Как интегрират транспорта в българските градове
Защо хората не слизат от колите, защо не се качват на велосипедите или в обществения транспорт

Панел 2 се опита да даде отговор на въпроса как в различните градове интегрират градския транспорт, имат ли стратегия за градската мобилност, защо хората не слизат от автомобилите си. Модераторът на панела инж. Тодор Тодоров успокои аудиторията с
европейска статистика,
която за пръв път ни постави редом с останалите европейски страни: и в Европа, и в България хората предпочитат личните си автомобили. 56% от европейците смятат, че единствено намаляване на цената и подобряване на качеството на обществения транспорт ще ги привлече към него; само 24% смятат, че градският трафик ще се подобри в обозримо бъдеще, 35% са на мнение, че скоро промени няма да настъпят, оптимисти са 37%, но точно толкова са и песимистите - в бъдеще състоянието на градския транспорт ще се влошава; 56% от европейците смятат, че градските власти са отговорни за намаляване на трафика; 16% използват градския транспорт, 50% не слизат от автомобилите си, 12% са велосипедисти. По тази причина ЕК прие нов пакет от документи, които да стимулират устойчивото развитие на градската мобилност.
В София
проектът за интегриран градски транспорт беше представен от Велимир Миленкински, ключов експерт от екипа за управление на проекта ИГТ. През септември доставиха всички 50 нископодови съчленени тролейбуса и поставиха 600-те информационни табла, през юли беше завършен първият етап от ремонта на релсовия път на трамвай №7. Изграждането на новия трамвай към "Дървеница" и прилагането на ИТС на 20 натоварени кръстовища все още предстои.
Най-добре развиващият се проект за ИГТ е в Бургас
Така модераторът аранжира проектите за интегриран градски транспорт в страната. Руска Бояджиева, ръководител на проект "Интегриран градски транспорт на Бургас", изрази съжаление, че велосипедът не е част от градската мобилност, а си остава средство за отдих; че хората не излизат така лесно от автомобилите си; но пък общината подготвя план за интегрирана градска мобилност, чиято цел е Бургас да се превърне в градска екосистема; че гръбнакът на цялата концепция е свързан с бързата автобусна линия.
В Стара Загора
общинската тролейбусна компания ще се разшири с автобуси, за да се осигури независимост от външни изпълнители на тази услуга, каза Георги Симеонов, директор на дирекция "Устойчиво развитие и евроинтеграция". За целта общината ще получи допълнителни 30 млн. лв.
Шумът (над 82 децибела на места) и замърсяването са големите проблеми на града. Проучването на френските консултанти преди старта на проекта показва 2% намаление на пътуването с лични автомобили и 7% ръст на използването на градския транспорт след реализацията му.
В проектите на "Сварко" планират технологии от следващото десетилетие
На какво се опира "Сварко" разказа Василис Мизарас от "Сварко - България".
- на продукти с добро качество
- на интеграция и централизирано управление на трафика
- на иновациите.
Платформата ОМНИА може да обедини различни оператори и различни подсистеми - паркинги, улично осветление, трафик и др.
"Сименс" предлагат три начина за справяне с проблеми:
- разширяване на инфраструктурата
- оптимизирането й
- интегриране.
Оптимизирането е вечен изход, интеграцията е умният подход. Сърцевината, лепилото между градския жп транспорт и пътния са информационните технологии. Така обобщи нещата д-р Карин Крашл-Хиршман, проектен мениджър в "Сименс", Австрия.
Габрово: ще черпи опит от големите градове
В дългия 20 км град транспортните маршрути се простират от единия край на Габрово до другия, те ще бъдат съкратени и ще се "застъпват" в центъра, което сочи предпроектно проучване. С банков кредит общинското дружество "Общински пътнически транспорт Габрово" закупува 12 автобуса на метан, втора употреба, и интересът към градския транспорт се повишава. Инж. Климент Кунев, зам.-кмет "Финанси и собственост" в община Габрово, определи модернизацията на транспорта в града като сектор с потенциал.
Милена ВАСИЛЕВА
Участници в Панел 2 Велимир Миленкински, ключов експерт от екипа за управление на проекта "Интегриран столичен градски транспорт" Руска Бояджиева, ръководител проект "Интегриран градски транспорт на Бургас" Георги Симеонов, директор на дирекция "Устойчиво развитие и интеграция", община Стара Загора инж. Климент Кунев, зам.-кмет "Финанси и собственост", община Габрово д-р Карин Крашл-Хиршман, проектен мениджър, Siemens - Aвстрия Василис Мизарас, "SWARCO България" Модератор: инж. Тодор Тодоров, член на съвета на директорите на Центъра за градска мобилност, София |