Александър Ото от ECE: Търговските центрове ще подпомогнат възраждането на градовете

Александър Ото, главен изпълнителен директор на ECE Projectmanagemet, един от лидерите в строителството на шопинг молове в Европа, призова секторът да насочи усилията си към центровете на градовете. Според Ото това е пътят към устойчивото развитие на този пазарен сегмент.
"Индустрията на търговските центрове има възможността да създаде ситуация, в която и тя, и градовет да спечелят", е заявил Ото пред участниците в конференция на Международния съвет на търговските центрове (International Council of Shopping Centers), най-голямата организация на инвеститори, собственици, предприемачи, консултанти и търговци в този пазар.
"Интегрираните търговски центрове на топ местоположения в градовете могат да подпомогнат сегашното възраждане на градските центрове и да донесат печалба от тази тенденция в замяна. По този начин ние като предприемачи... и операторите можем да проявим отговорност както към обществото, така и към акционерите си. Силно вярвам, че дългосрочният успех на търговските центрове е възможен само в толкова успешна градска среда", е казал още той на събитието, завършило миналия петък.
Ото твърди още, че финансовата криза за момента е спряла безконтролното развитие на неинтегрираните търговски центрове, които се строят на зелено. Това е дало възможност на индустрията на търговските центрове да развие по-устойчиви модели за местоположенията вътре в градовете, които да донесат значителни ползи и за самите населени места. "С падането на цените на земята привлекателните градски центрове отново ще станат достъпни за модерни търговски комплекси в много страни." Гредайки към региона на Централна и Източна Европа, Ото е подчертал, че Германия е пример в това отношение.
Европейските градове в момента изживяват фундаментални промени. На много места всекидневният живот се е изместил към покрайнините и предградията. Съществува необходимост да се отговори на структурните промени в икономиката заради затварянето на фабрики и провала на други търговски концепции като универсалните магазини.
В същото време градовете харчат все по-малко за подобряването на привлекателността на обществените пространства.
Нещо поече, разпространението на международните вериги е създало ситуация, в която цели сектори от търговията на дребно са изчезнали от центровете на градовете заради високите наеми на главните улици. В същото време разрастването на веригите с по-ниски цени "на зелена поляна" се е засилвало драматично в продължение на години. Всичко това води до упадък на центровете.
Европа се нуждае от европейски търговски центрове
В тях Александър Ото вижда важна възможност за този клон на недвижимите имоти: "Въпреки всички тези проекти хората искат да се върнат в центъра на града. Ако те са планирани и построени добре, тогава търговските центрове могат да помогнат за разрешаването на много съществуващи проблеми."
Той казва още, че европейските градове се нуждаят от концепции, различни от тези, които работят в Съединените щати. "Европа се нуждае от европейски търговски центрове – разумно интегрирани в градската среда и амбициозни в архитектурно отношение."
Пет причини
Ото изброява пет причини защо Европа се нуждае от ново поколение търговски центрове в центровете на градовете:
1. Привличат индивидуалните търговци и липсващите сектори като супермаркетите обратно в градовете. Разнообразните наемни нива, които са нагодени според финансовите възможности на отделните сектори осигуряват привлекателна смесица от местни, регионални, национални и международни търговци и търговски вериги.
2. Осигуряват спешно необходимите паркинги във вътрешността на градовете. Допълнителните паркоместа са интегрирани със схемата за обществено паркиране и предлагат паркинг на ниски цени за целия градски център.
3. Вътрешноградските търговски центрове имат по-малка застроена площ и намаляват тежестта върху градската пътна мрежа. Все повече посетители на търговски центрове пътуват пеш, с колело или с обществен транспорт. През последните 12 години броят посетители в търговските центрове на ECE, които идват с колело или пеш, е нараснал с 13%. Броят на тези, които използват градски транспорт, се е увеличил с 20%. Модерните търговски центрове също така са по-ефективни по отношение на пространството и по-приятелски към околната среда в сравнение с традиционните търговски сгради.
4. Създават работни места. Една четвърт от работните места в търговията на дребно във Франция са в търговски центрове. В зависимост от размера един център на ECE дава работа на 600 до 2 000 души, без да се смятат заетите в строителството. Новите търговски центрове също провокират значителни последващи инвестиции в останалите части от градския център и това в замяна създава и осигурява още работни места.
5. Те са оживени места за търговия и организират широк кръг прояви и активности, които внасят живот обратно в градовете – не само в самите търговски центрове, а и извън тях. Окуражават повече хора да идват в градския център, а мнозинството от тях се възползват и от възможностите за пазаруване в други магазини. Пешеходните молове и центрове идеално се допълват и печелят един от друг. Правят много по-популярен и самия град в сравнение с населените места, които нямат вътрешноградски търговски центрове.
ECE Projectmanagement е една от водещите европейски компании, специализирани в строителството и управлението на търговски центрове. Собственост на фамилията Ото от създаването си през 60-те години на миналия век, тя е известна е с интегрирания си подход - от създаването на концепцията до дългосрочното управление на търговския комплекс. Управлява 112 шопинг центъра с търговска площ над 3.4 млн. кв.м. В България е обявила участието си в три проекта до момента - два в София и един във Варна.