Заданието за концептуален архитектурно-градоустройствен проект за площада "Св. Неделя" се "спъна" в транспортната схема за зоната






Разширен състав на Общинския експертен съвет по устройство на територията разтледа Заданието за разработване на концептуален архитектурно-градоустройствен проект за площад "Света Неделя" в София. Идеята беше да се направи цялостна реконструкция на пространството, заключено в територията между църквата "Св. Неделя", Духовната семинария и хотел "Балкан". Основен проблеми там са достъпът до хотела и до църквата, експонирането на съществуващата археология и решението дали да има автомобили и трамваи в зоната, до каква степен тя да бъде пешеходна. Преди представянето на разработката аудиторията беше запозната с резултатите от анкета за сърцето на София. Заседанието откри арх. Здравко Здравков, главен архитект на София.
Възложител на заданието за конкурса е НАГ, а изпълнител - УАСГ-ЦНИП ЕООД, Архитектурен факултет, Катедра "Градоустройство". В авторския екип влизат: ръководител екип - доц. д-р арх. Валери Иванов, доц. д-р арх. Елена Димитрова, доц. д-р арх. М. Ташева, доц. д-р арх. Ясен Кьосев, гл. ас. д-р арх. В. Златинова, гл. ас. д-р арх. В. Чангулев, гл. ас. д-р урб. Мутафчийска, гл. ас. д-р урб. А. Буров и ас. урб. В. Симеонова. |
Площадното пространство около "Св. Неделя" - катедралният храм на Софийската митрополия, е неотменима знакова част от исторически развилата се система от публични пространства в центъра на града. Разположено в самото сърце на София, непосредствено до пресечната точка на основните направления на древния римски град (Decumanus Maximus и Via Principalis), и носило различни имена във времето (Коручешме, "Свети Крал", "Света Неделя") то е съхранило паметта за древна и най-нова история, и е запазило до днес своята жизненост и привлекателостта си за жителите на милионния столичен град и за неговите посетители. Това го прави ключово важно пространство за настоящето и бъдещето на град София и определя спецификата на предизвикателствата пред едно негово обновяване, което да съхрани и културната му и пространствена идентичност, като същевременно откликне на комплексните изисквания към функционалността и качествата на съвременната градска среда е записано в разработката на УАСГ-ЦНИП.
Настоящият конкурс има за цел разработването на концептуален архитектурно-градоустройствен проект за площад "Света Неделя" в гр. София, който да открои културните измерения на градския процес и да се базира върху уважение към "духа на мястото", на централното, символно живо публично градско площадно пространство около едноименния православен храм, като обоснове и приложи интегриран подход, който:
- да съхрани неговата културна и пространствена идентичност – характера му на централно и представително, но и достъпно, приобщаващо и демократично градско пространство;
- да създаде условия за развитие на неговата функционална и пространствена структура в унисон със съвременните изисквания за енергийна и ресурсна ефективност на градските процеси, за гарантиране на безопасна и здравословна градска среда, както и за оптимизиране на натиска на града върху заобикалящата го природна среда;
- да се постигне баланс в натоварването на пространството с транспортни потоци, развиването на успокоени зони и обвързването на показателите за комфорт с показателите за функционална ефективност на пространството;
- да преосмисли самия процес на градско планиране в съответствие с постановките за включването на градските общности в процеса на пространствено планиране.
Анкетата, представена от доц.д-р Александър Цветков, показа, че Мястото се свързва с църквата "Св. Неделя", че очакванията на анкетираните са там да има зеленина, места за сядане, тишина, да бъде пешеходна зона, но заедно с това е добре да се запазят удобните транспортни връзки там, а Мястото да се насити с културни събития.
Заданието (pdf - 139 Mb), представено последователно от доц. д-р арх. Валери Иванов и доц. д-р арх. Ясен Кьосев включи всички необходими части и според присъстващите на обсъждането е много професионално направено.
По отношение на транспортната схема авторите на заданието предложиха 2 сценария на симулация на движение.
Сценарий А:
Без движение по бул. Мария Луиза в участъка ул. Алабин - бул. Тодор Александров и бул. Тодор Александров - ул. Екзарх Йосиф, по бул. Александър Стамболийски от ул. Лавеле до бул. Мария Луиза (пл. Св. Неделя), както и по ул. Съборна между ул. Княз Александър I и ул. Леге;
Движение на автомобили с осигурен режим на достъп до храм Св. Неделя, хотел Шератон и др. (връзка ул. Съборна - бул. Мария Луиза - бул. Тодор Александров); Намалено автомобилно движение (чрез мерки за транспортно успокояване - ограничаване на скоростта (до 30 km/h), намаляване на времето за преминаване на автомобили през кръстовището на бул. Ал. Стамболийски и бул. Христо Ботев (в двете посоки по бул. Ал. Стамболийски) и др. мерки).
Сценарий Б:
Без автомобилно движение по източната част от платното на бул. Мария Луиза в участъка ул. Алабин - бул. Александър Стамболийски, както и по ул. Съборна между ул. Княз Александър I и ул. Леге;
Движение на автомобили с осигурен режим на достъп до храм Св. Неделя, хотел Шератон и др. (връзка ул. Съборна - бул. Мария Луиза), както и до Министерство на културата (връзка ул. Лавеле);
Намалено автомобилно движение (чрез мерки за транспортно успокояване - ограничаване на скоростта (до 30 km/h), намаляване на времето за преминаване на автомобили през кръстовището на бул. Александър Стамболийски и бул. Христо Ботев (в двете посоки по бул. Ал. Стамболийски) и бул. М. Луиза и бул. Тодор Александров, еднопосочно движение по северната част от платното на бул. Александър Стамболийски и по западната част от платното на бул. М. Луиза и др. мерки).
Архитектурната и инженерната колегия на Столична община е на мнение, че Столична община следва да даде транспортно решение за зоната, с което след това да се съобразят проектантите-автори на заданието.
Арх. Георги Бакалов, САБ, е на мнение, че в "тази част (транспортната - бел. ред.) градоустройствената задача не е решена".
Арх. Тодор Булев напомни, че "проучването решава широкообхватно задачата, но тя не може да е полезна. Приоритетна е транспортната концепция". Той предложи от общината "да се разработи транспортна концепция в няколко схеми и да се стъпи на една от тях".
Арх. Илиян Николов красноречиво очерта двата транспортни проблема: хотел "Балкан" и паркирането пред него и промяна в генералната транспортна схема на града, което той определи като Гордиевият възел. Негова е препоръката "да се опростят нещата, предвидени в заданието, за да може след това при ясни правила да се премине към изпълним конкурс". Той припомни, че по същите причини – неясно задание и нерешен транспортен проблем за площад "Св. Неделя", се провали предишният конкурс за зоната от 2013 година.
Арх. Иван Аврамов, КАБ, смята, че заданието следва да бъде двуетапно. Първият етап да покаже възгледите за транспортно-комуникационно решение в центъра на София, а вторият да е за концептуален архитектурно-градоустройствен проект за площад "Света Неделя" в София.
Виктор Чаушев, СОС, напомни, че някога на площад "Св.Неделя" е бил "трамвайният терминал", добре е този факт да се отбележи чрез някакъв символ, смята Виктор Чаушев.
Гергин Борисов, "Спаси София", напомни, че велотрасетата и трамваите трудно си съжителстват. Той изрази надежда, че няма да се допусне премахване на трамвая и похвали проектантите за предложението да бъдат въведени нощни транспортни линии.
По отношение на археологията
арх. Иван Аврамов препоръча да се направи цялостен археологичен кадастър, за да се анализира и прецени кои артефакти си заслужава да бъдат експонирани на място и кои не.
Арх. Аврамов още посъветва да се разгледат внимателно предложенията на участниците в предишния конкурс. Той каза също, че освен премираните има още 20-тина разработки, които също заслужават внимание.
Предложенията на участниците в обсъждането ще бъдат отразени в протокола на експертния съвет, след което авторите на разработката ще се съобразят с тях, стана ясно по време на обсъждането.