Лот 3.2 Симитли - Кресна на "Струма"



ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА, БР. 3
Лот 3.2 Симитли – Кресна на АМ "Струма" е най-тежкият участък от магистрала "Струма".
Проучванията за самата магистрала започват през 1990 г. с предпроектно проучване, изготвено от българското проектантско бюро "Пътпроект". То е насочено основно към техническата приложимост на вариантите и не включва задълбочена икономическа или екологична оценка. Но първите идеи как да се преодолее Кресна са от 1973 г., когато тогавашният държавен "Пътпроект" проектира къс тунел в зоната.
От новото време първоначалният проект беше за дълъг 15-километров тунел под Кресна. След сигнала за опасност от страна на сеизмолози, геолози, експерти по пътна безопасност, по пожарна безопасност, по тунелно строителство беше проведен търг за нови разработки, спечелен от "Пътпроект 2000". Проектантите избродиха и разчертаха територията около Кресна и предадоха възможните варианти.
Най-напред отпадна западният обход на Кресна. Вариантите "син" от 2014 и "кафяв" от 2015, които са паралелни на река Струма, срещнаха отпор от страна на еколозите. Същото се случи и с вариантите през дефилето с платно едно до друго или едно над друго, ситуационно и нивелетно разминати. Така се стигна до източния вариант. По него беше обявен конкурс за разширен вариант и пространно жури оцени кандидатите – "Пътпроект 2000" и "Пътпроект". Избрана беше разработката на "Пътпроект 2000".
Сега се подготвя ОВОС за дългия тунел от 2008 г. и източния обход на дефилето във височина и в посока Гърция – София, на вариантите "син" от 2014 и "кафяв" от 2015 г., обобщава инж. Йордан Прашанов, главен проектант на "Пътпроект 2000". ОВОС-ът ще определи по кой вариант да се работи, каза инж. Прашанов и добави: "Кой каквото и да говори, невъзможно е да се изнесе пътят от дефилето."
Какво представлява разширеният проект на източния вариант, одобрен от журито след конкурса?
Приблизителната стойност на проекта по източния обход – разширен проект, е 730 млн. лв.
Двете платна се разделят. Лявото платно Гърция – София се намира на изток, на няколко километра от дефилето, започва на км 373.300, минава източно край Симитли, пресича път II-19 за Банско, минава между Полето и Брежани, западно от Мечку, пресича пътя Стара Кресна – Ощава на 1 км източно от Стара Кресна и на юг продължава западно от Влахи и се спуска след Кресна.
Дясното платно София – Гърция ползва пътя през дефилето с малки подобрения и габарит 10.5 м с две ленти и проектна скорост 80 км в час, т.е. 100-110 км експлоатационна скорост. Към разработката е приложен и обход на град Красна от км 396,137, като при км 399.500 той се събира с източния вариант и продължава към Гърция като магистрала с дължина 1.5 км и габарит Г29 до включването й в лот 3.3 , който се строи.
Лявото платно е с габарит 10.50 м с по две ленти за движение, без аварийна ивица, с банкети, с по-големи наклони от дясното платно – пътят се изкачва от 150 на 600 м, т.е. денивелацията е 450 м и ще затруднява товарните автомобили. Затова се предвижда в около 80% от дължината на това платно трета лента за бавно движещи се автомобили.
Съоръжения
Има 5 тунела по трасето и 2 на обхода на Кресна. Те са еднопосочни с 2 ленти. За големите – над 500 м, се изисква и аварийна тръба, която се използва при авария за извеждане на хора и за минаване на пожарни коли. Предвидени са връзки между основната и аварийната тръбd.
Дългият тунел е при Влахи, над Кресна – 1308 м
Другите са с дължини 214 м, 171 м, 1052 м, 1136 м.
При обхода на Кресна тунелите са с дължини 359 м и 231 м.
По трасето има и над 20 съоръжения, като 17 са виадукти с големи отвори. 7 от големите са за конзолно бетониране. Останалите са гредова система.
Иновация е виадуктът с дължина 302 м – смесена конструкция от конзолно бетониране и метална конструкция и отвор от 100 м.
Връзки между лявото и дясното платно са предвидени за тези, които искат да променят посоката, да посетят някои от селищата в прилежащата територия или по аварийни причини. Тази връзки са при Полето – Брежани, Стара Кресна – Ощава, Мечкул – Сенокос.
При Кресна има пътен възел "Кресна", който прави връзка на съществуващия път с град Кресна и с магистралата.
Преди Кресна има отливане от София, за да се влезе в Кресна.
При Кресна има и площадки за отдих.
В дефилето по съществуващия път и по обхода на Кресна са предвидени тунели основно за земноводни и влечуги така, че да има по един на всеки 50 м. Тунелите са необходими основно на дясното платно, защото от тази територия животните преминават, за да пият вода в река Струма. Ще има и 2 метра висока мрежа - в долната част с отвори под 2 мм, за да не преминават през нея животни.
Мрежите за опазване на птиците са с височина 3-4 м.
Трасето през Кресна е с дължина 26.370 км, т.е. там ще има 52 740 малки тунелчета за животни. Трасето с обхода на Кресна е 26.081 км. Дължината на източния обход е 26.957 км.
ИТС на лот 3.2 Успешното управление на транспортните потоци се определя от степента на ефективност, с която се използва пътната инфраструктура. За автомагистрали и пътни мрежи извън населени места това условие се изпълнява при осигуряване на максимален поток на трафика с минимум прекъсвания и забавяния, казва инж. Иван Кацаров от "Пътпроект 2000". Основен проблем за постигането на това условие се явяват възникването на претоварвания на транспортната система и пътни инциденти. С използването на съвременни интелигентни транспортни системи (ИТС) е възможно реализиране на по-ефективно управление на трафика по пътната мрежа и намаляване на броя пътни инциденти. При изготвянето на идейния проект за автомагистрала "Струма", лот 3.2, за да се осигури по-високо ниво на безопасност, предвиждаме изграждането на пътни станции за внедряване на интелигентни транспортни системи. Те са пътни станции: за засичане на трафика, за метеорологично наблюдение, за управление на трафика, за видео наблюдение и пътни станции за ранно откриване на инциденти в тунели – по 3 за всеки тунел с дължина над 800 метра. |