихте към екипа на CBRE, отделът за пропърти мениджмънт за региона на Югоизточна Европа на практика се роди. През тези пет години с кои постижения се гордеете най-много?
- На първо място се гордея с моя екип, който за пет години нарасна до 50 души, на четирите ключови пазара в нашия регион, готови да подкрепят клиентите ни на всяка крачка. Именно този екип и културата на компанията ни позволяват да постигаме постоянни успехи. Щастлива съм, че някои от най-опитните професионалисти, с опит в управлението на недвижими имоти, финансови операции и анализи, посредничество и маркетинг, разпознаха възможността да се развиват и израстват в нашата компания и в екипа ни за пропърти мениджмънт.
Подкрепата на CBRE за служителите, която насърчава сътрудничеството и развитието, както и акцентът върху баланса между професионален и личен живот, дава възможност на всеки служител да се развива както в личен, така и в професионален план. Когато сте ценѐни се гордеете с резултатите, които постигате, а удовлетвореността на клиентите, която е наш основен фокус, е по- голяма.