Пловдив е предопределен да бъде спортен център
Инж. Тотев, ще има ли Пловдив многофункционална спортна зала през 2015 г.? С какви предизвикателства е свързано нейното доизграждане?
- Многофункционалната спортна зала с колодрум е първият етап от един бъдещ голям спортен комплекс, който ще се доразвива върху терена на прилежащата спортна база "Академик", която е общинска собственост. Предвиждаме още изграждане на малка спортно-тренировъчна зала с около 500 седящи места за 3 млн. лв. Тя ще е свързана с топла връзка с "Колодрума". На по-късен етап планираме и обновяване и на зала "Академик", която ще остане само за студентски спорт. Този спортен комплекс е един от основните приоритети за развитие на спорта в Пловдив и изграждането и функционирането му ще допринесе за организиране и провеждане на редица международни спортни и културни събития.
Радостната новина за нас е, че след година и два месеца прекъсване се възобнови строежът на многофункционалната спортна зала благодарение на отпуснатия от служебното правителство транш от 5 628 000 лв. Както знаете, за доизграждането на обекта (от груб строеж до акт 16) с ПМС № 31/08.02.2013 г. се гласува целева субсидия в размер до 24 млн. лв. (без ДДС). През 2013 г. получи първия транш от 12 млн. лв., които бяха усвоени. В началото на 2014 г. кандидатствахме по ПИП "Растеж и развитие на регионите" за останалата част от финансирането, но не бяхме одобрени, и едва сега, в началото на октомври, получихме средства.
Главният изпълнител – консорциум "ГБС Пловдив – Спортен комплекс Пловдив", има реална работа за около 6 месеца, така че през април-май залата да получи акт 16. Срещу актувани строително-монтажни дейности очакваме да ни бъдат разплатени и оставащите 6.4 млн. лв. от субсидията + сумата за ДДС в размер на 4.8 млн. лв. Община Пловдив инвестира собствени средства в изграждане на вертикалната планировка и подходите към залата.
Залата е предназначена за 28 вида спорт, с 6400 седящи места, а с подвижните трибуни капацитетът й ще достигне до 8400. Това ще е втората по големина зала след "Арена Армеец", макар и не с такива внушителни размери. Уникалността на пловдивската зала е, че ще е единствената в Югоизточна Европа с покрит колодрум. Пистата за колоездене е с олимпийски размери и струва 1.6 млн. лв. Така че очакваме ежегодно да сме домакини на международни велофоруми. Залата ще се използва и за големи концерти, тъй като ще е съоръжена с най-модерна акустична система и мултимедийна озвучителна техника, видеостена.
През 2012 г., когато поехме строежа на залата от ПКД "Цар Симеон", ние възложихме препроектиране с цел съвместяване на повече видове спорт, с необходимите тренировъчни и фитнес зали, съблекални и прочее анексии. За постигане на по-ниски експлоатационни разходи завишихме енергийните характеристики на сградата: LED осветление, монтиране на иновативна система за охлаждане посредством централизирано топлоснабдяване на EVN, както и диференцирано захранване с енергия и вода на отделните помещения. Проектираният външен паркинг с 300 места ще бъде покрит с фотоволтаични панели.
Предвиждаме търговски обекти и ресторант в комплекса да се дават под наем и да генерират приходи, с които да се издържа залата.
До края на годината ще стане ли факт договорът с Регионален фонд за градско развитие (програма ДЖЕСИКА) за финансиране на дублиращ гребен канал?
- На 11 ноември т.г. е насрочено обществено обсъждане на Доклада за екологична оценка на разработения комплексен проект за дублиращ гребен канал за загряване на състезатели към съществуващия Олимпийски гребен канал. Поради факта, че по-голямата част от площадката на новото водно съоръжение попада в границите на екологичната мрежа "Натура 2000", община Пловдив възприе идеята към проекта за водното съоръжение с площ 10 ха да включи и почти 10 пъти по-голяма прилежаща територия за извършване на екологично възстановяване на крайречни местообитания. Предвиждаме и залесяване на още 650 дка пустеещи общински земи между Гребния канал и Околовръстното шосе, с които ще се обособи мощен зелен пояс. По този начин проектът от изграждане на линейно водно съоръжение прерасна в "Екопарк Марица". Това доведе до значителното му оскъпяване, като само инвестицията в парковата среда надхвърля 2 млн. лв. Успоредно с процедирането и промотирането на проекта финализираме преговорите с "Регионален фонд за градско развитие" АД и "Сосиете Женерал Експресбанк" АД, (инициативата JESSICA) за поемане на дългосрочен общински дълг в размер на 7 530 615 лв., което представлява 50% от общия проектен бюджет. Останалите 50% от инвестицията ще осигури община Пловдив. Надяваме се до края на годината да подпишем договора с JESSICA и да стартираме процедура за избор на изпълнител. Крайният срок за реализиране на дублиращия канал с парковата зона е 2017 г., като през 2018 г. сме избрани за домакини на световно първенство по гребане. Имаме пълната подкрепа на ръководството на Международната федерация по гребане (ФИСА).
Трасето на дублиращия канал е с обща дължина 2100 м, разделено с плавен завой около устоите на пешеходния мост над съществуващия Олимпийски канал, с три включвания – при старта, при финала и на 750 м от старта за дисциплините кану-каяк. Ширината на канала е 45 м, а дълбочината е 1.5 м. На подходящо място, извън зоната "Натура 2000", е предвидено уширение за изграждане на съоръжение за водни ски Cable ski. Цялата дължина на съоръжението е обособена на сектори за гражданско ползване извън времето на провеждане на състезания, а именно за спортен риболов, водни атракции и детски сектор. Отделно велоалеите в парковата зона ще бъде свързани в общ маршрут с предвидените за проектиране велоалеи в коритото на река Марица.
Съвместно с Регионалния фонд за градско развитие имаме разработен бизнес план за управление на проекта след неговата реализация. Искам да подчертая, че при проектиране на всяко спортно съоръжение ние търсим постигане на ниски експлоатационни разходи и възвращаемост на инвестицията.
Каква ще е съдбата на стадион "Пловдив"? Какви действия се предприемат за неговото дострояване?
- Стадион "Пловдив" заедно с Гребния канал са най-важните обекти, формиращи големия спортен комплекс на територията на парк "Отдих и култура". Започнатото в началото на 90-те години дострояване на трибуните за капацитет 55 000 седящи места остана незавършено повече от две десетилетия поради липсата на финансиране. Въпреки че през годините имаше проявен инвеститорски интерес, никога не се е стигало до сериозни преговори, нито до конкретни предложения за публично-частно партньорство. Категорично смятам, че довършването на стадиона трябва да стане с държавно финансиране. Целесъобразно е това да стане след приключване на строителството на многофункционалната спортна зала. Първата стъпка ще е актуализация на проекта за стадиона предвид съвременните норми и стандарти за такъв тип съоръжения. Най-вероятно капацитетът ще бъде редуциран предвид завишените изисквания за комфорт и сигурност на зрителите. Но това ще се реши след обществен дебат. Така, че 2016 г. се надяваме да възложим изготвянето на нов проект за модернизация на стадион "Пловдив", след което ще търсим финансиране.
Под риск ли е концесията на стадион "Ботев"?
- Договорът за 35-годишна концесиямежду община Пловдив и "ПФК Ботев" АД се сключи на 13 март 2013 г., а изпълнението на инвестиционния проект за пълно обновление на стадиона стартира на 1 юли 2013 г. Съгласно клаузите срокът за реализация е до края на 2017 г. Ясно е, че поради настъпилите финансови затруднения няма да се реализира поставената амбициозна цел на клубното ръководство за изграждане на супермодерен стадион до май 2015 г. Общината е готова да оказва съдействие, ако се налага препроектиране с цел оптимизиране на инвестицията, но мисля, че най-вероятно след зимния сезон ще имат яснота как и в какъв обем ще продължи строителството на новите трибуни. В краен случай, ако не се изпълни в срок концесионната програма, ще прекратим договора.
Пловдив е първият град, който получи титлата "Европейски град на спорта" за 2014 г. Какво означава за вас това признание?
- Това признание ни носи престиж,и ни дава предимство при кандидатстване за домакинство на международни прояви. Титлата силно ни мотивира да продължим с инвестициите в подобряване на спортната инфраструктура.
Пловдив е предопределен да бъде спортен център. Всички спортни обекти са проектирани и изградени в сърцето на града, с отлична транспортна достъпност. Нашият олимпийски гребен канал е единственият в света, който се намира в чертите на града. Международният панаир също е част от спортната инфраструктура на Пловдив. Тези дадености дават големи предимства на града за провеждане на европейски и световни първенства. Аз лично присъствах на кандидатстването ни за домакин на световното по гребане през 2018 г. и мога да кажа, че само 30% от изискванията касаят качествата на спортното съоръжение, а останалите 70% са за условията, които предлага градът за спортисти и гости. Когато завършим спортната зала, дублиращият гребен канал и стадионите "Ботев" и "Пловдив", градът ни ще стане център на много спортни събития. Това ще носи голяма добавена стойност за икономиката на града и за бизнеса. Преди две години на световното първенство за неолимпийски дисциплини на Гребния канал привлякохме 2000 души през август. Световното първенство по фехтовка през април т.г. с 1000 участници докара 2 млн. евро в града.
Община Пловдив инвестира и в развитие на спортна инфраструктура за масов спорт. Само през тази година сме изградили над 30 площадки за street workout. На територията на парк "Отдих и култура" стартираме реализацията на проект за изграждане на младежки център по Програма BG06 "Деца и младежи в риск" по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014. По собствена инициатива решихме да надградим проекта с 8-декаров спортен комплекс за обществено ползване - две игрища за минифутбол, по едно за баскетбол и волейбол, както и фитнес на открито с площ 1200 кв.м и голяма детска площадка. Изграждането му ще стане факт през 2015 г. със средства от общинския бюджет в размер на 1.6 млн. лв.