Мостовете край Габрово







БР.4/2017, ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
"Мостконсулт" е проектант на мостовите съоръжения (без тунела), които са концентрирани единствено в трети участък от проект "Обход на Габрово". Според консултанта този проект и изключително сложен и е най-трудният от изпълняваните досега. За изпълнението на мостовете от проектанта са заложени специфични решения. Състои се от 5 участъка, като новите съоръжения са единствено в трети участък.
Виадуктът при км 11.800
Виадуктът при км 11.800се намира на новопроектирания път III-5004 - обход на Габрово, и премоства част от пътен възел при с. Чехлевци, част от самото село и р. Синкевица в най-дълбоката част на дерето. Преобладаващата част от трасето е хоризонтална права и нивелета в права с възходящ наклон 4%. Мостът се състои от две секции. Първата секция е с обща дължина между фугите 20.85+6x21.5+22.85=172.7 м. Връхната конструкция се състои от сглобяеми греди тип ГТ95+, напрегнати на стенд, с дължина 21 м и тегло 22 т и монолитна пътна плоча. Всеки отвор на връхната конструкция се състои от по 6 предварително напрегнати главни греди ГТ95+ с дължина 21 м. Те се обединяват чрез монолитна стоманобетонна пътна плоча с дебелина 18 см. Статическата схема е проста греда. В надлъжна посока плочата преминава температурно непрекъснато над опорите. Дилатационните фуги са в двата края на секцията, при устой 1 - с възможност за дилатация 100 мм и при стълб №8 - с възможност за дилатация 400 мм. Гредите лагеруват на неопренови лагери. Колоните на стълбовете и устой №1 са с правоъгълно напречно сечение с размери 500 см/160 см. Върху тях е предвидено да се изпълни двуконзолен ригел – 1100 см/220 см. Височината му се променя от 80 см до 180 см. Фундирането е плоско в пласт 7.1, 7.2 и 7.3 - скален слой от средно до здраво споени тънкослойни и среднослойни пясъчници.
Втората секция се изгражда с инсталация за конзолно бетониране и е с обща дължина между фугите 78+160+160+78=476 м.
Връхната конструкция е с кутиеобразно напречно сечение с ширина 690см и променлива височина от 900 см при ос стълб до 300см в средата на отворите. Дебелината на долната плоча е променлива от 25 cм в полето до 70 см при стълбовете. Ребрата са с дебелина 40 см. Горната плоча е оформена с вути, а конзолите са с дължина 210см и променлива дебелина от 20 см в конзолата до 50см при реброто.
Във връхната конструкция в кутията е предвидена възможност при необходимост (ако след време се увеличи теглото на подвижния трафик и има нужда от усилване) за напрягане на външни кабели (кабели без сцепление). Това е тенденция в мостовото строителство, която досега не е ползвана у нас. Фундирането е плоско. Дилатационните фуги са в двата края на секцията при стълб №8 - с възможност за дилатация 400 мм и при устой 2 - с възможност за дилатация 200 мм. Технологията на изпълнение на секцията е конзолно бетониране от мост на км 11+800.
Колоните на съоръжението се изпълняват чрез преместваем кофраж. Връхната конструкция се изпълнява по технологията конзолно бетониране чрез инсталация за конзолно бетониране. За монтажа на тази инсталация при всеки стълб се изгражда чрез обикновен кофраж и скеле, надстълбова част (чукова глава) с дължина 800 см. При тази технология се постига монолитно изпълнение на връхната конструкция със скорост 1 м на ден за един комплект Инсталации за конзолно бетониране. Досега от виадукта на км 11.800 е регистрирано следното: полета 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 7 са изпълнени до пътна плоча и тротоарни блокове, по стълб 8 са бетонирани: 5-и такт колона страна "В. Търново" и страна "Шипка", при стълб 9 са бетонирани: 8-и такт колона страна "В. Търново" и страна "Шипка", стълб 10 - изпълнена е колона и долна плоча на надстълбова част, стълб 11 - бетониран фундамент. Изпълненаармонасипна стена при устой страна "В. Търново".
Шестотворният мост на км 14.660
Мостът представлява шестотворно съоръжение съответно 20.58 м+ 4х21.36 м + 20.58 м. Общата дължина е 128.78 м. Всеки отвор на връхната конструкция се състои от по 6 предварително напрегнати главни греди ГТ95+ с дължина 21 м. Те се обединяват чрез монолитна стоманобетонна плоча с дебелина 18 см. Статическата схема е проста греда. В надлъжна посока плочата преминава температурно непрекъснато над опорите.Дилатационните фуги са две – при устоите. Лагеруването е на неопренови лагери. Предвидени са и компенсаторни плочи. Колоните на стълбовете и устоите са с правоъгълно напречно сечение с размери 500 см/160 см. Върху тях е предвидено да се изпълни ригел – 1100 см/220 см. Фундирането е плоско в пласт 7 и 8 - скален слой от средно до здраво споени тънкослойни и среднослойни пясъчници.
От мост на км 14+660 е изпълненаармонасипна стена при устой страна "В. Търново" и страна "Шипка", пътната плоча и тротоари, предпазният парапет и ел. ограда.
Десетотворният мост на км 15.415
Конструкцията е пространствена рамка с 10 отвора и дължина между фугите 196.1 м. Съоръжението има дилатационни фуги само при двата устоя. Фугите са с обща дилатация 110 мм. Отворите варират от 15 до 32 м и са обусловени от премостените препятствия. Връхната конструкцията представлява две монолитни надлъжни ребра с постоянна височина, обединени с пътна плоча. Всяко ребро е с широчина 170 см и височина 150 см, а разстоянието между тях е 630 см осово. Плочата е с дебелина 50 см. Конзолите са с дължина 175 см и променлива височина от 30 до 15 см. Връхната конструкция е кораво свързана с долното строене (с изключение на крайните стълбове). Долното строене представлява колони ø140 cм, продължаващи в изливни пилоти ø150 см, запънати в скалата. Дължината на пилотите при устоите е 20 м, а при всички други колони - 25 м. Мостът на км 15+415 се изпълнява чрез монолитно на скеле. Изпълнен е до пътна плоча и тротоарни блокове, готова е армонасипната стена при устой страна "В. Търново" и страна "Шипка".
Мостът на река Паничарка
Този мост вече е изпълнен и е в експлоатация. Конструкцията му е едноотворна, като дължината е 21 м. Габаритът на съоръжението е пътно платно със ширина 8 м и два тротоара по 1.5 м. Връхната конструкция се състои от ГТ95+ греди, напрегнати на стенд, с дължина 21 м и тегло 22 тона. За съоръжението са необходими 6 греди. Осовото разстояние между тях е 185 см. Гредите се обединяват с монолитна пътна плоча с дебелина 18 см. Кривата при изхода към бул "Трети март" се оформя с плоча с дебелина 24 cм, подпряна на гредите и устоя на моста. Плочата продължава в преходна плоча, като при устой от страната на бул. "Трети март" плочата, гардбаластовата стена на устоя и преходната плоча са кораво свързани. При устой от страна на Шипка плочата и преходната плоча са свързани, но са отделени от гардбаластовата стена на устоя със стиропор. Гредите лагеруват на неопренови лагери. Устоите са плътни. Фундирането е плоско в пласт 2 – пясъчници и брекчоконгломерати, различно споени и здрави.
Характеристики на третия участък: Проектната скорост: 80 км/час; Габарит на пътно платно: 10.5 м, включващо: две ленти за движение по 3.50 м, две водещи ивици по 0.25 м и два банкета по 1.50 м Габарит на пътен тунел: 10.0 м, включва платно за движение в пътен тунел – 8.50 м (2 х 4.25 м) и обслужващи тротоари в пътен тунел – 2 х 0.75 м Габарит на пътни мостове: 10.5 м, включва платно за движение – 8.00 м и тротоари – 2 х 1.05 м Подобекти: Мост на км 11.800 - дължина 172.7.475=647.70 м Мост на км 14.660-- дължина 128,78 м Мост на км 15.415 - дължина 198.50 м Мост на р. Паничарка - дължина 21 м Тунел от км 12.420 до км 12.960 - дължина 540 м. |