Интермодалният терминал във Варна ще отнеме три години и ще струва 300 млн. лева
Пристанище Варна – Изток трябва да бъде изместено на нова, по-голяма територия, където да се разширява, без да пречи на града, каза министър Данаил Папазов при оглед на терена за бъдещия интермодален терминал от кораба "Атанас Димитров". С него бе и министър-председателя Пламен Орешарски, на когото министър Папазов разказа за изпълнението на дейностите по проекта. Според него, три години след издаването на строителните разрешения е реалистично интермодалният терминал във Варна да бъде изграден. Изпълнението му заедно със съоръженията ще струват около 300 млн. лева.
На 30 април бе обявен конкурсът за избор на изпълнител на работен проект за терминала, като че очаква на 10 юни да бъдат обявени участниците в него.
Освен проект за съвременен интермодален терминал в конкурса се изисква и изработване на два идейни проекта за изграждане на съвременна рекреационна зона на мястото на сегашното пристанище Варна – Изток, която да се превърне в атракцията на Варна.
Интермодалният терминал ще бъде в района на "Максуда",
като строителството ще се извършва на юг от жп линията Варна – София и няма да засяга урбанизираната територия, като се цели всички пътни връзки да изведат товарния трафик извън центъра на града.
Предвидено е изграждането на кейова стена с дължина около 1100 м, на която ще могат едновременно да се обработват 5 или 6 кораба. Корабните места ще са специализирани за обработка на контейнери и зърно по най-модерните технологии.
Интермодалният терминал в района на град Варна трябва да осигури качествено нови логистични възможности за претоварване на товари между трите вида транспорт морски, железопътен и автомобилен, със съответните технически и технологични комбинации между тях.
Приоритетно ще се изгради и пристанищна инфраструктура и съоръжения, които да обслужват основните за региона товари – контейнери, зърнени товари и някои генерални товари, в т. ч. тежки и извънгабаритни товари.
Теренът, върху който ще се изгради терминалът, включва имоти, управлявани от ДП "Пристанищна инфраструктура" и НК "Железопътна инфраструктура".
Основни параметри, на които трябва да отговарят съоръженията на пристанищната зона са: дълбочина на оперативната акватория – минимум 12.50 м.; разчетен кораб с дължина – до 250 м; две корабни места за обработка на контейнери – с общ обем не по-малко от 400 000 TEU/годишно; две корабни места за обработка на 3 млн. т. зърно/годишно износ; едно многофункционално корабно място с обем за около 200 хил.т/годишно; един кей/корабно място за служебни кораби, влекачи, букеровчик и др. |
На територията на съществуващия стар терминал Варна – Изток (Зона 2) ще се развие нова инфраструктура, стимулираща появата и засилването на пътническо и круизно плаване, яхтени и спортни дейности, научноизследователски и информационно-статистически дейности, културни дейности и др.
Нов Пасажерски терминал ще се обособи на 7-10 кейово място при стриктното спазване на изискванията на Международния кодекс за сигурност на корабите и пристанищата (ISPS). Така ще се осъществят очакванията на гражданите и туристите на Варна за бърз и директен достъп до морето.