Търсене и предлагане на търговски площи в София и други градове
Анализ на "Колиърс Интернешънъл - България"


София
Пазарът на модерни търговски площи в столицата се намира в зряла фаза. Доказателствата за това са няколко. На първо място, общото предлагане се запазва спрямо втората половина на 2017 г. – 400 660 кв.м, като търсенето продължава да е концентрирано върху утвърдените проекти (с нива на заетост над 95%) и значително надвишава предлагането в тях. Усвоените търговски площи през периода са 9450 кв.м – 48% спад спрямо второто полугодие на 2017 г. Не на последно място, 14% от усвоените търговски площи през периода са в резултат на вътрешно разместване на вече съществуващи наематели в търговските центрове, което затвърждава тенденцията собствениците на молове да оптимизират микса от наематели с цел привличане на повече клиенти.
При главните търговски улици в София движението на наематели регистрира стабилни нива. На бул. "Витоша" се наблюдава недостиг в предлагането на търговски площи, който води до ръст от над 10% в наемните нива спрямо второто полугодие на 2017 г.
Пловдив
Предлагането на модерни търговски площи в Пловдив през втората половина на 2017 г. е 52 500 кв.м, като се очаква да се увеличи през 2018 г. с отварянето на търговски център Plovdiv Plaza. Нивата на заетост в търговските центрове се запазват над 96%. Наемните нива на първокласни локации в търговските центрове в края на 2017 г. запазват стойностите си от първата половина на годината. Десет процента ръст на годишна база (2017 г. спрямо 2016 г.) се регистрира при наемните нива на главните търговски улици.
Варна
Модерните търговски площи във Варна се равняват на 83 000 кв.м. В ход е репозиционирането на търговския център на "Мол Варна" ЕАД. Очаква се предлагането на модерни търговски площи да се увеличи съществено с откриването на проекта "Делта Планет". Наемните нива на първокласни локации в търговските центрове в края на 2017 г. запазват стойностите си от първата половина на годината, докато тези на главните търговски улици отбелязват увеличение от 11% (на годишна база – 2017 г. спрямо 2016 г.).
Бургас
Предлагането на модерни търговски площи в Бургас остава без промяна – 65 000 кв.м. Стабилни са и наемните нива на първокласни локации в търговските центрове. Главните търговски улици регистрират 11% годишен ръст в наемните нива.
Търговският микс и модерният потребител
Резултатите от проведеното за втори път от Colliers и GfK независимо изследване на търговските центрове в София показват, че разнообразният търговски микс продължава да е пресечна точка във възгледите на посетители, търговци и собственици на търговски центрове по отношение на това какво трябва да се доразвие в тях. "Мода" е най-търсената категория в търговски център и има по-голяма тежест при определянето на микса от наематели.
От своя страна посетителите и наемодателите възприемат наличието на кино като начин за разграничаване на търговския център от конкурентите. Очакванията на Colliers са делът на сектор "Забавление и свободно време" да се увеличава както в търговските центрове, така и като цяло на пазара.
Наличието на супермаркет, популярни модни брандове, забавления, банки/места за заплащане на сметки, както и разнообразие от услуги, са водещи при създаването на успешен търговски микс според посетителите.
Традиционният ритейл и дигитализацията