Завърши 71-ият випуск "Транспортно строителство"
30 души от факултета получиха своите дипломи

На тържествена церемония в 220 зала, носеща името на проф. Тодор Костов, в присъствието на декана на Факултета по транспортно строителство проф. д-р инж. Стойо Тодоров, на заместник-ректора по социално-битовите въпроси проф. д-р инж. Милчо Лепоев, на ръководителя на катедра "Пътища" проф. д-р инж. Николай Михайлов, на ръководителя на катедра "Строителство на транспортни съоръжения" проф. д-р инж. Юлиан Тотев 30 студенти получиха своите дипломи. Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров връчи дипломите на пътищарите, а главният ревизор по безопасност на НКЖИ Бисер Минчев - на дипломантите по железопътно строителство.
Първите пет с най-добър успех получиха първи своите дипломи. Това са:
1. Деян Инджов със среден успех от дипломата 5.73, а от защитата - 6.00. Той завършва "Пътно строителство".
2. Габриела Стоилова - 5.37 среден успех и оценка от дипломната защита 5.50 - специализация "Строителство на транспортни съоръжения".
3. Йордан Гешев, немскоезично обучение - среден успех 5.15, оценка от защитата 5.00.
4. Силвия Желязкова - 4.99 среден успех и 5.25 от защитата - специализацията й е "Строителство на транспортни съоръжения"
5. Василена Лозанова - среден успех 4.28, 5.00 - оценка от защита на дипломна работа, специализацията й е "Железопътно строителство".
В поздравленията си всички присъстващи пожелаха успех на дипломантите, а заместник-ректорът проф. д-р инж. Милчо Лепоев покани следващото поколение - в залата присъстваха и 1-2-годишните деца на дипломантите, да изберат УАСГ за свой университет.
Преди раздаването на дипломите Гергана Георгиева, студентка от ІV курс във ФТС, получи стипендия от 1000 лв. на името на проф. Тодор Костов, връчена й от неговия син доц. Чавдар Димитров.
Проф. д-р инж. Стойо Тодоров, декан на Факултета по транспортно строителство:
Това е най-радостният за студентите момент. След положените усилия да завършат образованието си и да получат диплома.
За съжаление няма възходяща тенденция в нивото на завършващите. Като общо образователното равнище на кандидатстващите пада, а оттам и на завършващите. Но мога да гарантирам, че подарени тройки няма.
Тази година във Факултета по транспортно строителство приехме 50 души - приемът през последните години пада. Дипломантите са 30, те са от времето, когато приемахме по 120 души. Най-много и най-голям интерес има към специалността "Пътища", макар, че работа има и в другите сектори - железници, съоръжения (Дунав мост 2 завърши, но по железниците има много съоръжения), интегриран градски транспорт за управление на уличната инфраструктура в големите градове.
Ние от факултета сме им осигурили стажове в НКЖИ и АПИ. Най-големият ни работодател е "Трейс", където се подготвят много кадри - едва ли не всички минават през компанията. Освен в строителните компании студентите започват работа и в проектантски бюра и т.н.
За нас като преподаватели остава предизвикателството непрекъснато да се образоваме - трябва да сме на върха, да се участваме в промяната на нормативните документи, да се квалифицираме, да променяме лекционните курсове, да пишем учебници, да преподаваме най-новите неща. Това са големи предизвикателства.
Проф. д-р инж. Николай Михайлов, ръководител на катедра "Пътища", ФТС
Направихме много промени през последните години. Създадохме магистърска програма "Транспортно строителство" - оказа се, че младите колеги, които вече работят, имат нужда от още познания в областта на управлението и контрола на строителния процес. И не само те се нуждаят от допълнителна квалификация. Имаме и одиторска програма. През октомври ще проведен поредната конференция. Учредихме и Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура". Агенция "Пътна инфраструктура" ни възложи да работим за промяна на правилата за проектиране на пътища, което е сложна задача. Така е при нас, преподавателите - участваме в много начинания.
Що се отнася за "Трейс", не можем да дадем работа на всички, но даваме шанс на много студенти да започнат да работят и да научат занаята при нас. Колкото по-подготвени са инженерите, толкова по-добри специалисти ще станат, толкова по-добре е за държавата ни.
Инж. Лазар Лазаров, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура":
Целият бранш алармира от година-година и половина, че има нужда от промяна на нормите за проектиране на пътища извън и в населените места. Нормите са от много години непроменени, а вече настъпват климатични промени. Знаем какво се случи тази пролет - свличания на откоси, свлачища, активизиране на геопроцеси по продължението на пътните трасета. Заради това се нуждаем от актуализиране на нормите по отношение на дренажните процеси и отводнителните системи и не само. По този причина с проф. Николай Михайлов АПИ и МРРБ обсъдихме възлагане на УАСГ да се създаде работна група, в която да бъдат привлечени експерти от бранша - действащи професори и доценти, проектанти, както хора в пенсионна, които имат богат опит. Така с общи усилия ще се направи промяната в нормите.
Ще бъдат променени и изискванията към същинското проектиране на пътища и улици, оразмеряването на настилките, радиусите, надлъжните и напречните наклони. Това е много отговорна работа.
За съжаление документи за стаж в АПИ са подали само завършващите юристи и икономисти. Инженери няма. Но в момента набираме млади специалисти в нашия Институт по пътища и мостове, обявен е конкурс за 11 свободни места. Знаете, че в бившата централна лаборатория към АПИ се подготвят много добри експерти, които после се търсят на инфраструктурния пазар.
Проф. д-р инж. Юлиан Тотев, ръководител на катедра "Транспортни съоръжения", ФТС:
Всеки завършен обект оставя следа в професионалния живот на инженера и това е много важно за стъпките в неговия живот. Но много е важно за младите хора да подредят личния си живот. За част от тях това започна с времето на следването. В работата си нека да дават всичко от себе си и да бъдат себе си.
Бисер Минчев, главен ревизор по безопасност в НКЖИ:
Бих искал да дойдат млади специалисти, свеж ум. Предвикателства - строителство на големи проекти, има в момента. Идеята е железницата да има по-голям капацитет и по-висока скорост. Увеличим ли скоростта и капацитета, ще има отлив от автобусния транспорт и пътнищите и товарите ще дойдат при нас. Здраве пожелавам на стипендиантите. Да намерят подходящата работа, която им е на сърцето. Да дойдат при нас в НКЖИ на работа.
ГабриелаСтоилова, специализация "Строителство на транспортни съоръжения":
Да строя мостове е съоръжения беше моята мечта. Интересна ми е конструктивната част на нещата и геотехниката, много харесвам стоманените мостове. Щастлива съм, че учих това, за което мечтаех. Всичко мина добре. Сега търся работа.
Йордан Гешев, немскоезично обучение:
По време на следването си бях обучаван от всеотдайни светила, големи имена в транспортното строителство. Научиха ни на подхода, дадоха ни основата, предадоха ни своя опит. Оттук нататък зависи от нас да се развиваме напред. Работил съм 6 месеца в Германия, работим и по магистрала "Струма", сега работя в германска фирма в България, намерих си добри приятели в университета.
Силвия Желязкова, специализация "Строителство на транспортни съоръжения":
"Избрах стоманобетонните мостове. Трудно ми беше, но такъв беше моят избор. За мен най-интересни са стоманобетонни мостове и тунели. Сега работя, но не по специалността си и търся работа по специалността.
Василена Лозанова, специализация "Железопътно строителство":
Обичам железниците, родителите ми някога са работили там. Искам там да работя и да помогна за оправяне на проблемите. Мислила съм си и за метрото, но метрото и железниците са много различни и аз предпочитам железниците.