Ритейл осветлението в полза на потребителското изживяване

Успешният ритейл проект изисква детайлно разработване на средата, подходящо разположение на продуктовите зони, добър подбор на артикули и много други. Едно от условията за добра реализация е подборът на светлинни технологии, които едновременно да бъдат рентабилни и създаващи комфорт.
Неведнъж сме писали за влиянието на светлината върху човешкия организъм и способността ни да правим едни или други избори. Интензитетът и цветната температура са от особено значение, когато окото трябва да възприеме даден обект или обстановка. Във връзка с това дизайнерите на търговски зони прибягват до внедряването на редица умни системи за осветление, а специалистите по управление на светлината се съобразяват с редица фактори, определящи светлинните параметри. Технологиите се развиват с бързи темпове, а осветителните тела все повече се превръщат от статичен в комуникиращ със средата и клиента елемент. Техните задачи се променят постоянно и са все по-тясно свързани със създаването на доброто потребителско изживяване.
Традиционно ритейл осветлението е медиатор между потребителя и търговския обект,
а индиректното общуване се случва по няколко начина. На първо място, за всеки ритейл проект е необходимо да се подбере правилната за излагането на стоки цветна температура. Така се създава цялостна предразполагаща атмосфера. В общия случай температурата варира в диапазона на топлата и неутрална светлина. В зависимост от профила на магазина обаче специалистите препоръчват силно диференциран подход. За най-добър ефект в аптеките например цветната температура следва да е между 3000K и 4000K, за спортни стоки 4000K, за мебели пък между 2700 – 3000К, за мода – 2700-3500К, а за храни и напитки 2700 – 4000К. Това, разбира се, са осреднени стойности, които в рамките на един търговски обект също варират.
Специфичното осветяване на различните продуктови зони също допринася за доброто клиентско изживяване. По този начин се създава усещане за преминаването от едно пространство в друго с различно въздействие и акцент. Така се обособяват кътове за промоционални стоки, за продукти с определено предназначение и т.н. В зависимост от нуждите на проекта дизайнерът на осветление залага интензитета на осветеност и цветната температура. Например в един супермаркет той може да прецени да освети по-силно зоната за козметика и да димира светлината над регалите с хранителни продукти. Съвременните умни системи за контрол и управление като Philips Dynalite предлагат изработването на графици за осветяване на различни точки от обекта по зададени параметри и в зависимост дори от часовия диапазон.
Осветителните решения за търговски обекти изискват многокомпонентен подход. За постигане на максимален ефект се залага на няколко типа ритейл осветление едновременно – за витрини, амбиантно, акцентно, зоново или за дисплеи. Основната роля на светлината за витрини е да привлече потенциалния клиент, като се фокусира или върху конкретен продукт, или върху имиджовите послания на магазина. Амбиантното осветление изгражда цялостната атмосфера в търговското пространство. Акцентното осветление може да дава предимство на един конкретен продукт или група от продукти, а светлината, вградена в дисплеите, привлича вниманието на купувача към тях.
Осветлението на регалите също се подчинява на специфични изисквания. Отстоянието от източника на светлина, височината на регала и други параметри се вземат предвид при избора на осветителни тела. Така се осигурява максимална осветеност без тъмни зони по хоризонтала или вертикала. Трънкинг системата Maxos Fusion на Philips Lighting предлага възможността дори за динамично осветяване на регали. Тя дава възможност за бързо и лесно комбиниране на различни по вид и функционалност LED осветители – прожектори, линейни осветителни тела и др. По-важното е, че системата позволява гъвкаво преконфигуриране на осветление съгласно промяната на позициите на различните продуктови зони. По този начин супермаркетът може да извежда допълнителни светлинни акценти в различни точки на търговската зала, което ще улесни човекопотока, ще дава допълнителен фокус върху една или друга продуктова категория и ще обновява интериора при желание и нужда.
Система за локализиране на продукти чрез осветление
Същата система Maxos Fusion стои в основата и на директното общуване между осветителни тела и потребител. То има за цел да навигира клиента през магазина до желаните от него стоки и се нарича система за локализиране на продукти (Indoor postioning/Interact retail). Решението се базира на LED осветители, които комуникират както помежду си, така и с мобилния телефон на посетителя. По отношение на потребителския интерфейс услугата се инсталира и поддържа съвсем лесно. Клиентът лесно се ориентира, за да достигне бързо до желаните от него стоки.
Чрез осветителните тела системата действа като вътрешен навигатор. Тя ползва изцяло вече изградената инфраструктура, без да е необходима допълнителна инвестиция по интегрирането й. Всеки осветител изпраща свой уникален идентификационен код, който оказва местоположение и бива разпознат от камерата на мобилните телефони. По този начин мобилните приложения от своя страна успяват да предлагат т.нар. location-based услуги и да направляват потребителя дори при изпълнението на дълъг списък с предварително зададени покупки. Съвместима с iOS и Android, тя борави и с набор от облачни услуги.
Системата за локализиране на продукти на Philips Lighting променя изцяло начина на пазаруване, а също и потребителските навици. Тя персонализира изживяването. В същото време подобрява и ефективността на търговския обект, като събира и предоставя информация за клиентските предпочитания. По този начин се таргетират и евентуални рекламни потоци. Благодарение на известията с промоции клиентите стават по-ангажирани и лоялни. Повишава се и възможността те да останат по-дълго в търговския обект и да бъдат по-склонни да направят допълнителна покупка.
В същото време системата не обработва и не съхранява никакви лични данни на потребителите. Зад мобилното си устройство клиентът остава напълно анонимен. Тя създава оптимален маршрут за преминаване през магазина, като се съобразява единствено със зададения списък с покупки. Предоставените данни за анализ са свързани единствено с маршрутите на пазаруване, времето, прекарано в обекта, струпването на голям брой потребители на едно място в определено време. По този начин се върви в посока на постоянно подобряване на потребителското изживяване.
Пълният текст - в брой 5 на сп. ГРАДЪТ
Статията е разработена в партньорство с "Бронлайт"