Зелената линия на София
Проектът предвижда създаването на нова 32 км свързана вело- и пешеходна зона






Четете пълния текст в брой 1 на сп. ГРАДЪТ
В София съществува над 20 км изоставена жп инфраструктура, включително принадлежащи сгради и бивши гари. Тези железопътни трасета са отделени от автомобилния трафик и са недостъпни за гражданите. Те преминават през мостове, подлези и тунели както през едни от най-оживените централни и периферни квартали, така и през големите паркове и прекрасни зелени пространства.
Изоставените жп линии и съществуващите велоалеи около центъра на София да се обединят в атрактивно зелено трасе, свързващо кварталите и големите паркове. Това предлага проектът „Зелена линия“ на архитектите Християна Василева и Светослав Александров.
Проектът
Проектът предвижда създаването на нова 32 км свързана вело- и пешеходна зона. Тя ще бъде отделена от трафика и ще обединява всички големи паркове в София, централни и периферни квартали и много спортни съоръжения. Идеята е да бъдат съживени изоставени градски зони и откъснати квартали, като се създаде общо публично пространство, което да се използва за екологично чист алтернативен вид транспорт, разходки, почивки и туризъм, културни, спортни и образователни мероприятия.
Така ще се оформи едно мултифункционално, комуникативно място - предпоставка за развитие на бизнес, спорт и култура, ще стимулира градската инициативност и ще се създаде благоприятна среда за бъдещи инвестиции.
“Зелена линия София” ще се впише във визитната картичка на града, ще подобри облика на София като европейска столица и ще спомогне тя да стане по-добро място за живот.
Проектът ще постигне:
- Подобряване на условията на живот, в това число по-чист въздух, реки и почва.
- Свързване на всички големи паркове в града.
- Свързване на кварталите на София.
- Свързване на главни спортни съоръжения.
- Създаване на нов маршрут за удобен алтернативен транспорт и облекчаване на уличния трафик.
- Създаване на нови публични пространства за разнообразни културни и други дейности на открито.
- Облагородяване на занемарени градски части.
- Преосмисляне на индустриалните зони на София.
- Развитие на малкия и средния бизнес.
- Създаване на нови публични пространства в града.
- Стимулиране на различни спортни дейности.
- Развитие на ценностната система на бъдещите поколения.
- Създаване на нови възможности за заетост.
- Развитие на туризма и превръщане на столицата в интересна дестинация.
Територията
Зелената линия на София е разделена на четири отсечки – северна, западна, южна и източна. Северната е дълга 6 км и преминава през кварталите "Триъгълника", "Надежда", "Лев Толстой", "Военна рампа", "Бенковски", "Орландовци", "Малашевци". По трасето на тази отсечка се намират Музеят за влакове в кв. „Орландовци“, читалище „Райна Княгиня“, битакът и други интересни пространства, които могат да бъдат съживени.
Западната отсечка е 10 км и свързва "Захарна фабрика", "Гевгелийски", "Илинден", "Западен парк", "Разсадника", "Красна поляна", НПЗ "Средец", "Славия", "Лагера", "Хиподрума", "Бели брези", "Красно село", "Борово", "Мотописта", "Стрелбище", "Гоце Делчев", Южен парк и "Кръстова вада". Тук се намират старинните сгради на Захарната фабрика, парк „Лебеда“ с бившия едноименен ресторант, стадион „Септември“, металният железопътен мост над река „Владайска“, които се нуждаят от регенерация.
Южната е с дължина 6 км и включва кварталите "Младост 1", "Дървеница", "Дианабад", "Изток", "Изгрев", "Лозенец", Борисовата градина, Ловния парк, ЖГ "Зоопарк", "Хладилника". Гарата в Ловния парк, която днес функционира като склад, и старото железопътно трасе, обрасло в зеленина, могат да бъдат трансформирани в интересно арт място в паркова среда. Подлезът под бул. „Драган Цанков“ може да се превърне в алея, свързваща кварталите "Слатина" и "Хладилника". Гара "Пионер" и железопътното й трасе от години стоят неизползваеми. Тук е и НПЗ „Хладилника“, която се застоява с бързи темпове, но има нужда от добри транспортни и веловръзки.
Източната отсечка е дълга 9 км и обединява кварталите "Малашевци", "Сухата река", "Васил Левски", "Христо Ботев", "Слатина", "Полигона", БАН IV км, "Младост 1". През поляните до Източната тангента преминава старо железопътно трасе, от където се откриват гледки към Витоша и Стара планина. Проектът „Зелена линия“ може да даде нов артистичен живот на занемарените подлези под бул. „Ботевградско шосе“ и бул. „Владимир Вазов“. Трансформация очакват и железопътните мостове над Перловска река и до бул. „Брюксел“.
Реализацията
Изгpaждaнeтo нa Зeлeния pинг нa Coфия мoжe дa зaпoчнe пpeз 2020 г., съобщиха наскоро ĸмeтът Йopдaнĸa Фaндъĸoвa, глaвният apxитeĸт Здpaвĸo Здpaвĸoв и миниcтъpът нa тpaнcпopтa Poceн Жeлязĸoв при представянето на пpoeĸтa. Идeйнaтa paзpaбoтĸa вeчe e гoтoвa, ĸaтo пpeдcтoи дa ce изгoтвят тexничecĸaтa и paбoтнaтa чacт. Проектът ще се реализира поетапно през годините, като все още не е уточнен моделът на финансиране.
Изпълнението му ще започне c изгpaждaнeтo нa вeлoaлeя oт BTУ „Toдop Kaблeшĸoв“ дo гapa „Πиoнep“. Дължинaтa й щe бъдe 31.52 км, ĸaтo щe пpeминaвa пpeз yл. „Caмoĸoв“, yл. „Tинтявa“, зaд зaлa "Apeнa Apмeeц" и ecтaĸaдaтa нa "Шипчecĸи пpoxoд". Πpeдвиждaт ce вeлocипeдни вpъзĸи зa зaлa „Apeнa Apмeeц“, сoфийcĸия мeтpoпoлитeн и вeлocипeднaтa мpeжa нa пapĸ „Бopиcoвa гpaдинa“.
Трасето е разделено на два участъка - пъpвият зaпoчвa oт гapa „Πиoнep“ дo тyнeлa пoд бyл. „Цapигpaдcĸo шoce“, a втopият - oт тyнeлa пoд бyл. "Цapигpaдcĸo шoce" дo дeйcтвaщa peгyлaция нa „Изтoчнa тaнгeнтa“.
Beлoaлeятa e cитyиpaнa пo cpeдaтa нa дeмoнтиpaнaтa жп линия и cлeдвa плaвния нaĸлoн нa cъщecтвyвaщия тepeн, ĸaтo пo тoзи нaчин ce ocъщecтвявa вpъзĸa c изгpaдeнaтa yличнa мpeжa и cъщecтвyвaщaтa инфpacтpyĸтypa. Дължината нa вeлoaлeятa e 31.52 км, a oбщaтa плoщ нa нoвoпpeдвидeния зeлeн ĸopидop e 61 965 ĸв. мeтpa.