Архитектурата на спортните зали е подвластна на динамичния синтез с конструкцията
Арх. Тодор Абаджиев, главен проектант на Колодрума
Арх. Абаджиев, бихте ли очертали накратко дългия процес на реализация на спортния комплекс?
Процесът на проектиране и изграждане на новата многофункционална спортна зала в Пловдив беше много променлив и разтеглив във времето по подобие на спортната дисциплина "маратон с препятствия". Както разбирате, ще трябва да спомена накратко и малко история.
· 2006 г. първоначален проект фаза идеен и технически;
· 2007 г. изготвяне на проект за обект "Покрит колодрум със спортна зала" на ПКД "Цар Симеон 1898";
· 2008 г. първа копка, изпълнение на нулевия цикъл и част от стоманобетонната конструкция;
· 2009 г. – спиране на СМР;
· 2012 г. – преработка, доработка на проекта за изграждане на многофункционална спортна зала за 28 вида спорт и писта за колоездене, с възложител община Пловдив;
· 2012 г. – подновяване на грубия строеж с държавна субсидия;
· 2013 - спиране на СМР;
· 2015 г. дофинансиране, завършване и пускане в експлоатация на залата.
Важно е да представим хронологията на проекта, за да се разбере постоянната битка на архитекта в България за създаване на качествена, устойчиво развита среда, която е свързана с преодоляване на критични пречки и проблеми, та даже и политически егоизъм, анахронизъм и т.н.
Какви бяха основните предизвикателства?
- В България за да създадеш качествен нов строеж, постоянно се сблъскваш с проблеми и ограничители, които с много усилия заедно с изпълнителите и общината успяхме да преодолеем, и вече Пловдив може да се похвали с едно модерно спортно съоръжение.
Ограничител №1 в хода на проектирането се яви недобрата градоустройствена ситуация, с недостатъчни териториални възможности на УПИ, разположен в средата на квартал с ново високо жилищно и обществено застрояване, със затруднен транспортен достъп. Решение за оптимизиране на средата намерихме чрез прецизно планирани транспортни връзки, закачени" за трите прилежащи булеварда - "Асеновградско шосе", "Менделеев" и "Н. Цанов", и разпределяне на движението чрез кръгово кръстовище, открито паркиране за 300 коли плюс подземен паркинг за 200.
Ограничител №2 беше затрудненото обемно-пространствено възприемане на залата, следствие на субективните решения за ситуиране на сградата вътре в квартала. Решението – търсене и постигане на архитектура чрез ефекта на изненадата или внезапното въздействие чрез контраст основно във форма и цвят.
Ограничител №3 е проектната сложност да превърнеш зала за покрит колодрум в многофункционална спортна зала с писта за колоездене, като изпълниш изискванията на различните спортни федерации за отделните видове спорт. Решението, което взехме – промяна на концепцията в хода на строителството, както и цялостно препроектиране, допроектиране, изпълнявайки всичко това с върхово натоварване и стратегия за преодоляване на бюрократичните пречки, свързани с експлоатационните дружества – ЕVN, ВиК, КАТ, РСПАБ и пр.
Кое е специфичното и различното, което може да кажете за спортното съоръжение?
- Специфичното, което може да се открои в проекта, е олекотената покривна конструкция от високоякостна стомана, тежаща само 600 000 кг, изпълнена изцяло с монтажни снаждания! Това, което отличава спортната зала в Пловдив, е пистата за колоездене с олимпийски размери, която е единствената не само в Европа, но и в Югоизточна Европа. Освен това сградата има две подземни нива.
Търсена ли е уникалност и характер във визията на Колодрума?
- Архитектурата на спортни обекти е от високо ниво обществено значима, със сложна функционалност, утилитарност, устойчивост. Тя е повлияна от различни идеи, но винаги е подвластна на динамичния синтез с конструкцията.
Уникалност е много, много спорно и недостижимо засега определение за България. Конкретно за Колодрума не е търсена, защото няма да бъде намерена поради липса на подходящи условия.
Основна цел при създаване на обемно-пространствената композиция на залата беше, както посочих по-горе, преодоляване на многото ограничители следствие на субективни градоустройствени решения...
Архитектурата на залата - не ансамблова, не вписана в средата, но с ясен и изявен силует, простота на форма, детайл и материал. В случая качеството "осмисленост" е заменено с идентификация, т.е. разпознаваемост на спортната зала от обкръжаващата среда чрез "ефекта на изненадата" във форма и цвят. Използвани са фасадни елементи с променящи се цветове, тип "хамелеон", в зависимост от светлината и ъгъла на възприемане. Осветлението на фасадата е енергоспестяващо, с дизайнерски ефект.
От конструктивна гледна точка какви качества притежава сградата?
- Конструкцията представлява смесена система от стоманобетонни и стоманени конструктивни елементи. Изявени напречни стоманени рамки, стъпващи върху две надлъжно основни носещи греди, разположени до билото на залата, наречен от нас двоен гръбнак, разтварящ се и падащ към късата страна на елипсата. Стоманеният "гръбнак", надлъжно разположен, е основен носител на вентилационните отвори с решетки в ролята на димоотводни клапи за изхвърляне на газове, както и носител на мост пасарелки за техническо обслужване.
Елементите на напречните рамки ригели и колони са проектирани като съставни елементи с постоянна височина на стеблото, рамковите възли и всички останали монтажни снаждания са чрез фланцеви съединения с болтове.
Независимо че се използват високоякостни стомани и болтове, съединенията не са фрикционни и не се изисква контролирано предварително напрягане.
Второстепенните носещи елементи на покритието (столици) и на стенното ограждане (водачи) са от леки тънкостенни студено огънати Z профили горещо поцинковани.
Стоманената конструкция е произведена от "Астрон", Люксембург, и превозена до обекта със 100 ТИР-а. Монтажа извърши "Металстрой АМС".
Личното ми мнение е, че това стоманено конструктивно решение е ясно, четливо, ефективно и с ниски строителни разходи.
Какви са спецификите на пистата за колоездене?
- Геометрията на пистата е специална, асиметрично проектирана и изчислена. Тя е развита под формата на асиметрична елипса, на 1 метър над комбинираното спортно игрище, и е с размери: 250 м дължина, 7 м ширина, виражи от 120 см до 420 см (от 10 до 45 градуса) и 4 м охранителна зона. Правата е 34,649 м, а завоят – 23 м.
Пистата е изградена от специално дърво - северноевропейски бор, доставен от лицензирана фирма от Германия. Монтажът извърши "ГБС Пловдив" под ръководството на екип на арх. Сандер Даума.
Какви допълнителни тренировъчни зали и спомагателни и обслужващи помещения са изградени?
- Съгласно проекта са изпълнени: търговска зона - улица с магазини на световни марки за спортни артикули, медицински център, спомагателни тренировъчни зали, фитнес зали, офиси. Залата ще бъде и приятно място за отмора - има ресторант със 170 места и кафе-бар.
Какви специфични строителни продукти и технологии са внедрени в Колодрума?
- Колодрумът е една от малкото зали в България, която притежава много добра акустика за провеждане на концертни и други музикални събития.
За жалост у нас липсва нормативна уредба за акустичните сградни системи, каквато например е създадена за шума и неговата допустимост. Акустиката е може би невидимата част от архитектурата на една зала.
Архитектите имат ли уши? Този въпрос си задават в повечето страни в Европа и там намират решения. В България едва в последните няколко години бавно, но устойчиво си пробиват път акустичните системи. В пловдивската спортна зала имаме специално отношение към проблема чуваемост и звуков комфорт. Съгласно изготвения акустичен проект в нея са използвани високотехнологични материали и продукти на "Сен Гобен Кънстракшън – Екофон". В проекта е използвана т.нар. симулация с помощта на специален софтуерEaseи изчисления с лъчева акустика. Така разпределените за звукопоглъщане зони и конструкции на поглъщателите са изпълнени в основната зала, както и на други места, където има струпване на хора и шум.
В проекта на залата е елиминирано естественото осветление. Плюсовете са повече от минусите на това решение, предвид че залата не е само спортна, а е предназначена и за обществени и концертни събития.
Система "Осветление" в основната зала е проектирана и изпълнена чрез специален софтуер, гарантиращ елиминиране на недопустими тъмни петна и заслепявания върху игралното поле. Одитът на проекта е извършен в Италия.
Като част от цялата електрическа система в залата осветлението е проектирано като
подпокривно, с доказани параметри, вид и разположение чрез специализиран
софтуер. Предвидено е специално сценично осветление, разположено чрез електрически
телфери и ферми на различни места в залата.
Основната зала ще се отоплява, вентилира и охлажда на база въздухообработващи и климатични камери. Подаването на обработения въздух е чрез вентилационни отвори под краката на седящия, както и вентилационни дюзи в зоната на игралното поле.
Противопожарните изисквания към спортните обекти са изключително сериозни и са силно завишени в последните години. Евакуационната система е сложен възел от множество коридори, стълбища, входове-изходи, рампи и т.н. Всички помещения, където се събират над 50 души, трябва да имат специални врати с паник-брава. Много важен елемент от покривната конструкция са т.нар. противодимни клапи.
Изискванията към спортните настилки също са много строги, така, че залата е оборудвана за минимум 5-10 различни вида спорт, които се монтират и демонтират в зависимост от състезанието.
На какви международни стандарти за провеждане на спортни състезания отговаря залата?
- Най-големите предизвикателства при проектирането и строителството на многофункционални спортни зали са свързани най-вече със синхронизирането на изискванията на различните спортни федерации, с противопожарни, ел. инсталационни, конструктивни и пр. норми. Предстои лицензиране на спортната зала за провеждане на световни и европейски състезания по колоездене на писта. Пловдив има уникален шанс да стане международен център на колоезденето в Югоизточна Европа.