Предвиждат трамвай по ул. "Бяла черква" в София

За да се проучи възможността за осъществяване на трамвайна връзка между квартал "Иван Вазов" и бъдещата метростанция на бул. "Черни връх" до столичния хотел "Хемус" (станция №10 от втори диаметър) е възложен подробен транспортно-комуникационен проект. Новата трамвайна линия ще се изгради по ул. "Бяла черква" и бул. "Арсеналски". Одобрено е трамвайно трасе, избрано между три проектни варианта, на специализиран експертен съвет по устройство на територията към дирекция "Архитектура и градоустройство". Подробните транспортно-комуникационни проекти са разработени от фирма "Транспро" ООД.
Изследването на избраното трасе е възложено, след като бе прието транспортно-комуникационнионното проучване за трамвай по бул. "Г. М. Скобелев". Той става необходим след изграждането на метрото и отпадането на железното трасе от бул. "Витоша" (№1 и №7). Целта на този проект е да не се прекъсне обслужването на кв. "Иван Вазов" с трамваен транспорт и да се проучат възможностите за осигуряване на алтернативни решения за обслужване на територията.
С изграждането на втори метродиаметър се предвижда да отпадне трамваят, който минава под тунела пред НДК и достига до бул. "Арсеналски" (№6). С подробния-транспортно комуникационен проект е направено проучване за продължение на трамвая от кв. "Иван Вазов". Вместо да има трамвайно ухо до пазара "Иван Вазов", релсовият път ще продължи по ул. "Бяла черква" и по бул. "Арсеналски", каза инж. Весела Недева ръководител на проекта.
Разработените три варианта се различават по своята дължина. Експертният съвет одобри т.нар. втори вариант, при който трамваят достига до сегашната последна спирка на трамвай №6 на бул. "Арсеналски". Неговата дължина е 750 м.
При първи вариант трамваят достига сравнително близо до метростанцията при хотел "Хемус", като се предлага ново трамвайно ухо до сегашния паркинг. При него се налага изсичане на голям брой дървета. Третото решение достига непосредствено до сградата на мола "София Сити център", но изисква използване на трамвайни мотриси с двустранно управление, с каквито засега не разполагаме. С избрания вариант почти няма да се засегне растителност от Южния парк, посочи също инж. Недева.
Проектът предвижда едностранно разполагане на трамвайното платно. Предложените габарити дават възможност да се използва в бъдеще широкорелсов трамвай.
При отпадане на сегашното трамвайно трасе по бул. "Арсеналски" се открива възможност да се направи проучване за изграждане на голям подземен паркинг гараж (под платното на бул. "Арсеналски"), който да се свърже с метростанцията при хотел "Хемус", казаха проектантите.
Експертният съвет направи препоръка да се допълни разработката със заснемане на дървесната растителност и трасето да бъде съобразено с нея. Предложено е също да отпадане и трамвайното ухо при пазара "Иван Вазов".
В следваща фаза на проекта ще бъде разработен регулационен план.
По възлагане на Столичната община от "София проект" е разработен и проект за ново пътно трасе на ул. "Бяла черква" от бул. "Петко Ю. Тодоров" до ул."Ярослав Вешин". Уличното трасе е важно за облекчаване на връзките в южните райони и центъра. Според функционалното си предназначение ул. "Бяла черква" принадлежи към първостепенната улична мрежа - главна улица IV клас. Тя се включва с пробив перпендикулярно в съществуващото трасе на бул. "Петко Ю. Тодоров" в триклонно кръстовище.