Росен Плевнелиев пред бизнеса: Не става само със стратегия, трябват и проекти
Амбициозният план на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изграждане на пътната инфраструктура в България ще се сблъска с действителността на ниската степен на подготовка на конкретни проекти.
Това стана ясно на среща на министър Росен Плевнелиев с представители на компании, членки на Камарата на работодателите и индустриалците.
Приоритетите за развитието на пътната инфраструктура до 2020 г. включват изграждането или довършването на седем магистрали, седем скоростни пътя с по две ленти във всяка посока, нови два моста над река Дунав и тунел под Шипка.
"Нямаме никакви проекти. Проектната готовност е нулева. Самият аз съм притеснен дали не надувам един балон", беше откровен министърът в отговор на въпрос, поставен му от бизнеса.
Той съобщи обаче, че ще се изпробва вариант за структурна промяна в начина на иницииране и реализиране на ключови инфраструктурни проекти, която ще разтовари бюджета и служителите на Агенция "Пътна инфраструктура" в столицата и ще даде повече инструменти в ръцете на областните управители да работят с местните пътни управления. Този начин на работа вече е влязъл в действие със създаването на работна група на местно ниво за тунела под Шипка.
"Свръхцентрализацията пречи, каза минисътрът. Областните управители и областните пътни упр явления искат да работят, но не могат."
Това ще бъде една от пилотните стъпки в цялостния ремонт на процеса на усвояване на еврофондовете за субсидиите, които ще се разпределят между 2014 и 2020 г. и който се обсъжда от правителството в момента. "Това правителство имá голямата смелост да програмира 2014-2020 г., така че да има звена в шестта региона, които да управляват еврофондовете", коментира Плевнелиев.
Той отговори и на въпроси, засягащи разплащанията на държавата със строителните фирми, като каза, че 274.8-те милиона лева задължения за извършени дейности са били стопени до 19.1 млн., които фирмите изпълнители не са потърсили по предложените от правителството схеми. Към края на миналата година, заяви Росен Плевнелиев, не е имало забава по сериозни суми по поръчки за строителство.
Плевнелиев представи и рамката за разгръщане на модела Jessica за инвестиции в устойчиви градове.