Как да планирате вашата офис града за да я превърнете в най-добрата
В брой 2 на сп. ГРАДЪТ
Четете в брой 2 на сп. ГРАДЪТ
Офис сградите символизират марката, културата и визията на собствениците и наемателите си. В модерната ера, офисите, съчетани с технологии, предоставящи гъвкавост и улесняващи People flow (пътникопотока), са от критично значение за успеха на сградата. Екстензивните и непрекъснати проучвания на KONE в областта на офис пространствата са стигнали до поредица интересни заключения.Текст: David J. Cord (Дейвид Дж. Корд)
Офис сградите претърпяват революция. Новите технологии, корпоративните цели и модели на работа изискват изцяло нов вид офис сгради наред с изцяло нови начини за управляване на пътникопотока. Гладкият People flow може да утвърди или да провали преживяването в офиса. "Фоайето изгражда първите впечатления относно марковия имидж на сградата или в случаите на сгради само с един наемател - марковия имидж на дружеството, твърди Reetta Ranne (Рита Ран), старши специалист по преживяванията на потребителите в KONE. Това също представлява началната точка на преживяването, свързано с People flow."Фоайето ще задава стандартите за опита/преживяването в сградата; от лесното откриване на рецепцията до избягването на дълги опашки от посетители при турникетите или асансьорите. След преминаване през фоайето всичко опира до променящите се офис пространства. Базираният на отделни помещения офис отстъпи пред открития тип офис, който може да настанява повече хора в по-малки пространства наред с възможността за стимулиране на взаимодействието. Но откритият тип офис пространство има своите ограничения и през последните години тенденцията е насочена към офиси, базирани на съответните дейности.Заключенията, упоменати подробно в наръчника на KONE People Flow Experience in Offices (преживявания в офисите касаещи People Flow), илюстрират, че в офисите, базирани на съответния вид дейности, хората избират пространства за съответните задания, от тихо място за работа до място за сътрудничество. Това касае наличието на допълнителни движения, тъй като хората осъществяват различни задачи през деня, което прави People flow още по сложен.
Вникване в People flow
"Началната точка за планиране на гладък People flow касае идентифицирането на маршрутите, стесняващите потока места, и възможните пресечни точки на потоците в сградата", твърди Ран.
Управлението на пътникопотока не е лесно. Важните фактори касаят броят на хората, използващи сградата, разпределението на сградата и как хората се ориентират и придвижват в нея. В сградите принципно има три пикови пътникопотока: сутрин, обед и късния следобед, но може да има и съществени отклонения.
"Когато дадена офис сграда е заета от един наемател, трафикът между етажите се увеличава, разяснява Ран. В сградите заети от множество наематели, съществува смесица от схеми на трафика."
Пиковите потоци обикновено са по-големи в сгради с един наемател поради сходните графици. Наличието на разнородни наематели често води до разнообразие от различни култури и схеми на работа, помагащи за облекчаване на пиковите потоци. Но наличието на разнородни наематели създава различни предизвикателства.
"В сгради с разнородни наематели нуждите от контрол на достъпа могат да станат по-критични, напомня Ран. "Потребителите на сградите и People flow стават още по-разнородни, например в многофункционални сгради, където част от сградите се използват за жилищни или търговски цели."
Различни култури, различни потребности
Регионалната култура също оказва влияние върху People flow в офис сградите. Например хората в Северна Америка мразят да чакат асансьора, докато хората в Далечния изток обръщат по-малко внимание на това. Дори се забелязват различия в предпочитаната плътност на тълпата: Култури в страните от Латинска Америка приемат по-добре наличието на големи тълпи, докато в арабските страни хората искат повече лично пространство.
В допълнение, важно е да имаме предвид опита на всички видове групи потребители в офис сградите, защото те могат да имат съществено различни нужди.
"Работниците в офиса често използват сградата и оптимизират движението си, докато посетителите се нуждаят от ясни напътствия, казва Ран. Също трябва да се обърне внимание на потока от стоки, тъй като той не трябва да смущава People flow. Всяко лице, използващо сградата, трябва да получава равни възможности по отношение на достъпността като широки врати за достъп за хората в инвалидни колички и меко осветление в асансьорите за хората с увредено зрение."
Това не е всичко. Новите постижения в интернет на нещата позволяват наличието на по-отзивчиви или дори предсказуеми сгради. Например, ако наемателят на даден етаж обядва по определено време всеки ден, асансьорите могат да бъдат на разположение точно навреме за улесняване на пътуването на персонала до столовата.
"Атмосферата на сградата оказва влияние върху настроението на хората, така че, ако сградата функционира по предназначение, потребителите могат да се наслаждават на своята работа в сграда, поддържаща индивидуалния им стил на работа", твърди Ран.
Тази проводима и предоставяща възможности среда, както би засвидетелствала всяка организация, създава цялата разлика за увеличаване на производителността и ефективността в целия спектър.
За повече информация: People Flow Experience in Offices на KONE: A handbook for planning office spaces.