Градът

Арх. Емил Бурулянов: Архитектурните конкурси като фундамент на градското развитие

арх. Емил Бурулянов

Apx. Eмил Бypyлянoв e пpeдceдaтeл нa Cъюзa нa apxитeĸтитe в Бългapия - Бypгac, и нa Cдpyжeниe в обществена полза "Πocoĸa Бypгac". Бaĸaлaвъp пo инжeнepcтвo и apxитeĸтypa - Maлтa, мaгиcтъp пo виcшa apxитeĸтypa и управление на умни градове – Барселона, Испания. Глaвeн apxитeĸт нa Бypгac (2019 - 2022). Hocитeл нa нaгpaдa в Haциoнaлeн ĸoнĸypc „Cгpaдa нa гoдинaтa“ 2015 г., 2023 г. и „Cгpaдa нa пyблиĸaтa“ за 2015 г. Hocитeл нa „Apxитeĸтoн 2017“ - нaциoнaлнaтa нaгpaдa зa apxитeĸтypa нa CAБ.

Архитектурните конкурси отдавна са крайъгълен камък в развитието на обществените пространства и сгради, развивайки уникалното съчетание от креативност, иновации и функционалност. В контекста на българската архитектурна система, където се наблюдава забележим недостиг на успешни конкурси, изследването на глобални примери за успешни затворени архитектурни конкурси е от особена важност, за да разберем както тяхната важност, така и тяхната безспорна ефективност. Ще разгледам в частност

затворените архитектурни конкурси,

често включващи библиотеки, паркове, болници и стадиони, които не само демонстрират потенциала на конкурентната основа, но и подчертават ползите от среда на сътрудничество в архитектурата.

Конкурсите с предварително избрани участници, специализирани в темата, провеждани в затворен формат, предлагат няколко предимства. Те гарантират високо ниво на качество и ангажираност от страна на участващите фирми, тъй като тези фирми често се избират на базата на техния доказан опит и експертиза. Този формат също позволява по-фокусирано и задълбочено изследване на възможностите за дизайн, тъй като броят на заявките е управляем и конкурсът може да бъде адаптиран към специфични изисквания или теми.

В България, където архитектурният пейзаж е все още сравнително беден на развитие и иновации, усвояването на тези международни примери би могло да бъде решаващо. Успехът на

контрактуваните конкурси

в други страни предоставя модел за това как българският инвеститор, независимо дали частен или публичен, може да оживи чувствително архитектурния сектор. Предприемането на подобни стратегии ще насърчи среда, която не само стимулира креативното мислене, но също така ще допринесе за културното и функционалното обогатяване на своите обществени пространства.

Хелзинки, Централна библиотека "Ооди", Финландия

Примери за специализирани архитектурни конкурси

Историята помни множество архитектурни състезания, обогатяващи средата, но в основата на най-успешните такива е добре премерената начална позиция на възложителя, който след задълбочени проучвания избира формата на специализирания или затворен конкурс. По този начин е уверен, че вследствие на подробното задание, богатото предпроектно проучване и анализ ще се намери най-работещото решение в полза на ползвателите и с най-дълъг хоризонт на развитие във времето.

Хелзинки, Централна библиотека "Ооди", Финландия

Конкурсът за Централна библиотека в Хелзинки, спечелен от финландската архитектурна фирма ALA Architects, е блестящ пример за успешен архитектурен конкурс и качествено изпълнение на брилянтна концепция. Проектът е разработен с акцент върху създаването на многофункционално и културно значимо обществено пространство, а основните характеристики на библиотеката включват автоматизирани системи за транспортиране на книги и гъвкави пространства за събития и срещи. Дизайнът на библиотеката подчертава връзката с природата и градската среда, като използва обилна естествена светлина и изгледи към околната среда. Интериорът е проектиран да бъде гъвкав и адаптивен, като същевременно предлага уютна и вдъхновяваща атмосфера за посетителите.

"Ооди" не е просто библиотека, а място за общността, където хората могат да се срещат, да учат и да създават заедно в пространство, което насърчава взаимодействието и креативността, предлагайки разнообразие от услуги и дейности далеч отвъд традиционните функции на библиотеката. Проектът на ALA Architects демонстрира как архитектурните конкурси могат да доведат до създаването на качествени и функционални обществени пространства, които обогатяват градската среда и културния живот.

1 / 2

Арка "Гейтуей", Сейнт Луис

2 / 2

Арка "Гейтуей", Сейнт Луис

Арка "Гейтуей", Сейнт Луис

Арката "Гейтуей", проектирана от финландско-американския архитект Ееро Сааринен, е резултат от специален архитектурен конкурс през далечната 1947 г. Арката, завършена почти 20 години по-късно - през 1965 г., стои гордо като паметник на западното разширение на Съединените щати, някак много актуално в нашата ера на преосмисляне на паметниците и тяхното историческо значение. Тя показва, че абстрактното мислене е по-балансирано във времето, по-устойчиво и най-важното - много по-малко дискусионно и подвластно на политически натиск, защото изкуството е вечно! Иновативният дизайн на Сааринен, дъгообразна арка с балансиран център на тежестта, покрита с неръждаема стомана, е избран заради своя символичен резонанс и визуален ефект. Строителството на арката оживява поречието на Сейнт Луис и стимулира местната икономика, демонстрирайки трансформативния потенциал на добре замислените архитектурни конкурси, дори когато става въпрос за артистична инсталация с визуална и символна функция. Арката "Гейтуей" се е превърнала в международно признат символ на Сейнт Луис и популярна туристическа дестинация, която води след себе си добавен икономически потенциал и засилен пътникопоток.

"Солджър Фийлд", Чикаго

"Солджър Фийлд", Чикаго

"Солджър Фийлд", дом на отбора "Чикаго Беърс", претърпява значителна реновация, започната през 2002 г. Оригиналният стадион е проектиран от архитектурната фирма "Холабърд & Рош" след архитектурен конкурс с участието на бюра, занимаващи се със спортни учреждения и имащи опит в класическите сгради. Проектът е изключително мащабен и смел, като строителството започва през 1922 г. и e открит невероятно бързо - през 1924 г. Близо 80 години по-късно се прави проект за реновация, който модернизира съоръжението, като същевременно запазва историческата му фасада и прави сградата едновременно модерна и уважителна към традициите на класическата американска архитектура. Интересното в случая е, че за реновацията е специално ангажиран Дирк Лоан от "Лоан и Партньори", правнук на Мес ван дер Рое. Реновацията на стадиона "Солджър Фийлд" е ювелирен пример за това как архитектурните конкурси и проекти могат да се развиват с течение на времето, отразявайки променящите се нужди и перспективи и най-вече духа на времето. През идните 2-3 години ще се състои и още един нов, трети, конкурс за покриването на стадиона и разширението му с търговски части и зони за отдих, което окончателно ще го направи една от най-интересните сгради - продукт на конкурсното начало.

Детска болница в Копенхаген, Дания

Дизайнът на 3XN за детската болница в Копенхаген е съсредоточен върху създаването на лечебна среда, която е едновременно функционална и утешителна за младите пациенти. Проектът подчертава използването на естествена светлина, зелени пространства и игриви елементи, за да създаде приветлива и терапевтична атмосфера. Иновативните характеристики на болницата включват различни функции като покривни градини и вътрешни „зимни градини“. Тези елементи са предназначени да предоставят естествени пространства за отдих и игра, които са от съществено значение за лечебния процес на децата. Подходът, центриран върху пациента, дава приоритет на нуждите и преживяванията на ползвателите - нещо, залегнало дълбоко в заданието на конкурсната програма, като целта е създаването на пространство не само медицински ефективно, но и психологически полезно за децата.

Значителен аспект на отличеното конкурсно предложение е неговата интеграция с околната природа, използването на естествени елементи и зелени пространства е предназначено да насърчава лечението и да предоставя усещане за спокойствие и комфорт. Самата болница е проектирана да бъде неотменна част от общността, с лесен достъп и пространства, които могат да бъдат използвани както от пациентите, така и от обществото, а този подход неминуемо намалява усещането за изолация, свързано с престоя в болница. Този проект на 3XN Architects показва как архитектурните конкурси могат да доведат до иновативни и устойчиви практики в архитектурата на здравеопазването, като се фокусират върху благосъстоянието на пациентите и екологичната устойчивост.

Ползи от архитектурните конкурси

Подобрени концепции

Архитектурните конкурси, особено затворените, често водят до изключително иновативни и креативни решения. Конкурентната среда насърчава архитектите да преосмислят границите на традиционното мислене и да изследват нови материали, технологии и естетика в името на поставената задача.

Напредък в дизайна на обществени сгради

Тези конкурси често водят до разработването на обществени сгради, които са не само функционални, но и естетически привлекателни и екологично устойчиви. Нещо повече - този тип проекти, продукт на архитектурни конкурси, хармонично съчетават функционалност с културно значение, като оставят градски символи за десетилетия напред.

Въздействие върху общността

Успешните архитектурни концепции често се превръщат в забележителности и символи на гордост за техните общности, крайъгълен камък за развитието на подценени райони, ревитализацията на цели квартали и постиндустриални зони. Те могат също така да действат като катализатори за градско обновление и икономическо развитие на средната класа и нейното преформатиране в райони със слаб имотен интерес и социални неравенства.

Международен културен център Meixihu, Чанкша, Китай, Zaha Hadid Architects

Глобално влияние и наследство

Конкурсните проекти често задават нови стандарти в архитектурния дизайн, влияейки върху бъдещи проекти по целия свят, понякога оценени десетилетия след като са реализирани, понякога поставящи началото на изцяло нови стилове в проектирането и производството на строителни елементи и невиждани преди техники за реализация на сградите. Те също така поставят на картата на архитектурното образование ценни казуси за студенти и доказани професионалисти в сферата на проектирането и дизайна.

Сравнителен анализ с българските архитектурни конкурси

Архитектурната конкурсна сцена в България, въпреки че тепърва се развива, се сблъсква с обичайните за целия свят предизвикателства като ограничено участие и липса на разнообразие в предложенията, все фактори, които е възможно да бъдат избегнати чрез добър предварителен анализ, обстойни и точни задания за проектиране и най-важното - визионерство от страна на възложителите, без значение дали те са от частния или от публичния сектор. В този ред на мисли примерите от други страни могат да служат като модел за увеличаване на ангажираността и иновациите в българските архитектурни конкурси, но и като академична база за образоването на възложители във важността от спазване на стриктни правила и добре дефинирани процеси, за да получат резултати, които да ги задоволяват напълно финансово, юридически и не на последно място да задоволят крайния потребител на архитектурната услуга.

Важно предимство в контрактуваните и/или специализираните конкурси е крайният резултат, който вместо да се фокусира единствено върху фасадата и да се стреми да направи впечатление със своята визия и външен вид, отговаря много по-точно на очакванията на ползвателите, като се съсредоточава върху изпипания до перфекционизъм детайл на функцията, която изпълнява. Именно това е и най-голямото богатство на специализираните конкурси за определени публични сгради, събиращи утвърдени имена в тясно специализирани сфери на проектирането. Нашият архитектурно-строителен сектор е още в началото на процеса по асимилиране на ползите и сериозните предимства, които добре структурираното конкурсно начало дава на възложители и инвеститори. Тепърва ще се осъзнава как благоприятно влияят контрактуваните конкурси върху финансовите перспективи на обекта, върху качеството на изпълнението и удължената експлоатационна годност на съоръженията в дългосрочен план.

Насърчаването на повече прозрачно организирани конкурси с ясно разписани критерии, след подробни предпроектни проучвания и дори местно организирана социология са бъдещето на публичното проектиране не само в България, но и по целия свят. Това е така, защото само с ясна визия за причините за започване на един проектантски процес и обществената необходимост от неговата реализация можем да оформим приветливи, умни и устойчиви публични сгради и пространства.

Вижте cтaтиятa в бpoй 1/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT 

Амфитеатър на Фондация Champalimaud, Лисабон, Aires Mateus

 

Обратно нагоре ↑