Фотогалерия: Столичният експертен съвет обсъди варианти на Източната тангента от "Ботевградско шосе" до"Шипченски проход"
Три варианта на трасето на източната тангента представиха от "Софпроект ОГП". Инж. Ангел Янев (вляво на снимката) даде разяснения по трасето на тангентата според всеки от вариантите. По своята категория тангентата е част от първостепенната мрежа, втори клас градска артерия. И при трите варианта при бул. "Шипченски проход" е предвиден пътен възел тип "прибран диамант".
Най-старият вариант на Източната тангента е заложеният в ОУП. Той е под името "черен вариант" и спазва двете крайни точки, като тръгва от бул. "Асен Йорданов" минава край Транспортно жп училище "Тодор Каблешков", после минава през "Слатина" при гара разпределителна свива на запад, над Товарната тангента минава на второ ниво и стига до изградената част на Източната тангента при "Ботевградско шосе".
Част от дебата по темата беше свързан с взаимоотношенията между Столична община и НКЖИ.
Инж. Ангел Янев , "Софпроект ОГП", се засдтъпи за лилавия вариант, който е най-къс и най-евтин. Общата му стойност е 12.5 млн. лв., като от нея 9 млн. лв. е строителната, 5.5 млн. лв. са за отчуждения на имоти, 1.5 млн. лв. - за отчуждения на сгради.
Стойностите на трите варианта, разгледани по време на експертния съвет са: лилав - 12.5 млн. лв., зелен - 17.2 млн. лв.(от тях 9.2 млн. лв. са за строителство, 3.5 млн. лв. за отчуждения на имоти, 4.5 млн. лв. за отчуждения на сгради), черен, по ОУП - 16 млн. лв., от които 9 млн. лв. за строителство, 5.5 млн. лв. за отчуждения на имоти и 1.5 млн. лв. за отчуждения на сгради.
Казусът има история и тя продължава, защото проектът е свързан с взаимоотношения с НКЖИ и техните бъдещи проекти.
Арх. Ангел Захариев напомни по време на обсъждането, че летището, предлетищната зона и зоната с икономически потенциал на изток разчита само на бул. "Брюксел". От гледна точка на развитието на територията най-важно е връзката с Товарната тангента -ул. "Рилска обител".
Инж. Деляна Сеченска, Столична община, напомни, че още при подготовката на ОУП и зоната съгласуването са НКЖИ не е дало резултат. Тогави и сега при всички обсъждания жп линията, която създава проблеми на транспортното обслужване в тази зона, се запазва, за да не се нарушат намеренията на НКЖИ. От НКЖИ посочиха, че са готово на обсъждания и синхронизиране на намеренията.
Арх. Кирков от "Софпроект - ОГП" представи икономическите изследвания за трите варианта.
Експертите очакваха ясно сравнение между вариантите - ползи, разходи, опасности и предимства на всяко от предложените трасета.
Арх Ангел Захариев не само подкрепи лилавия вариант като най- къс и най-евтин, но и като градоустройствено добро решения за отделяне на жилищна от бизнес зона. Той допълни, че във варианта на ОУП не е включена цената на довеждащо трасе до товарната тангента, което допълнително ще оскъпи черния вариант.
Инж. Иво Янакиев, НКЖИ, изрази позицията на институцията, като съобщи, че при зеления и лилавия вариант на трасето е възможно да не се наложи демонтаж на жп линии или той да бъде минимален. Инж. Янакиев потвърди позицията на НКЖИ да се водят разговори с общината за развитие на проекта за Източна тангента.
Арх. Бойка Къдрева", НАГ, Столична община, пожела аргументация за вариантите и напомни, че следата по ОУП ще отнеме най-малко време. От залата се чуха реплики, че за метрото са правени корекции на ОУП, същото може да стане и за източната тангента.
Арх. Иван Аврамов, председател на регионална колегия КАБ София, изрази експертни предпочитания към лилавия вариант, който е не само по-евтин, но и защото облекчава връзката на съседните територии около и пред летището. Освен това във варианта на ОУП не е включена стойността на трасе, което довежда то Товарната тангента. Така че черниат вариант ще стане още по-скъп.