КОНФЕРЕНЦИЯ СТРАТЕГИЧЕСКА ИНФРАСТРУКТУРА И ИНВЕСТИЦИИ 2015 Метрото остава първенец. Ускоряват екологичната инфраструктура. Европа ограничи парите за асфалт. Спасението на железниците e в товарите
Панел 1: Стратегическата инфраструктура на България след седем години членство в Европейския съюз. Предизвикателства при реализирането на приоритетните проекти в програмен период 2007 – 2013.Софийското метро – историята на един успешен проект.Приоритети и приоритетни проекти в Оперативна програма "Околна среда" и Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020.Транспортната свързаност на Балканите- предпоставка за развитие на региона.
Участници:
Ивелина Василева, министър на околната среда и водите, Република България
Николай Нанков, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, Република България
Ракеш Трипати, старши експерт "Транспорт", Световна банка
Проф. д-р Стоян Братоев, изпълнителен директор, "Метрополитен" ЕАД
Петър Диков, заместник-председател, "Български форум за транспортна инфраструктура"
Севдалин Вълнаров, изпълнителен директор, "Рубикон инженеринг" ЕАД
Модератор:Венета Кръстева, управляващ партньор, "ГРАДЪТ Медиа Груп"
За пръв път традиционната конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2015" откри не министър, а ръководителят на най-добрия проект на Източна Европа (по оценката на Европейската комисия), изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев. Метрото остава първенец в усвояване на европейските фондове и в изпълнението на графика - през април в експлоатация влизат двете разклонения от етап ІІІ - към Бизнес парка и към летището. Строи се удължението към "Парадайз център", в началото на май отварят цените за строителство на третия метролъч в централната градска част.
До 2020 трябва да постигнем 50% рециклиране на битовите отпадъци и 70% на строителните, а количеството на биоразградимите отпадъци да бъде намалено до 35% от всички депонирани отпадъци. Това предвижда Националният план за управление на отпадъците 2014 - 2020, приет през декември миналата година, подчерта министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Приоритетите за програмния период 2014 - 2020 включват 2.3 млрд. лв. за води и 562 млн. лв. за отпадъци, осигурени от ОП "Околна среда". Фокусът е върху ВиК инфраструктура на населени места над 10 хил. екв. жители, но не само за ПСОВ и канализация, а и за ПСПВ и водопроводи.
Николай Нанков, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, каза, че 2014 - 2020 е последният програмен период за финансиране на рехабилитация на пътни отсечки по ОП "Региони в растеж". Два са важните приоритети в пътния сектор на програмата - поддържане на рехабилитираните отсечки и въвеждане на интелигентни транспортни системи.
Коригирани транспортни коридори предложи арх. Петър Диков, който участва във форума не като главен архитект на София, а като заместник-председател на сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура": "Изказването ми е част от разработка, представена на "Български форум за транспортна инфраструктура", каза арх. Диков. Приемете го като провокация към професионалната гилдия, в известен смисъл и към управлението. За съжаление професионалната гилдия изостана от желанията на управляващите в България, които обявиха за свой основен държавен приоритет стратегическата транспортна инфраструктура. Ние, които се занимаваме с развитието й, не бяхме достатъчно активни да даваме навременни, бързи и качествени решения." Арх. Диков предложи ново трасе за коридор 9: Русе - София - Солун; Източнобалкански коридор Русе - Варна - Бургас - Малко Търново - магистралата в Турция; коридор Лом - Солун, по-северно трасе на АМ "Хемус" и др.
Транспортният експерт на Световната банка Ракеш Трипати съобщи, че през октомври институцията ще предаде в АПИ проучване и препоръки за въвеждане на електронен тол в България.
Севдалин Вълнаров, изпълнителен директор на "Рубикон Инженеринг" ЕАД, призова държавните институции да подкрепят българските строителни фирми и да защитават интересите им при възлагането на обществените поръчки. Според него работата с български компании води до по-реални цени и спазване на сроковете по договорите. Добър пример в това отношение е успешното строителство на метрото, което се строи в срок и спазва финансовата си рамка, защото се изпълнява от български фирми. В другите европейски държави не допускат чуждестранни компании да печелят значимите обществени поръчки. Средствата, които се усвояват по оперативните програми и се отпускат от държавния бюджет, трябва да остават в страната, коментира Вълнаров.