Ще се иска пренасочване на средства към ОПРР от конкурентноспособност и околна среда

Оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) вече гледа към средствата на програмите "Конкуретноспособност" и "Околна среда", които изостават с усвояването. Това съобщи министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев, цитиран от вестник "Дневник".
В момента България е средноевропейски играч в усвояването на средствата от европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), докато преди година бяхме на последно място. Целта ни за 2011 г. е да станем водещ отбор. Към 1 октомври България заема 18 място с 30% усвояване на средствата от ЕФРР от 27 страни. Основната причина да дръпнем напред се дължи на разплатените над 313 млн. лв. по ОПРР, както и придвижването на инструмента "Джереми" по оперативна програма "Конкуретноспособност", който обаче все още не е работещ. Преизпълнихме плана по ОПРР за тази година. Росен Плевнелиев |
Причината е изчерпване на бюджета на ОПРР през 2011 г., като в същото време вече има листа от чакащи проекти за 300 млн. лв. за ремонт на улици, детски градини, училища, обясни Плевнелиев.
Плановете на министерството са през следващата година да бъдат отворени за договоряне всички схеми по програмата.
Целта е от 3.1 млрд. лв. да бъдат договорени 2.5 млрд. лв. през 2011 г., каза Плевнелиев. По думите му към 15 декември ще бъдат договорени 1.7 млрд. лв., като в момента са 1.4 млрд. лв.
Съгласно правилата на ЕС има право на местене на средства в рамките на един и същи фонд до 10% от други оперативни програми, обясни зам.министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Това означава, че от "Околна среда" могат да се пренасочат около 85 млн. лв., а от "Конкуретноспособност" 193 млн. лв. или общо около 280 млн. лв. към "Регионално развитие" през 2012 г. Ако това се случи, това ще е първото прелокиране на средства за България от една програма в друга.
За 2011 г. вече направихме прелокиране на средства в рамките на оперативна програма "Транспорт", където бяха пренасочени 250 млн. евро от жп и магистрали за метрото.
Все пак и ОПРР има рискови проекти, като това са за доставката на пожарни автомобили и газовите връзки със съседните страни, отбеляза Пленелиев и ги нарече "екстравагантни". Причината е, че ресорсните министерства - МВР и на икономиката се бавят с проектите. "Ние обаче упражняваме непрекъснат натиск да действат", каза министърът.
В момента по ОПРР се договарят големите проекти за обновление на градския транспорт в седемте големи града.
Първи е Бургас, който ще подпише договора за 131 млн. лв. следващата седмица. До януари трябва да е готов и софийския проект за градския транспорт, който също е за около 130 млн. лв, каза Лиляна Павлова.
В ход са проектите за Плевен, Стара Загора и Пловдив, докато процедурата за Варна се обжалва и там ще има забавяне, припомни Павлова.