Метродепо "Земляне" - за влакове и автобуси





"ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА"
Метродепо "Земляне" е предвидено за обслужване на трети диаметър на софийското метро. В него са планирани значителни новости, така че новият диаметър е развита версия на действащите първи и втори.
Според началните разработки метродепото беше разположено в кв. "Враждебна" – в края на трети диаметър, близо до летище София. След решение на Столичната община за първи пуск на централната част от диаметъра бе необходимо то да бъде преместено. Така бе отредено място частично в рамките на съществуващото автобусно депо "Земляне" с придаване на допълнителна територия - основно за автобуси. Затова обект "Метродепо Земляне" включва и реконструкция на автобусното депо.
Търгът за проектиране и изграждане на обекта се проведе през лятото на 2016 г. Договорът със спечелилия консорциум "Геометро Земляне", съставен от "Геострой" АД, "Трансремонтстрой" ЕАД и "БИАС М" ЕООД, бе подписан миналата есен. След това започнаха подготвителните работи и активни действия по проектирането. "БИАС-М" ЕООД е водещият проектант, подпомогнат по отделни части от следните партньори:
- "Ар Джи Би" ЕООД - Генплан и архитектура
- "Конкурент 90" ООД - Гаражно и ремонтно хале: архитектура
- "План 31" ООД - Гаражно и ремонтно хале: основна конструкция
- "Пътпроект 2000" ООД - Пътни работи и вертикална планировка
- "Инфрасити РБ" ЕООД - Релсов път и План за безопасност и здраве
- "Старт инженеринг" АД - Инженерни системи.
Основните параметри на проекта, в които трябва да се вместим, изглеждат така:
*Съществуващо автобусно депо с обща площ около 75 дка, включващо основно:
- покрити гаражи и работилници, административна сграда, газстанция, които се запазват
- бензиностанция, автомивка, сграда за техническо обслужване, открити паркинги, КТП, както и помпена станция, които се разрушават и се изграждат нови, като за откритите паркинги се придават 16 дка. Предвидена е и реконструкция на част от бул. "Иван Иванов".
*Метродепо с обща площ 35 дка, вклинено и разделящо автобусното – разполага се на повдигнато ниво, съобразено с нивелетата на метролинията, която преминава тангиращо. Метродепото включва следните основни подобекти:
- гаражно хале с площ 12 дка с 13 коловоза
- ремонтно хале с площ 5 дка, 3 коловоза, включително ремонтни работилници и обслужващи помещения
- коловозно развитие към тях
- мивка за метровагоните
- административна сграда с РЗП 3 дка
- автомобилен гараж 0.5 дка
- трафопост
- преминаващ под коловозното развитие транспортен проход с площ 2 дка, осигуряващ функционална връзка между двете части на автобусното депо
- почти изцяло нова подземна инфраструктура, включително и за автобусното депо
- цялостно технологично оборудване.
От описаните параметри е видно, че проектното решение е достатъчно сложно. На малка площ по най-добрия начин да се съвместят различни експлоатационни, технологични функции, както и екологични, противопожарни и естетически изисквания.
Към момента се извършват работи по събаряне на стари постройки, разчистване на терена и изкопни работи. По отношение на проектирането степента на готовност към 31 януари най-общо е следната:
- Генерален план – изготвен е и е в процес на съгласуване.
- Подземна инфраструктура – работи се по всички инженерни системи.
- Автобусен паркинг – разработен на е пътната част, работи се по инженерните системи.
- Транспортен проход за автобуси: монолитна стоманобетонова, кутиеобразна (тунелна) конструкция, осигуряваща двупосочно движение – две по две ленти със средни колони и прилежащи тротоар. Тази част от обекта е в напреднала фаза на проектиране.
- Автомивка за автобуси, сграда за техническо обслужване и бензиностанция: стоманени рамкови конструкции с отвори 12-18 м, облечени със сандвич панели с подходяща визия - напреднала фаза на проектиране.
- Гаражно и ремонтно хале: сглобяеми стоманобетонни конструкции – многоотворни, всеки отвор е по 20 - 24 м. Покрив и фасади с подходящи сандвич панели. Вътрешни конструкции за обслужване – монолитен стоманобетон и стомана, специфично оборудване. По проекта се работи.
- Административна сграда – монолитна стоманобетонова сграда на четири етажа със специфични обслужващи помещения в сутерена и работни помещения в етажите. На този етап параметрите се изясняват.
- Автомобилен гараж за специализирани автомобили към административната сграда – сглобяема стоманобетонна конструкция в процес на изясняване.
- Коловозно развитие – в процес на съгласуване.
Има, разбира се, и много по-малки възли, по които се работи.
Според изискванията на възложителя, както и вижданията на изпълнителя (проектант и строител), в проекта ще бъдат вложени съвременни високотехнологични материали, методи и оборудване.
Обект: Метродепото "Земляне, част от етап 1 ( от общо 3) на проекта за Трета метролиния "Бул. "Ботевградско шосе" - бул. "Владимир Вазов" - Централна градска част - жк "Овча купел" Местоположение: между МС14-ІІІ и МС 15-ІІІ Стойност: 58 млн. лева без ДДС Възложител: "Метрополитен" ЕАД – СО Изпълнител: Обединение "Геометро Земляне" с главен изпълнител "Геострой" АД и партньори "Трансремонтстрой" ЕАД и "БИАС – М" ЕООД. Подизпълнители са "Стартинженеринг" (24.27%) и "Атко Трейд" (17.31%) Срок за изпълнение: 24 месеца Състояние на проекта: проектиране и строителство Обща площ на метродепото: 35 дка Общо РЗП: 22.5 дка Ремонтно хале, разгъната застроена площ: 5 дка Гаражно хале, застроена площ: 12 дка Котелно, застроена площ: 142 кв.м Административна сграда, застроена площ: 3 дка Автомобилен гараж за специализирани автомобил, застроена площ: 0.5 дка Транспортен проход под коловозното развитие: 2 дка |