Първият метровлак от ново поколение вече е в София

Започнаха доставките на новите метровлакове. Първият от тях вече е в София и до началото на август очакваме още два. Влаковете за третия лъч са с всички удобства за пътниците и са производство на "Сименс". Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова при посещение в новото метродепо на ул."Житница", където е доставен първият от 20 метровлака. Влаковете са съобразени с натоварването и броя на пътниците, затова първите влакове ще са 60 метрови, а последните - 80 метрови, за времето, в което ще пуснем участъка до "Слатина", който вече се проектира. Станциите от третата линия ще бъдат с преградни стени на пероните за допълнителна безопасност на пътниците. Нивото на автоматично управление на влаковете включва автоматично потегляне, автоматично спиране с точност до 20 см, автоматично следене на скоростта и профила на пътя.
В момента се изграждат два от четирите етапа на Линия 3 на метрото в София, включващи трасето: "Бул. "Владимир Вазов" – бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" – Орлов мост – НДК – ж.к. "Красно село" – ж.к. "Овча купел", с дължина 12 км и 12 метростанции. Кметът провери и изпълнението на метростанцията на бул."България" и бул."Гешов".
Тунелопробивната машина на третия лъч се намира на метростанцията на НДК и на 10 юли вечерта потегли към станцията на бул. "Патриарх Евтимий". Машината "Витоша" изпълнява средно на ден между 15 и 20 метра тунел. 3 км от тунелите са вече готови, а физическото изпълнение е на 67%. Първите 8 км от третата линия ще бъдат пуснати през есента догодина. Следващите 4 км - до Околовръстния път при Горна баня, ще пуснем през пролетта на 2020 г. Осигурихме тяхното строителство като го гарантирахме със средствата от бюджета на София, каза кметът на София Йорданка Фандъкова. С първите 12 км от третата линия ще намалим вредните емисии във въздуха с 11 хил. тона годишно. Заедно с метрото до есента на 2019 г. ще обновим изцяло ул. "Житница" и бул. "Президент Линкълн".
Строителството на новото метродепо "Земляне" започва през януари 2017 г. Изграждането му трябва за бъде завършено в края на настоящата година. До месец юли изпълнението му възлиза на около 75%.
Проектът се изпълнява с финансовата подкрепа на ЕК и със съвместната работа на Управляващия орган и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Инспекцията се проведе на строителната площадка на новото метродепо "Земляне", което ще бъде завършено в срок през октомври 2018 г., и на метростанцията на кръстовището на булевардите "България" и "Акад. Иван Гешов". В депото се намира първият от 20-те влака, които ще обслужват Линия 3. Мотрисата е произведена от консорциума на Siemens и Newag.
Строителството на по-голямата част от Етап I (7 км и 7 метростанции)
започвa през януари 2016 г., а от 2017 г. стартира изграждането и на станцията на бул. "Владимир Вазов", както и на Депото за метросъставите. Към момента са изградени са по-голямата част от конструкциите на метростанциите, над 3 км от двупътния тунел - от депото на ул."Житница" до МС НДК на кръстовището на булевардите "Витоша" и "Патриарх Евтимий". Физическото изпълнение на етап I към 10 юли 2018 г. възлиза на около 67%, като на участъците, където е преминала тунелопробивната машина, изпълнението надхвърля 70%. През тази есен ще започнат поетапно архитектурно-довършителните работи на метростанциите, изпълнението на релсовите пътища и монтажът на оборудването.
От 12 юли тунелопробивната машина
започна изграждането на междустанционния участък между МС "НДК" и МС "Патриарх Евтимий", като преди ден беше на кръстовището на булевардите "Витоша" и "Патриарх Евтимий". Машината е изработена през 2016 г. от немската фирма "Херенкнехт" и е специално за работа в слаби силно оводнени почви. Транспортирана е до София и започва работа в края на февруари 2017 г. Машината тежи 1400 тона и носи името "Витоша". Дължината й е 86 метра, като изпълнява среднодневно между 15 и 20 метра готов тунел.
Изпълнени са около 75% от метродепо "Земляне".
Строителството му започва през януари 2017 г. и срокът за завършване на строителството е октомври 2018 г.
Метровлаковете
Изготвените от фирма "Сименс" (водещ партньор в обединениен "Симетро") технически условия и проект за производството на метровлаковете, са одобрени от "Метрополитен" ЕАД през есента на 2016 г. По аналогичен начин от "Сименс" са изготвени и одобрени техническите проекти за системите за автоматика и управление, както и за автоматичните врати с височина 1.56 метра за отделяне на пероните на станциите от влаковете (те са нововъведение в метрото на София за по-голяма безопасност).
В началото новите влакове ще се движат с машинист с ниво на автоматично управление GoA3. На по-късен етап, със съответна софтуерна и хардуерна добавка, ще бъде възможно да се преоборудват за изцяло автоматично движение без машинист - най-високо ниво GoA4.
Нивото на автоматично управление на влаковете включва автоматично потегляне, автоматично спиране с точност до 20 см, автоматично следене на скоростта и профила на пътя и поддържане на разрешената скорост.
Приетото съвременно високо ниво на автоматизация осигурява висока безопасност на движението. Оборудването на мотрисите е с асинхронни двигатели с рекуперация ( възстановяване) на енергията при движение в спирачен режим или по инерция. Поради тези причини, както и заради олекотеното алуминиево купе се осигурява икономия на енергия с около 28%, плавност при тръгване и спиране, а заедно с климатизацията на вагоните и по-добър комфорт на пътниците.
Между пероните и влака по станциите ще има перонни врати с височина 1,56 м, които се отварят автоматично с отварянето на вратите на влака. Това повишава безопасността на движение и предпазва пътниците от падане на железния път.
Очакваното завършване на основната част от Етап 1 от Линия 3 е септември 2019 г. в т.ч. строителство, монтаж на оборудване, пусково – наладъчни работи и въвеждане в експлоатация.
Етап II е с дължина 4 км и 4 метростанции.
Метроучастъкът се изгражда от лятото на 2017 г. По трасето се строят четири подземни метростанции (МС15,16,17 и 18). Чрез подлезна връзка, от крайната станция ще се преминава под Околовръстното шосе, като тя има изходи към жк "Овча купел", към кв. "Горна баня" и предвидената по този проект жп гара на линията София – Перник.
Участъкът от Етап II следва да бъде завършен в началото на 2020 г.
Етап 3 и 4 са предвидени за изграждане след 2020 г.