Новости в учебните програми на УАСГ
УАСГ и през тази кандидатстудентска кампания ще приема студенти по утвърдени и наложили се през годините специалности като "Архитектура", "Строителство на сгради и съоръжения", "Транспортно строителство", "Хидротехническо строителство", "Хидромелиоративно строителство", "Водоснабдяване и канализация" и "Геодезия" - всички с образователно-квалификационна степен "магистър" и в редовна форма. Новото през тази година е, че по базовите инженерни специалности се "връща" приемът в задочно обучение предвид интереса на младите хора към задочната форма като възможност наравно с обучението си да имат възможност и да работят. Допълнително УАСГ ще приема студенти и в образователно-квалификационна степен "бакалавър" по специалностите "Урбанизъм" и "Устройство и управление на земи и имоти", съответно към Архитектурен и Геодезически факултет, които също така вече са придобили известност и запълват необходимостта от такива специалисти на пазара на труда. Нова специалност от тази учебна година е специалността "Управление в строителството" към Строителния факулет със срок на обучение 4 години и степен "бакалавър". Тя ще отговори на нарасналите потребности на практиката от специалисти - строителни менижъри, подготвени за широк кръг дейности от сферата на управлението, планирането и организирането на всички процеси в строителните инвестиционни проекти. Тези специалисти след завършването си ще бъдат подготвени да управляват всички аспекти и ресурси като бюджет, работна ръка, логистика, оборудване, строителни графици, качество, управление на риска, контрол, безопасност, охрана на труда.
Интересът към специалностите
Демографският проблем и все по-малкият брой завършващи млади хора средно образование, нарасналият през последните години интерес към обучение в чужбина и големият брой места в българските университети несъмнено се отразяват на всички висши училища в страната. Тежката икономическа криза през последните засегна сектора "Строителство" и обемът на инвестиционните проекти се намали чувствително. НО независимо от тези неблагоприятни обстоятелства, интересът на младите хора към нашия университет НЕ е намалял значително. УАСГ през последните години записва между 600 и 700 за студенти всяка година. Традиционно интересът към специалност "Архитектура" се запазва, както и по утвърдените през годините "базови" инженерни специалности. Реномето на УАСГ и създадената през годините школа по архитектура, строителство и геодезия ни правят конкурентоспособни на образователния пазар, а дипломата от УАСГ е гаранция за успешна и сигурна професионална реализация както у нас, така и в чужбина. Младите хора оценяват това, защото знаят, че след студентските години идва времето за работа на пазара на труда и тогава натежава кой университет си завършил и какви знания и умения притежаваш. Стагнацията в строителството вече отшумява, а предизвикателствата в сферата на строителния бизнес и изграждането на големите европейски инфраструктурни проекти за България предстои. Работа ще има, но ще се търсят добре образовани и квалифицирани кадри, знаещи чужди езици, познаващи отлично европейската практика и новостите в технологиите. Определено УАСГ е на ниво да подготвя такива кадри. Не случайно за четвърти пореден път УАСГ е на ПЪРВО място в Националния рейтинг на висшите училища в своето направление и сред университетите с най-високи акредитационни оценки в страната.
Предизвикателства пред образованието
Да се съхранят създадените и утвърдените през годините специалности независимо от предстоящите три-четири години с най-малък потенциален брой кандидат-студенти, родени в периода на най-тежките демографски години 1996 - 1998 г. Да се разшири обхватът на чуждестранни студенти и да се привличат все повече кандидати от близките на България страни.
Все така гъвкаво да се отговаря на нуждите на практиката от нови знания, умения и квалификация чрез разширяване обхвата на магистърските специалности за кандидати с придобито вече висше образование.
Да се използват максимално възможностите на оперативните програми за подобряване на образованието, за развитие на науката и на новите технологии, за повишаване на квалификацията на преподавателския състав и на материалната база.