Стоян Братоев: Завършени са 50% от метрото в Централната градска част на София и 12% от трасето в "Овча купел"
Столична община и "Метрополитен" ЕАД отбелязаха 20-годишнината на метрото в София в неделя, 28 януари 2018 г.








"Завършени са 50% от метрото в Централната градска част на София. По-напред в изпълнението е частта при Медицинска академия. Малко по-бавно, но в график е строителството при Орлов мост, където е най-тежката част от третата метролиния. Там има централна голяма шахта и два странични тунела. Горната част на тунелите е изградена, дъното трябва да е готово, когато ТБМ-ът наближи метростанцията през лятото на 2018 г. В тунелите се работи по 24 часа. Общо графиците се спазват и всичко върви напред. 12% е изпълнението на трасето в "Овча купел", но там започнахме преди 6 месеца." Това каза проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД.
"Срокът на търга за идеен проект на трасето в "Слатина" се удължи с две седмици и офертите ще бъдат отворени на 8 февруари", разясни проф. Братоев.
Проектът е за трасе с дължина 5590 метра и 6 метростанции. Предвижда се началната станция (МС 1) да се проектира със странични перони, като оборотът на подвижния състав да се извършва след станцията на изток, чрез "бретел", който започва от източния край на перона, и 2 коловоза по 120 метра за оборот и топъл резерв. Между метростанциите при ул."Коперник" и ул. "Слатинска" да се проектира "S" връзка за аварийна смяна на посоката на движение на подвижния състав.
Вместо две метростанции на бул. "Цариградско шосе" ще има една – на "Окръжна болница" (сега МБАЛ "Св. Ана"), отпада метростанцията на "София тех парк" откъм градската магистрала. Според проф. д-р инж. Стоян Братоев "две метростанции на булеварда са лукс, а и разстоянието между тях трябваше да е 500 м, което е твърде малко".
Стойността на проектирането на метрото в "Слатина" е 2 400 000 лв. без ДДС. Финансирането е чрез "Техническа помощ" на ОПТТИ 2014-2020 г. "Метрополитен"ЕАД ще канидидатства за европейско финансиране в периода 2021 – 2027 г. именно с проекта на този участък.
"До 2 седмици обявяваме нов търг за идеен проект на трасето от трета метролиния между МС 5 и МС 2, каза още проф. Братоев". При допълнителните геодезични проучвания, направени в участъка между МС 5 и МС 2 след обявяване на поръчката за идеен проект, се установи, че реконструкцията на фактически съществуващата инженерна инфраструктура в участъка МС 4 – МС 2 и особено в зоната на прехода към открития наземен участък и на откритата метростанция 3 е невъзможна. Това от своя страна прави невъзможна и реализацията на обявената обществена поръчка при действащите ПУП и улична регулация. Липсата на възможност за реконструкция на фактически установената инженерна инфраструктура налага ново трасе и актуализация на действащите ПУП и улична регулация. Затова търгът беше спрян и се подготвя нова документация. Този участък е етап 3 от трета метролиния.
"Довършваме документацията и отново обявяваме търг", потвърди проф. Братоев.
Понастоящем се работи по 12 км трасе и 12 метростанции - 8 МС и 8 км трасе са в етап 1 на строителството на метрото, 4 МС и 4 км трасе са в етап 2 - в "Овча купел" от трасето.
20 години метро в София На 28 януари 2018 г. софийското метро отбелязва 20 години от пускането в експлоатация на първия си участък между станциите "Сливница" и "Константин Величков". На този ден през 1998 г. потегля първото влакче на столичната подземна железница по метро трасе с дължина 6.4 км и 5 станции. Строителството на първите 5 станции започва през 1979 г., когато е направена първата копка на станция "Вардар". 20 години след историческото първо пътуване на подземно влакче по новопостроената отсечка от 6.4 км от кв. "Люлин" до бул. "Константин Величков" столичната подземна железница има вече изградено трасе от 40 км. Строителството на първите 5 станции започва през 1979 г., когато е направена първата копка на станция "Вардар". Месец след това стартира строителството на "Люлин". Следват "Западен парк" и "Сливница" през 1980 и 1983 г. Последна с първа копка е "К. Величков" през 1985 г. Строителството на метродепото започва през 1978 г. Изграждането на първите 5 станции отнема цели 19 години. 20 години след историческото първо пътуване на подземно влакче по новопостроената отсечка от 6,4 км от кв. "Люлин" до бул. "Константин Величков" столичната подземна железница има вече изградено трасе от 40 км, мрежа от две линии с 35 станции, а делът му в системата на градския транспорт достигна 34%. Докато за изграждането на първите 10 км до 2003 г. са били нужни 24 г., то за последните 10 г. са построени 30 км трасе от общо 40 км. Скоростта на изграждане на метрото скочи от първоначалните 380 м на година за периода 1979 - 2003 г. на 3,1 км. за последните 10 г. благодарение предимно на включването на обекти за финансиране от европейските фондове и с местно съфинансиране. Повече от половината от метролиниите са построени през последните години. Откриването на Линия 2 с нови 11 станции през 2012 г. и отличната организация на движение на влаковете дадоха възможност да се намали двойно интервала на движение - от 6 на 3 минути в часовете пик по Линия 1. Броят на пътниците се увеличи значително и метрото вози вече близо 350 000 души всеки ден. Поради по-високата скорост пътниците спестяват с метрото дневно над 110 000 часа. Освен мащабен и сложен транспортен обект, метрото е най-големият екологичен проект на столицата. Метрото доказа, че в районите, през които минава, хората са склонни да слязат от колите си и да ползват удобството и бързината на подземната железница. С изграждането на Линия 1 и Линия 2 е намален броят на автомобилите в движение в София с около 55 хил коли дневно. С построяването на Линия 3 се очаква в зоните, през които минава трасето й, трафикът да се намали с около 20 процента. Общо след реализацията на Линия 3 екологичният ефект от метрото ще достигне намаление на вредните емисии с около 90 хил т. на година. Метрото е и проект, който променя значимо условията на живот на хората и качеството на градската среда. След завършване на съоръженията на подземната железница над тях се изграждат нови съвременни булеварди, а на прилежащите им територии се променя статута и се появява съвременна планировка и облик на районите. Независимо от постигнатото през последните две десетилетия и от факта, че се превърна в една от визитните картички на София и влезе в топ 10 на най-добрите инфраструктурни проекти в Европа софийското метро не спира да се развива. В последните години изпълнението му е давано многократно за пример от ЕК. |