Добра практика е представители на КИИП да участват в създадените работни групи още от началото на прегледа на основните нормативни документи
Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП) винаги се е стараела да разглежда и дава компетентни предложения по всички въпроси, свързани със сложната и изключително отговорна дейност в областта на инвестиционното проектиране, включително по отношение на намаляване на административната тежест и облекчаване и качествено подобряване на инвестиционния и строителния процес. Основната цел в това отношение е достигане на съвременните стандарти и технологии в строителния процес при съкращаване на времето за изготвяне, съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти. От основаването си през 2003 г. Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране е провеждала политика за утвърждаване ролята на проектантския труд на нивото на съвременните европейски критерии. Всички нови нормативни актове, изменения и стандарти своевременно са били дискутирани и се информират за тях членовете на камарата.
Задачата на КИИП съгласно закона е да развива професията инженер-проектант в полза на обществото, постоянно да повишава ролята на проектанта в процеса на инвестиционното проектиране и да гарантира високите стандарти в тази професия. КИИП съдейства в усилията за създаването на условия за високо ниво на интелектуалния труд и проектантските услуги, в усилията за премахване на условията за лоши професионални практики, както за практическо осъществяване на идеята за намаляване на административната тежест.
Особено значение за КИИП е приемането на спешни законодателни промени в областта на инвестиционното проектиране с цел ускоряване на инвестиционния процес, съкращаване администрирането на проектантския процес и по-бързата подготовка и реализация на проектите. Министерството на инвестиционното проектиране, Министерството на регионалното развитие, както и специализираната администрация си сътрудничат с КИИП и Камарата на архитектите в България (КАБ).
Един от проблемите, с които се сблъсква в последно време всеки проектант, е
изискването за подписване на всички текстови и графични документи по всички части
на инвестиционния проект от всички проектанти съгласно раздел II, гл. осма от Закона за устройство на територията (ЗУТ). Практически това означава да се проверяват от някой администратор подписите за всеки проект, а същността на процеса на инвестиционното проектиране изчезва. Правилното решение в това отношение е всички графични документи по всички части на инвестиционния проект и титулната страница на текстовата част да се подписват и подпечатват от проектанта само на съответната част и се подписват от възложителя. Взаимообвързаните части на инвестиционния проект да се съгласуват с подпис върху чертежите от проектантите на онези части на проекта, които са в пряка зависимост. Не се съгласуват с подпис от проектантите останалите части, които са специфични за всяка проектна част графични разработки и изчисленията, извършени от проектанта по съответната част, когато при изпълнението им не се засяга предвиденото в други проектни части.
Един често срещан проблем в практиката е
откриването на строителна площадка за строежи от IV, VиVI категория
Това би могло да се осъществи съвсем успешно при влязло в сила разрешение за строеж и от лицето, упражняващо строителен надзор на обекта. Последното не се отнася за специални обекти. Така се ускорява процеса на строителството.
Друг проблем, който е свързан с процеса на инвестиционното проектиране, е събирането на такси при съгласуване и одобряването на проекти на местно общинско ниво – разликите в сумите са много големи в различните места. По-добре е таксите да бъдат съпоставими, като стремежът е намаляване на финансовата тежест в това отношение.
Един съществен момент при обявяването на търговете за обществени поръчки са
критериите за оценка
Тук трябва да се посочи, че в много отношения поставянето на изискване за най-ниска цена при оценка на инвестиционните проекти не води до добри резултати – получава се изключително ниско качество и в резултат на това се получава ощетяване на обществото. Не е възможно изготвянето на проект примерно за 1000 м2 застроена площ за обществена сграда да се изпълни за 2000 лв. за всички специалности за пет работни дни.
Утвърждаващата се практика представители на КИИП да участват в създадените работни групи още от началото на процеса - при прегледа на основните нормативни документи, и при тяхното обсъждане, актуализация и редактиране, е изключително ползотворна. В това отношение много положителен сигнал са приетите промени в Закона за кадастъра и имотния регистър на 29.05.2014 г., които се дължат на голямото съдействие и компетентност за намиране на верните законови решения на участвалите специалисти от камарата.
Това е един пример за подобряване значително на комуникацията между администрацията и КИИП и КАБ.