Евгения Караджова, управител на "ЕСРИ България":Cube - единствената моделираща платформа за транспортно моделиране на трафик
Това обясни Евгения Караджова, управител на "Есри България", в презентация на Форум ГРАДЪТ 2016.
В много голяма степен досега в България ГИС технологиите се разглеждаха на практика с основна полза в инфраструктурата, в управлението на активите, както и при системите за поддръжка и експлоатация. Пример за това са реализираните вече от "ЕСРИ България" корпоративните системите на Агенция "Пътна инфраструктура" и НК "Железопътна инфраструктура". Наскоро бе завършена и специално разработена ГИС система за ДП "Пристанищна инфраструктура", в която освен традиционен софтуер и различни методи за събиране на информация, се ползваха и данни в реално време, чрез спътници и датчици. Но наличните вече сателити и снимки с дрон, също попълват базовата информация, която после се интегрира и използва. Това обясни Евгения Караджова, управител на "Есри България", в презентация на Форум ГРАДЪТ 2016.
Последните години ГИС технологиите се използват и за електронни услуги за анализ на достъпността на транспорта, за идентифициране на пешеходните или велоалеите, както и други обекти, обясни Евгения Караджова.
Тя даде пример с реализацията на подобна ГИС система в Сингапур, където достъпността се регулира с помощта на ГИС разработка, в която с 3D визуализация се идентифицират улици, фасади, зелените зони т.н.
Тази ГИС технология дава невероятната възможност да се комбинира BIG Data и данни, които да комуникират помежду си.
Благодарение на ЕСРИ за първи път в България се появява възможността да се внедри подобна система, наречена CUBE, която успешно се прилага в различни страни. Cube е тясно интегриран с Есри ГИС платформата.
Cube е единствената моделираща платформа, която покрива всички аспекти на транспортното планиране, инженеринг и ползване на територията като позволява да се създадат и калибрират всякакъв вид модели.
Благодарение на нея се постига комплексно моделиране на транспортния трафик на макро-, мезо- и микрониво и възможност за симулиране на сценарии и от всякакъв вид.
С нея могат да се анализира например до каква степен ще бъде генерирано "индуцирано търсене" ако пътят бъде разширен, или каква ще бъде загубата на пътници ако автобусните услуги бъдат редуцирани, и т.н.
Системата включва 6 модула.
CUBE Voyager може да изследва историята на процесите, с цел вземането на бъдещи решения. Този модул се използва за възможности за: моделиране на магистрали, пътни възли, обществен транспорт, транзитни и алтернативни маршрути; при анализ на градски транзитни пътувания и др.
CUBE Avenue се използва за моделиране на трафик.
С този модул се измерват ползите от прилагането на проекти за Ителигентни транспортни системи, оценява се въздействието на задръстването по протежението на пътната артерия, симулира се алтернативна инфраструктура и др.
С моделиране на трафика може да се отговори на въпроси като какъв е най-добрият сигнал и ИТС стратегия за облекчаване трафика в претоварен коридор, могат ли пътниците максимално ефективно да използват времето за логистика на жп гарите или какво време ще е необходимо за намиране на място за паркиране?.
CUBE Land – в най-голяма степен е свързан с устройственото планиране, как устройството влияе на транспортните системи и обратно. Тя спомага за цялостното разбиране на разнообразието от взаимовръзки между ползването на територията и транспорта. С помощта на модели може да се прогнозира как ще се развива дадена територия след подобряване на инфраструктурата, или каква ще е атрактивността или цената на земята и др.
CUBE Cargo – се отнася за моделиране на товарния превоз в града - за превоз на товари на дълги и къси разстояния, както и за обема на товарите. Може да се прогнозира ефектът и от изграждането на големи товарни съоръжения.
Всички тези модели и анализи могат да се представят по атрактивен начин.
"Есри България" предлага консултации на своите клиенти по транспортно моделиране.