Фотогалерия : Метростанция 12 - готова през август
Преди проверката на строителния процес на метростанция 12 "Витоша" и 1.3 км тунел от втори метродиаметър, след МС ІІ-11 "Джеймс Баучер", инж. Стоян Братоев уведоми кмета на София Йорданка Фандъкова за хода на строителните работи на обекта. Изпълнител е Обединение "Метро Черни връх - 2013", съсдавено от "Станилов", "Метропроект" - Прага, и "Джи Пи Груп", подизпълнител е "Стартинженеринг". Строителен надзор упражнява ДЗЗД "Консорциум "МИК". Архитект е арх. Ирен Дерлипанска. Проектът се финансира по ОП"Транспорт" - фаза 1 за 10.5 млн. евро (завършена), и по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" - фаза 2 за 10.5 млн. евро. Бенефициент е Столична община -"Метрополитен"ЕАД.
Към 19 април по фаза 2 от проекта са завършени 99% от основните конструкции на станцията и участъковите тунели, като предстои завършването на конструкцията на един от входовете и на малка секция от тунела, където са били рампите, през които е извършвано строителство на фаза 2.
До този момент е доставено цялото оборудване и са монтирани около 90% от него. Изпълнени са около 75% от релсови път и 85% от архитектурното оформление. Автор на архитектурния проект е арх. Ирен Дерлипанска.
От май 2016 г. започват единичните и 72-часовите проби, които проверяват всяка от 18-те системи, след тях идва ред на комплексните изпитания. Втората половина на юни по участъка ще започне движение на влакове, което представлява последна фаза преди въвеждане на обекта в експлоатация. Предвидено е през юли МС "Витожа" и 1.3 км тунел, от които 300 м бретел (обръщало за промяна на движението на влаковете), да е в процес на приемане от Държавна приемателна комисия. През август, най-вероятно, метрото ще превозва допълнителни 20 хиляди души.
Кметът на София Йорданка Фандъкова, че строителството на обекта върви в график, през август 2016 г. разширението ще бъде завършено. Щом новата метростанция бъде пусната в експлоатация, метрото на София ще се ползва от 350 хил. души дневно, сега в него се возят 330 хиляди на ден. Марку Маркуля, председател на Комитета на регионите в ЕС, поясни, че в Хелзинки, където живее, също се изгражда метро. Планирането там е общо и с изграждането на метрото се предвижда около него да се строят жилища, офис центрове, паркове, за да се осигури добра среда за живеене и работа на хората. От общата инвестиция една трета е за частни инвестиции за другите елементи от градската среда - високо строителство на обществени и жилищни сгради, ландшафтно оформление... Г-н Маркуря похвали кмета на София и каза, че ще пренесе българския опит във Финландия: "Необходими са силни жени, които да задвижат мъжете да работят.", каза Марку Маркуля.
Перонът на метростанцията е с дължина 100 м и е на първото най-долно ниво - на минус 12 м. Над него са вестибюлите (където са се събрали журналистите) и подлезите - на второто ниво, което е на минус 6 м.
По МС 12 "Витоша" и тунелния участък са изкопани 130 хил. кубика, вложени са 39 хил. кубика бетон (паралелепилед с основа 100 метра на 30 метра и височина 13 м), 2.4 милиона арматура за конструкция, 48 хиляди квадратни метра хидроизолация (все едно да опаковаш сграда, висока 100 м и 480 квадрата застроена площ ).
Настилките и облицовките са от гранит и гранитогрес. 7000 квадратни метра е гранитът, 1300 кв. м е гранитогресът. Окачените тавани са 3500 квадрата, а релсовият път - 2 600 м.
Метростанция ІІ-12 "Витоша" има 6 входа. Четири от 6-те входа се намират на всеки ъгъл на кръставощите на "Сребърна"/"Хенрих Ибсен" и "Черни връх". Останалите два са на второто кръстовище на "Филип Кутев" (бъдещ бул. "Тодор Каблешков") и "Черни връх".
След четирите входа са разположени вестибюлите - северен и южен. До северния вестибюл се стига през подлез с входове и изходи на четирите ъгъла на кръстовището "Сребърна" и "Черни връх".
При южния вестибюл за подлеза, който ще обслужва кръстовището на бъдещия пробив "Тодор Каблешков" и "Черни връх" е предвидена топла връзка от и към "Парадайз център"
На стените на перонното ниво има рисунки, наподобяващи планински релеф. Това е втората метростанция в София, която ще има стъклени облицовки - в случая те са в различен нюанс на зеленото, за да подчертаят климатичните пояси на планината Витоша.
През тази метростанция ще минават по 20 хиляди души в раотен ден, което е основание да се смята, че няма да бъде последната за втория метролъч, който ще продължи под "Черни връх" към планината.
Засега входовете са 6 възможно е да има и още два входа, което е свързано с изграждането на бул. "Тодор Каблешков"