Форум ГРАДЪТ: За успеха на пилотния модел - качествени проекти и стриктен контрол, без най-ниски цени
Националната програма за енергийно обновяване на многофамилните жилищни сгради – развитие и предизвикателства

Десислава Йорданова, съветник по ЕЕ на министъра на РРБ:
Пилотната национална програма се развива успешно на територията на цялата страна. Към момента са регистрирани над 2000 сдружения на собствениците, а над 1060 са сключените договори между сдружения на собствениците и общините. Вече има 875 сключени договори за финансиране с ББР. Най-активни са областите Благоевград, Бургас, Пловдив, Хасково, Кърджали и Стара Загора.
За постигане на по-голяма ефективност и ефикасност при изпълнението на Програмата, в края на април бяха изменени методическите указания за нейното изпълнение. Промените са насочени към създаване на по-гъвкави условия за участие в програмата в три насоки: по отношение на свързано застроени блок-секции/сгради, липсата на 100% съгласие от всички самостоятелни обекти и намаляване на допустимия брой на самостоятелни обекти.
При невъзможност за участие на цяла жилищна група и по преценка на общината се допуска кандидатстване на минимум половината от свързаните блок-секции/сгради, които имат минимум 36 самостоятелни обекта и са последователно разположени. Това изключение важи за група от минимум две блок-секции или за група от повече от две свързано застроени сгради.
По изключение и по преценка на общината през 2015 г. могат да бъдат одобрявани за обновяване и сгради с минимум 32 самостоятелни обекта с жилищно предназначение, които са построени преди 1975 г. и са с доказани конструктивни проблеми.
Вече е допустимо одобрение на сграда без представени документи/декларации за осигуряване на достъп на не повече от 5% от самостоятелните обекти. В този случай общината следва да намери подходящо техническо решение, да се извършат дейностите по обновяването, включително и в съответните самостоятелни обекти при необходимост, за да се постигне цялостна визия на сградата и клас на енергопотребление С. При това изключение общината задължително следва да съблюдава изискванията на програмата по отношение на схемата за минимална помощ и за тези самостоятелни обекти, за които не е представена декларация-образец за достъп.
Вече е публикуван и проект на насоки за кандидатстване по новата ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020. Общините бенефициенти ще могат да кандидатстват за обновяване на старите жилищни блокове с до 36 апартамента, както и на масивни многофамилни сгради, проектирани преди 1999 г. Успоредно с европейското финансиране, през 2016 г. ще продължи и Националната програма за енергийно обновяване на многофамилните сгради, като право на безвъзмездна финансова помощ ще имат не само многофамилните сгради, строени по индустриален способ, но и тухлените с над 36 апартамента.
Проф. д-р инж. Димитър Назърски, член на УС на БАИС:
Около 12-13% от стария жилищен фонд може да бъдат санирани с отпуснатите 1 млрд. лева по националната програма. Всички сме заинтересувани процесът да се случи по най-добрия начин. Първата стъпка трябва да е конструктивно укрепване на сградите, което е предпоставка за сигурност и надеждност, за гарантиране живота и здравето на хората при екстремни въздействия, а следваща стъпка – всички системи с насоченост подобряване на енергийната ефективност. В този смисъл има много участници в този процес – от обследване на техническото и енергийно състояние на сградата, разработване на инвестиционен проект по всички части, изпълнение и контрол на качеството. Ако не държим на качествено разработени и изпълнени проекти, с влагане на качествени материали, ще повторим някои негативни практики от предходните години. Много е важна и ролята на общините, които ще избират изпълнителите, и заедно с представителите на етажната собственост и строителния надзор ще контролират строителството.
Самият факт, че в националната програма е заложен клас на енергопотребление С, означава, че не сме вдигнали много летвата. Считам, че действащата нормативна база за проектиране на енергийна ефективност на сгради е в състояние да създаде възможност за постигане на енергиен клас В, тъй като след 2020 г. стават задължителни европейските изисквания за проектиране на почти нулево енергийни сгради.
Инж. Мирослав Йорданов, председател на УС на БААИК:
Има огромна опасност от формално изготвяне на технически паспорти и провеждане на обследвания за установяване на техническите характеристики и енергийната ефективност на многофамилни жилищни сгради. По неясни критерии общините определят прогнозни цени на обществените поръчки за тези дейности, и масово се оферират твърде ниски цени. Например за жилищен блок с РЗП около 4100 кв.м, в община Брезник лимитната стойност е 3,91 лв./кв.м, а печели участник с 1,37 лв./кв.м, а в община Пазарджик - 8,8 лв./кв.м тръжна цена и сключен договор за 1,18 лв./ кв.м. Това е нереално ниско заплащане за екип от всички специалности, който на място да обследва всички минимум 36 апартамента в жилищен блок. То е предпоставка за некачествено свършено обследване и технически паспорт на сградата, което рефлектира върху проектирането и изпълнението. Считам, че в обществените поръчки трябва да се лимитира най-ниската офертна стойност, за да се гарантира един качествен продукт. От БААИК препоръчваме на общините прогнозна цена от 6 и 6,6 лв./кв.м за изготвяне на технически паспорт с конструктивно обследване и енергийно обследване на сградата.
Инж. Иван Бойков, изпълнителен директор на КСБ:
КСБ е активен участник в подготовката и съгласуването на Методическите указания за енергийно обновяване на многофамилните жилищни сгради. Заедно с представители на МРРБ организирахме работни срещи по общини и установихме много и разнообразни проблеми. Страшно много участници има в процеса, затова считаме, че е необходимо да има ръководители, които да менажират всички дейности. ЕЕ проектите, колкото и прости да изглеждат от строителна гледна точка, са много сложни като организация.
Преди няколко години КСБ се опита да направи по статистика ценообразуване на видовете СМР за саниране, но получи глоба от КЗК. Но сега държавата и общините, които ще работят активно по тази тема, трябва да разпишат единни количествено-стойностни сметки. По този начин ще може да се пресече дъмпинговото офериране в обществените поръчки. От КСБ считаме, че инженерингът е добър вариант за санирането, тъй като опитът на строителните фирми по различни програми показва, че всички неудачи от некачествени проекти се трупат върху тях. Още повече че ефектът от санирането се вижда след като измине един отоплителен сезон.
Когато има гарантирани стандарти за проектиране и СМР, както и най-съвременни изисквания към материалите, би могло да се направи състезание по най-ниска цена. Не е нужно да се усложнява подготовката на процеса, а да се типизират процедурите и да се набляга на контрола на изпълнението. Крайно време е да се изработи и въведе единна номенклатура за видовете СМР. Надявам се, да се ангажират предимно малките и средните фирми, даже в КСБ големите фирми декларираха, че няма да участват в търговете. Нека в края на годината възлагащият орган в лицето на МРРБ да обобщи резултатите, за да може проблемите да се решават навреме.
Арх. Николай Гълъбов, зам.-председател на УС на КАБ
КАБ подкрепя Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. Надяваме се всички общини да проявят разум и да проведат по ясни критерии всички процедури. Наистина има проекти на много ниско ниво, както и некачествено строителство, и смятаме, че основният проблем е синдромът "най-ниска цена", тъй като с този подход най-добрите остават извън процеса.
В поръчките за проектиране предимство в крайното класиране да имат тези кандидати, които са представили най-добро техническо предложение и гарантират качествено изпълнение на инвестиционните проекти, а не кандидатите, предложили икономически най-изгодна оферта, т.е. цена под себестойност за изработване на инвестиционни проекти. Критериите за подбор да изискват добър професионален опит, да не се поставят ограничителни изисквания за изработени проекти на многоетажни жилищни сгради поради намаления обем на такъв вид проектиране,респективно строителство, през последните години на криза.
Ирина Савина, зам.-кмет "Инвестиции и строителство", Столична община:
Най-голямото предизвикателство на енергийното обновяване на жилищните сгради е да мотивираме максимално голяма общност от хора и да ги накараме да се включат в програмата. Над 2800 са допустимите сгради в София по националната програма, опитахме се да дадем максимално полезна информация на хората и да ги убедим в ползите. Вече имаме 179 регистрирани сдружения на собственици, 76 подадени заявления за финансова помощ, като най-много са в районите "Искър", "Младост", "Триадица". Към настоящия момент имаме подписани 34 договора между СО и сдружения на собствениците и 22 тристранни договора с ББР. Има сключени два договора за обследвания на два блока в Кремиковци и "Изгрев", предстои и за останалите 20 до края на юни също да стартират тези дейности. Преди седмица приключи конкурсът за проектиране – в два лота по 15 проектантски колектива за адаптиране на типови проекти и за нови проекти. На районните кметове са делегирани правата за провеждане на тръжни процедури за изпълнение на СМР и строителният надзор. Трябва да се съобразим с критерия "най-ниска" цена, тъй като той е залегнал като задължителен в методическите указания на програмата. Заложили сме минимални технически изисквания, които да гарантират качествено изпълнение на дейностите.
Таня Христова, кмет на община Габрово:
След дълги години на отлагане на тази жилищна политика най-сетне в началото на 2015 г. имахме възможността да видим в действие един ясен и категоричен ангажимент на правителството, макар и в рамките на един ограничен ресурс, за провеждане на устойчива и справедлива политика в сферата на енергийната ефективност на жилищните сгради. Похвално е, че най-сетне се осъзна, че успехът на процеса зависи и от общините, колкото и да е спорно дали разполагаме с необходимия капацитет. Община Габрово има немалко публични проекти с иновативни ЕЕ решения. На фона на този успех се оказва, че не е толкова лесно да се мотивират частните собственици, без които тази програма не може да се реализира. Допустимите жилищни блокове в Габрово са 160, които ще окажат не само значителен социален и икономически ефект, но и ще допринесат за естетизацията на градската среда. За съжаление въпреки първоначалния ентусиазъм към днешна дата имаме 38 регистрирани сдружения на собственици и 15 подадени заявления за финансова подкрепа. Габрово е една от общините, които имат доста социални жилища, които са в многофамилните блокове. С облекченията, които бяха гласувани от МС, се забелязва повишаване на активността. Пред сключване сме на рамкови споразумения с консултантски фирми за обследване и технически паспорти, а на финална фаза е процедурата за избор на проектантски екипи. Може би все пак трябва да се даде един минимален финансов ресурс на общините за привличане на външни експерти за по-активна комуникационна кампания.
Нужно е всички участници в процеса – държавата, общините, браншовите организации, да имат ясна и конкретна концепция за жилищната политика на съществуващия сграден фонд, с ясно разписани срокове и ангажименти. Това, че пилотният модел тръгва със 100-процентова грантова подкрепа, не означава, че отговорността на собствениците се отнема и затова трябва да има ясни съпътстващи нормативни регламенти, които да имат задължаващ характер за изпълнение на тази национална политика.
Антоанета Робева, зам.-кмет по строителство и сигурност, община Благоевград:
Община Благоевград проведе една много активна информационна кампания за санирането сред обществеността и на това се дължи нашият успех – над 100 подписани договора с ББР, които наброяват над 350 жилищни входа. Проведена е обществена поръчка за инженеринг за първия блок и в ход е втора процедура за следващите два блока. Сключили сме договор за техническо и енергийно обследване на 9 блока,текат процедури за още 40 блока и подготвяме тръжни документи за нови 20.
Твърдо съм "за" обединяване на усилията на общинските администрации, проектанти, строители, консултанти и производители на материали, за да реализираме успешно пилотната програма и така да спечелим доверието на етажната собственост.
Борис Радулов, зам.-изп. директор на "Фибран България" АД и председател на УС на БАИС:
Процесът на енергийно обновяване включва много участници, но това според мен не е проблем, тъй като имаме добри практики. Основното предизвикателство е стриктният контрол на всички етапи и постигане на заложените в проектите параметри. Материалите, които се използват, да отговарят на декларираните характеристики, и самото изпълнение и полагане, специално на топлоизолацията, да се изпълнява съгласно предписанията на производителите.
За съжаление в предходните години се вложиха материали, които не отговарят на нормативните изисквания. Когато говорим за най-ниска цена, би следвало да се разбира минимални стойности за отделните видове проектни и СМР дейности, както и строителни продукти, които отговарят на заложените в програмата технически и законови регламенти. За пръв път се стартира толкова мащабен процес за енергийно обновяване на стария жилищен фонд и всички участници трябва да го подкрепим и да успеем да го доведем до успешен край. Инвестирането на толкова голям обществен ресурс изисква постигането на заложените цели, а именно подобряване на енергийната ефективност на жилищните сгради с над 36 апартамента, в т.ч. намаляване на енергопотреблението на домакинствата, икономията на разходи за отопление, повишаване на комфорта на обитаване.
Арх. Влади Калинов, директор на дирекция "Контрол по строителството", Столична община:
За пръв път по националната програма и общините, и строителите, и надзорът ще се опитаме да работим както трябва, защото имаме прецедент - възложители са етажните собственици, а инвеститор е държавата. Тоест ще има един засилен обществен контрол на целия процес. В Столичната община се отказахме категорично от изпълнението на инженеринг, тъй като създава предпоставки за компромиси в качеството на проекта и респективно на строителството. Въпреки многото проведени срещи хората все още не са наясно как да се възползват от програмата. Най-важното е след финализиране на строително-монтажните работи в рамките на 1 година да проверим резултата от санирането и дали са изпълнени заложените в проектите енергийни показатели.
Инж. Никола Цветков, зам.-председател на УС на КИИП:
КИИП подкрепя Националната програма за енергийно обновяване на многофамилните жилищни сгради. Считаме, че последните промени в Наредба 7 от 2004 за енергийна ефективност с увеличаване на референтните стойности на топлоизолациите по външните стени и покриви са достигнати едни оптимални дебелини на тези материали. Увеличаването на тези топлоизолации ще доведе до: през зимата спиране потока на слънчева радиация и загуба на акумулационната способност на стените, намаляване на моментния енергиен товар и удължаване на отоплителния период, а през лятото ще се налага допълнително охлаждане, защото топлината през остъклените повърхности се задържа в помещението. За съжаление при така поставената цел за постигане на клас на енергопотребление С националната програма ще се сведе само до саниране на сградите. В проекта по част ЕЕ трябва да се наблегне на качеството на топлоизолации и дограми, както и на подробни детайли за техния монтаж. Ще продължава обаче проблемът с доказване от производители и търговци на проектния коефициент на топлопроводност на топлоизолационните материали. Последните промени на Наредба 7 не внасят яснота по този въпрос. Продължаваме да настояваме, че работният проект трябва да се възлага в самостоятелна обществена поръчка. Така ще бъдат изпълнени препоръките на обследването за най-обосновани и реализуеми пакети от енергоспестяващи мерки. При инженеринг много трудно ще се сравняват офертните предложения, защото съдържат различни проектни решения. Не е ясно и как ще се осъществява авторски надзор от проектанта, когато при инженеринга той е нает от строителя.