Евгени Зарев: Инженерингът не е подходящ за изграждане на нови линейни обекти

Инж. Зарев, кое улесни и кое затрудни работата ви като супервайзър на лот 2 на АМ "Струма"?
Основните затруднения за всички участници в строителния процес дойдоха от невъзможността да се издаде разрешение за строеж по технически проект за целия обект поради наложилите се допълнителни отчуждения. Те са обосновани от неточности в идейния проект и промяната на трасето от км 330+000 до км 332+960, налагаща се поради сложните и неблагоприятни инженерно-геоложки условия, през които преминава трасето по идеен проект в този участък. Всичко това доведе до разделяне на трасето на подобекти, за които поетапно бяха издадени общо 15 допълнения към разрешението за строеж по идеен проект в периода 22 ноември 2013 г. – 16 октомври 2015 г. Тези обстоятелства наложиха многократни промени на първоначалната технологично-строителна програма, като строително–монтажни работи се извършваха частично, на отделни участъци, в повечето случаи отдалечени един от друг. Това наруши предвидената организация на изпълнителя, като строителната механизация следваше да се прехвърля постоянно, заобикаляйки участъците без строително разрешение, за което трябваше да се изградят множество технологични пътища за достъп.
Друг основен проблем, съпътстващ строителството, бяха и незавършилите археологически проучвания, които бяха разделени на 15 обекта и се извършваха паралелно със строително-монтажните работи, което отново доведе до гореспоменатите проблеми поради невъзможността за работа в тези участъци преди завършване на археологическите проучвания. Това доведе до нарушаване на темповете за строителство, забавяне на напредъка на обекта и наложи преминаване към двусменен режим на работа, за да бъдат спазени сроковете по договор.
Независимо от всички проблеми, благодарение на отличната организация и комуникация между консултант, възложител и изпълнител успешно бе завършен и въведен в експлоатация този инфраструктурен проект с дължина 37.483 км за краткия срок от 24 месеца. Искам да използвам възможността да благодаря на всеки от екипите на консултанта, възложителя и изпълнителя за усилията и старанието, които положиха, за да бъде реализиран обектът.
Каква отговорност носи строителният надзор, какви са неговите правомощия за въздействие при изграждането на големите инфраструктурни обекти?
Упражняването на строителен надзор е строго специфична дейност, от ключово значение за качеството на строителството на обекта, поради което е изключително важно да бъде осъществявана от специалисти с необходимата квалификация и опит. Компетентността и професионалните качества на специалистите от екипа на консултанта и организацията му на работа са ключови за успеха на проекта. Съгласно действащото българско законодателство консултантът носи отговорност за законосъобразното започване и протичане на строителството, осъществява контрол относно пълнотата и правилното съставяне на актовете и протоколите по време на строителството, контрол относно спазване на изискванията на нормативните актове, имащи отношение към строителството, качеството на влаганите материали, контрол относно спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд и недопускане на увреждане на трети лица и имоти вследствие на строителството. Предписанията и заповедите на лицето, упражняващо строителен надзор, са задължителни за строителя, предприемача и техническия ръководител на строежа, като при нарушаване на техническите правила и нормативи супервайзърът е длъжен да уведоми Дирекцията за национален строителен контрол. Консултантът носи отговорност за щети, които е нанесъл на възложителя и на другите участници в строителството, както и солидарна отговорност със строителя за щети, причинени от неспазване на техническите правила и нормативи и одобрените проекти. В допълнение, строителният надзор изпълняваше и функциите на Инженер съгласно Договорните условия за технологично оборудване и проектиране – строителство, Жълта книга на ФИДИК. Това включва цялостно управление и администриране на договора за строителство, включващо: преглед на финансовото състояние на проекта, искания за плащане, преглед на изпълнените ХІІІ етапа строително-монтажни работи, одобряване и издаване на сертификати за междинно плащане, преговори за промени, сертифициране и други.
Кое беше предизвикателството за вас като строителен надзор на обект, който се проектира и строи?
Предизвикателствата, с които се сблъскахме при упражняване на строителен надзор на обекта, за пореден път повдигат въпроса за неудачността на възлагане на строителството на обекти от линейната инфраструктура въз основа на идеен проект. Много е важно да се отчете спецификата на такива обекти, за които е характерно, че парцеларният план (ПУП) е последният елемент от проекта, т.е. всичко останало трябва да е вече готово, включително инфраструктурата, за да може да бъде изработен ПУП. В такива случаи и видно от изложеното по-горе въпросният обект не прави изключение, възникват множество проблеми както с допълнителната изработка на парцеларни планове и проекти, така и с отчужденията, което неминуемо води до забавяне темповете на строителния процес. Възлагането на строителството на инженеринг за линейни обекти е възможно само при рехабилитация на същите, и то при изяснени условия и строго установени изисквания. В останалите случаи следва да се работи само по технически проекти със съответните заложени в тях количества.
По-лек ли е лот 2 на АМ "Струма" от вариантите за лот 3.2 от аутобана през Кресна, различни от дългия тунел? Каква е общата специфика на трасето на магистрала "Струма", която минава през земетръсна зона и край долината на река Струма?
Трудно би могло да се направи съпоставка между лот 2 и лот 3.2 на автомагистрала "Струма". Действително лот 2 на АМ "Струма" е доста сложен и трудоемък инфраструктурен проект с дължина 37.483 км, при чието реализиране са изпълнени 4 960 000 куб.м изкопи, 3 620 000 куб.м насипи, 103 броя малки съоръжения, 40 големи съоръжения с обща дължина 4900 м, два тунела с обща дължина около 728 м. Положени са над 642 000 т асфалтови смеси и са реконструирани над 10 000 м инженерни мрежи. Трасето на лот 2 е изградено през хълмист терен, докато лот 3.2 преминава през ясно изразен планински релеф, а именно Кресненското дефиле.
Районът от Долна Диканя до Кулата, през който преминава голяма част от трасето на АМ "Струма", е с една от най-високите прогнозна сеизмичност. Съгласно Наредба №02-20-2/2012 сеизмичният коефициент е Кс-0,27 и съответства на район IX степен на сеизмичност според картата на за сеизмично райониране на Република България. Съгласно Еврокод 8, според който се проектират големите съоръжения, районът на Кресненското дефиле попада в участък с референтно максимално ускорение аR =0,32g за 475-годишен период на повтаряемост, докато за останалата част от АМ "Струма" той е по-нисък - 0,23g, което следва да бъде отчетено при изготвянето на проектната документация за лот 3.2
Имайки предвид дължината на лот 3.2 – около 21 км, и планинския терен, през който преминава, считам, че изграждането му ще бъде по-сложно от инженерна гледна точка спрямо лот 2. В тази връзка категорично подкрепяме вариантите с изграждането на къси тунели и виадукти, чиито икономически и технически предимства в сравнение с първоначално предвидения петнадесеткилометров тунел са обсъждани и недвусмислено доказани на многократно провежданите срещи и съвети с експерти. Основните предизвикателства при реализацията на варианта с къси виадукти и тунели ще бъдат свързани с осигуряване на достъп до площадката чрез изграждане на технологични пътища за механизацията и необходимостта от извършване на строително-монтажните дейности, без да се прекъсва движението по път I-1 (Е-79) поради липсата на обходен маршрут.
Как оценявате участието си в работата по лот 2 на АМ "Струма"? Какъв допълнителен опит натрупахте?
В работата по извършване оценка на съответствието на проекта и упражняване на строителен надзор по време на строителството на лот 2 на АМ "Струма" бяха постоянно ангажирани специалисти с висока компетентност и богат професионален опит - 16 ключови експерти и четирима специалисти за изготвяне на експертни становища и извършване на регулярни проверки на подготвения от изпълнителя по договора за строителство технически проект. Смело мога да заявя, че всички те положиха максимални усилия и дадоха всичко от себе си за успешната реализация на проекта и, колкото и нескромно да звучи, смятам, че се справихме повече от добре.
Интервюто взе
Милена Василева