Пътни проекти на България 2017 - 2020




ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА, БР.3
Пътният сектор се опитва да порасне, като се научи да използва не само европейско финансиране за ново строителство и за поддържане на пътищата, но и да увеличи приходите за пътна инфраструктура. Това може да стане след въвеждане на комбинираната система – тол-такси за товарните автомобили над 3.5 тона и електронни винетки за леките автомобили. Проблемът е, че повече от година обществената поръчка се обжалва. Тол-системата ще позволи средствата за поддържане на пътната инфраструктура и за ново строителство да достигнат между 800 милиона лева и 1 млрд. лева, твърди министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Според него това е пътят пътният сектор да се превърне в самоподдържащ се.
Сега пътищата разполагат с 670 млн. евро от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура", очакват се 40 млн. евро от Механизма за свързана Европа за Калотина - Драгоман, определен е бюджет от 200 млн. лв. (100 млн. евро) от държавния бюджет за АМ "Хемус", около 23 млн. евро са предвидени за пътя Бургас – Слънчев бряг и Несебър, т.е. за ново строителство бюджетът е 833 млн. евро. Към тях се прибавят около 170 млн. евро за пътната схема от ОП "Региони в растеж", които са предназначени за рехабилитация. От общо 24 лота от първия етап търгове са обявени за 9, от които три са пред избор на изпълнител, а един - до Рилския манастир, вече е завършен. Така в средата на 2017 г. страната има около 1 млрд. евро, с които да строи и поправя пътища. Към тях добавяме 10 млн. евро от ОПТТИ, чийто бенефициент е НКЖИ и те са за пътни надлези по трасето на жп линията Септември – Пловдив, които се изпълняват и ще бъдат завършени до края на тази година.
Магистрала "Струма" – проект на ХХ и XXI век
Магистрала "Струма" се състои от завършени с европейски средства 3 лота, един – до Долна Диканя, изграден със заем от Европейската инвестиционна банка, и лот 3, който следва да бъде построен през периода 2016 - 2023 г. Лот 3 на магистрала "Струма" е разделен на 3 участъка. Очаква се апликационната форма за 3.1 и 3.3 и тунел "Железница". Най-труден е лот 3.2 и ще повлияе основно на лот 3.1 в част от 2 км и на лот 3.3. в част от 600 м.
Строителството на лот 3.1 на АМ "Струма" стартира през юли
Лот 3.1 е с дължина 13 км. Проектът включва изпълнението на два участъка - участък 1 от км 359+000 до км 366+000 (7 км) и участък 2 от км 370+400 до км 376+000 (5.6 км).
Изпълнител на проектиране и строителство е ДЗЗД "АМ Струма 3.1", съставено от"Агромах" ЕООД, АБ АД, "Хидрострой" АД, "Пътища Пловдив Груп" ЕООД, "Пътища Пловдив"А Д, "Алви консулт" ЕООД, за 154 999 999.92 лв. без ДДС. Срокът за изпълнение – 1280 дни. Строителният надзор упражнява ДЗЗД "СН АМ "Струма" Лот 3.1" - 1 695 249 лв. без ДДС. Предстои старт на строителството на 3.1 през юли – август, когато се очаква разрешението за строеж на проекта, възможно е то да не е за целия проект.
Обявяват нов търг за лот 3.1 тунел "Железница" от АМ "Струма" в 3 части през юни
Обществената поръчка за лот 3.1 тунел "Железница" беше прекратена - изчезнаха материали от тръжно досие на участник, случаят се разследва. Ще бъде обявена нова процедура през юни, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. За да се спести време, се намалява срокът за изграждане на лот 3.1 тунел "Железница" от 1400 дни на 1000 дни, а участъкът се разделя на 3 части: първата е пътната част преди тунела и съоръженията там, втората е самият тунел, а третата е трасето след тунела и съоръженията в него. Така ще бъдат избрани три отделни изпълнителя на трасето и ще се работи паралелно. Промените, които се правят, са в рамките на индикативния бюджет на проекта от 200 млн. лв. Лот 3.1 тунел "Железница" обхваща участъка от км 366+000 до км 370+400 (4.4 км). До този момент пътните възли са 3, тунелът е с дължина 2.040 км, мостовете са 2, преди и след тунела – с обща дължина около 700 м.
Лот 3.2 на АМ "Струма" Крупник – Кресна - най-труден, в очакване на ОВОС
Лот 3.2 е най-тежък и проблемен както от гледна точка на пътната безопасност, така и от гледна точка на технология на изграждане. Ще отнеме най-много ресурси и е най-тежък поради това, че е най- сеизмичната зона. Усилията на всички, ангажирани с проекта, са строителството му да се вмести в срока - 2023 г. Очаква се в началото на 2019 г. да има издадено разрешение за строеж. За да се постигне това, тази година и 2018 г. трябва да се получат положителни становища по екологичното законодателство и да се подготви технически и работен проект. ОВОС-ът за варианти на трасето се доработва. Ще бъде внесен в Министерството на околната среда и водите през юни. Приоритетният вариант е източният вариант, като посоката Гърция – София е изнесена на изток от съществуващото трасе, а посоката София - Гърция минава по съществуващия път, който, разбира се, ще бъде рехабилитиран и край град Кресна ще бъде изграден обход. Този приоритетен вариант е почти 2 пъти по-евтин от дългия тунел.(виж специално досие за проекта в бр. 3). Лот 3.2 Крупник – Кресна е с индикативна дължина 21 км. Статусът му е подготовка на доклад по ОВОС и оценка на съвместимост.
Лот 3.3 на АМ "Струма" Кресна – Сандански - в строеж
Работата по лот 3.3. на "Струма" Струмяни – Сандански върви в срок. Обектът ще бъде завършен през 2019 г. Лот 3.3 Кресна - Сандански е от км 397+000 до км 420+324 и е с обща дължина 23.6 км. Изпълнител е "Струма Лот 3.3", съставен от "ГБС Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и "Геострой", за 234 123 012 лв. без ДДС. Стартът на строителството е 30 август 2016 г. Срокът за изпълнение на обекта е 1280 дни. Строителен надзор упражнява "Пътинвестинженеринг" ЕООД - 2 998 161.28 лв. без ДДС. За 20 км от трасето отчужденията са приключили и има разрешение за строеж. На 10 км от трасето вече е положен стабилизиращ слой на основата, работи се по съоръженията, средното изпълнение надхвърля 20%. На обекта има общо 6 археологически гнезда, чиито разкопки са в ход.
АМ "Хемус" – магистралата, която ще събуди Северна България
Северната магистрала преживя множество модификации, надхвърли очакванията за стойност в проектната документация, търговете бяха спрени, отхвърлени и обявени нови: за строителство на участък 9.3 км от Яна до Боаза, за изграждането на 16.2 км от Белокопитово до п.в. "Буховци". За тази година са осигурени 22.8 млн. лв. Общата сума, необходима за доизграждането на АМ "Хемус", е 1 млрд. лв. Очакваната дължина на магистралата е около 420 км, като неизградената част от нея е с дължина около 250 километра.
Магистрала "Хемус" от Яна до Боаза пред сключване на договор с изпълнител
За първите 9.3 км от магистрала "Хемус", от Яна до Боаза, е избран изпълнител за 55 млн. лв., но процедурата се обжалва. КЗК се произнесе в полза на АПИ, очаква се становището на ВАС, за да се сключи договор, информира министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Индикативната стойност на обекта е 96 млн. лв. За участъка са осигурени авансови средства.
Магистрала "Хемус" от Белокопитово до п.в. "Буховци" пред избор на изпълнител
Търгът е обявен, отворени са ценовите оферти, очаква се класация и избор на изпълнител. Ако няма обжалване, ще бъде сключен договор и строителството ще започне. За обекта са осигурени авансови средства. Трасето е с дължина 16.2 км.
Магистрала "Хемус" от Боаза до Ловеч – избрани проектанти, предстои проектиране
За 50-те км от Боаза до Ловеч избраха проектанти за трите части от трасето. Срокът за проектирането е 770 дни. Обединение "П.П.ВИА. АМ "Хемус" – Етап 1", съставено от "Пътпроект" ЕООД, "Пътпроект 2000" ООД ще изпълнява позиция 1. Цената, с която печели търга, е 1 760 500 лв. без ДДС. Първата позиция е за участък от км 87+800 до пресичане с път III-307, включително пътен възел "Дерманци", с приблизителна дължина 14.120 км.
ДЗЗД "АМ "Хемус" – 2016" с участници в обединението "Рутекс" ООД и "Контролс" ООД спечели позиция 2 и позиция 3. Цената на позиция 2 е 1 657 799 лв. без ДДС, а на позиция 3 е 1 253 332 лв. без ДДС. Втората позиция е за участък от края на пътен възел "Дерманци" (пресичане с път ІІІ-307) до пресичането с път ІІІ-3005, включително пътен възел "Каленик", с приблизителна дължина 18.080 км. Третата позиция е за участък от края на пътен възел "Каленик" (пресичане с път ІІІ-3005) до пресичането с път ІІ-35, включително пътен възел "Плевен", с приблизителна дължина 17.800 км.
Магистрала София - Калотина очаква финансиране от МСЕ
София - Калотина кандидатства за 40 млн. евро от Механизма за свързана Европа. Те са предназначени за най-тежката отсечка от Калотина до Драгоман (14 км). За нас е най-важно да свържем Калотина с п.в. "Сливница". Ако през юни МСЕ одобри финансирането на 14-те км от магистралата София – Калотина, веднага ще обявим търгове за участъка, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. За да доизградим магистралното трасе, са необходими още около 40 млн. евро – те ще бъдат от българско съфинансиране. Трасето от София до Калотина е последната част от триетапен проект, в който попадат завършените вече два участъка на Западната дъга на Софийския околовръстен път и Северната скоростна тангента. Целият проект се включи в ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура", но за трасето до границата финансирането не достигна. Според експертите това е най-важният път, който ще свърже Лондон с Азия. Припомняме, че до година магистралното трасе към Калотина на територията на Сърбия ще бъде завършено.
Обходът на Габрово ще бъде завършен през 2018 г.
Обходът на Габрово беше обявен за нефункциониращ от Управляващия орган на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура". Строителството му ще завърши през 2018 г. Смята се, че от обекта са завършени около 46%. Ще има нужда от допълнителен бюджет - по него са използвани около 24 млн. евро от оперативната програма, около 50 млн. лв. е доплащането за този обект, което следва да се осигури от държавния бюджет.
Пътят Ботевград - Видин осмисля съществуването на "Дунав мост 2"
Четирилентовото трасе от Ботевград – Видин остава приоритет на МРРБ. То се състои от двете важни подотсечки: Ботевград – Мездра, където се извършват отчуждения, и обходът на Димово, който се проектира. През 2017 и 2018 г. се подготвя документацията по проекта. Строителството остава за след 2018 г.
АМ Русе - Бяла - Велико Търново
Магистралата Русе - Бяла - Велико Търново и е най-бързата връзка на страните от Северна Европа с Бяло море, както и на Северна и Южна България. Разделена е на 3 етапа: Русе - Бяла, обход на Бяла и Бяла – Велико Търново. Строителството ще започне с от участъка Русе – Бяла, който е най-критичен, с финансиране от държавния бюджет. За проектирането на трасето са отделени около 1 млн. лева от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура". След проектирането и екологичната процедура, през 2018 г. ще бъде възложено строителството. Продължение на това трасе е тунелът под Шипка.
Пътят Бургас - Слънчев бряг
Тази година след завършване на летния сезон започва строителството на обхода на Ахелой за 26 млн. лв., час от пътя Бургас - Слънчев бряг - Несебър, за който АПИ избира изпълнител. Търгът за останалата част от пътя до Слънчев бряг (за 20 млн. лв.) все още се обжалва. Очаква се след приключване на обжалването строителството и на това трасе да стартира.
Проектите по ОПРР
Проектите за рехабилитация на второкласни и третокласни пътища са общо 24. Първият обект с финансиране по ОПРР 2014 - 2020 и пътят до Рилския манастир, който вече е завършен. За три вече бяха отворени ценовите оферти, за други пет през май беше обявен търг. Общата сума за рехабилитация на пътища по ОПРР 2014 - 2020 е 320 млн. лв. Проектите са от най-различен вид.
Лот 10 към пещерата "Леденика" е изпълнен със серпантини и е труден за преодоляване, особено ако е полуразрушен.
Лот 4 от Варна до Добрич е много натоварен и се нуждае от спешна рехабилитация.
Лотове 11 и 12 между Габрово и Севлиево са основен път за центъра на Северна България.
Лот 1 Стара Загора - Раднево е свързан и с енергийни обекти на територията.
С обновяване на Бучинския проход са свързани лотове 2 и 3.
Лот 6 Пловдив - Асеновград е емблема за за територията, още повече че е свързан и с изграждане на ново платно за движение.
Лот 16 Ловеч - Троян - Кърнаре е от най-застрашените от заснежаване през зимата трасета и по тази причина и твърде опасен.