Марианна Васева - управител, "Сердика Център", NEPI Rockcastle: Нашата стратегия е да придобиваме и развиваме активи с потенциал да доминират
Четете в брой 5 на сп. ГРАДЪТ

Каква е актуалната ситуация на пазара за отдаване на площи под наем в България и региона на Централна и Източна Европа към края на 2018 г., като се има предвид икономическия растеж и нарастващата покупателна способност, дигиталната трансформация и постоянно променящите се потребителски модели и нужди?
- Пазарът на търговски площи е доста динамичен през 2017 г. и 2018 г. в България и Централна и Източна Европа. През 2017 г. NEPI Rockcastle навлязоха на пазара чрез придобиването на двата най-успешни търговски центъра в България, а именно Serdika Center и Paradise Center, както и чрез придобиването на парцел на отлично място в Пловдив за бъдещо развитие на микс от площи за отдаване. Други търговски центрове в столицата, както и в страната, бяха продадени на инвеститори, също навлизащи на българския пазар за първи път. Това показва, че добрите икономически показатели като икономически растеж, ниска инфлация и нива на заетост, заедно със стабилното развитие на пазара на площи в България, поставиха основите за добри инвестиционни възможности и ще продължат да привличат интереса на инвеститорите. Смятаме, че доминиращите търговски центрове в София ще запазят и подобрят водещата си позиция. В тези успешни търговски центрове наемните нива на отдаваемите площи се определят основно от Наемодателя поради ниските нива на незаети такива, докато за търговски центрове с лошо местоположение или по-слаб микс от наематели водещата позиция ще бъде в полза на наемателите.
В Централна и Източна Европа пазарът също е доста динамичен. Компанията ни навлезе в Унгария и Литва чрез придобиването на три търговски центъра и ние най-вероятно ще продължим да растем в региона.
Кои са характеристиките на успешния микс от наематели в модерните търговски центрове? Как да се адаптираме към променящите се потребителски модели?
- Най-добрият микс от наематели е този, който постоянно отразява и се адаптира към нуждите на потребителите, което само по себе си е доста идеалистичен вариант и може да отнеме значително време, за да бъде постигнат. В нашите центрове чрез редовно провеждане на проучвания и анализи дефинираме интересите и навиците на потребителите, което допълнително ни помага във фините настройки на микса от наематели. Във функциониращ и стабилен търговски център ключът към успеха е постоянната оптимизация и подобряване на този микс. Наемателите които не реализират добри обороти се заменят с такива, които имат потенциал да се развиват и респективно ненадеждните сектори се ограничават. Целта ни не е просто да запълним свободните площи, но и да създадем стойностна цялостна комбинация от наематели, където всеки от тях ще допринесе за увеличаването на човекопотока и привлекателността на търговския център, вместо да отнема от пазарния дял на другите търговци в центъра. Всички тези мерки са насочени към удовлетворяване на очакванията на нашите клиенти по отношение на разнообразие, качество на пазаруване и отдих.
Какво е мястото на новото поколение клиенти Милениум във вашата стратегия?
- Нашата визия е да създадем високостойностни търговски площи в дългосрочен план. Тъй като времената и предпочитанията се развиват и променят непрекъснато, винаги се стремим да бъдем първите, които да се адаптират към пазара. Важно е да се отбележи, че макар тези промени да са много значими, те се случват постепенно, а не радикално. Ние се опитваме да идентифицираме тези променящи се вкусове в ранен стадий така, че да можем да подобрим активите си според нуждите на пазара, но още по-важно е да се опитаме да направляваме промяната чрез представяне на концепции, които са нови за конкретните пазари.
[img:3341213]]
Как традиционният сектор на търговски площи реагира на динамичното развитие на електронната търговия? Дали електронна търговия е заплаха или възможност и какъв е най-добрият начин за адаптиране на индустрията? Как планира вашата организация да откликне на тази промяна?
- Електронната търговия оказва силно влияние както върху търговци, така и върху собствениците на търговски центрове. Онлайн процентът от общите продажби на търговци в България се е увеличил значително през последните няколко години и онлайн търговците са завзели голяма част от пазарния дял. Независимо от това, през последните няколко години успоредно с развитието на електронната търговия, търговските центрове станаха много повече от място за пазаруване; те се превърнаха в места за социални сбирки където хората идват не само да пазаруват, но и да хапнат, да се забавляват и да общуват. Tърговският център, изграден от тухла и хоросан изобщо не е остаряло понятие, а по-скоро значението му придобива нова стойност и докато електронната търговия осигурява комфорта на лесното пазаруване, хората винаги ще искат да се срещнат в търговския център не само за да пробват дрехи, но и да споделят това усещане със своите приятели. Тази тенденция вече може да се забележи при големите онлайн търговци, които започнаха да присъстват все повече в търговските центрове с традиционни магазини. По този начин, като собственик на търговски център, ние се стремим да увеличим нашето онлайн присъствие и полагаме значителни усилия за съчетаване на пазаруването и онлайн опита чрез различни дигитални канали. Електронната търговия е нещо, което със сигурност ще трябва да вземем предвид при разработването на цялостната стратегия за нашите центрове и ние я разглеждаме като възможност за по-нататъшно привличане на клиенти и увеличаване на човекопотока там чрез активиране на съвместни кампании с нашите наематели.
Пълния текст четете в бр. 5/ 2018 г. на сп. "ГРАДЪТ"