Териториите с отпаднало предназначение предлагат голям потенциал
Арх. Димитър Ахрянов, главен архитект на Пловдив


Какви са текущите градоустройствени процеси и предизвикателства на отделните райони на Пловдив?
- Градът е изправен пред предизвикателствата, наложени от тенденцията за увеличаване на механичния прираст на населението. Община Пловдив следва да осигури необходимата качествена среда за обитаване, труд и отдих на своите жители. Всички градски системи биват извънредно натоварени, което налага осмисляне на вариантите за тяхното развитие чрез устойчиви урбанистични подходи. Градът ни има сложна градска стратиграфия и добре съхранена система на недвижимото културно наследство, което води до необходимостта от установяване на контекстуален подход при проектиране и планиране на всички устройствени нива в рамките на територии с особена и превантивна устройствена защита. Увеличението на населението предполага съхраняване на елементите на зелената система на града и нейното разширяване във връзка с изграждането на стратегия за намаляване на въглеродния отпечатък на града.
Кои са актуалните публични проекти, които добавят стойност към развитието на районите?
- Най-мащабното устройствено мероприятие в град Пловдив към днешна дата е разработването на общия устройствен план, с който ще бъде установен урбанистичен порядък и холистичен подход в пространственото развитие и управлението на градския процес. Целта на подобен документ е защитаване на обществения интерес и постигане на обществен договор по отношение на ключови урбанистични проблеми.
Кои са актуалните динамични зони от инвестиционна гледна точка и какво предизвиква частен интерес към тях?
- Територията на община Пловдив е ограничена, което предполага процесът на преструктуриране на територии да придобие особена актуалност. Изключителен ресурс в това отношение представляват производствени и земеделски територии, както и терените, предназначени за застрояване със специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, и такива, използвани за целите на железопътния транспорт. Във връзка с отпадането на необходимостта от ползването и развитието им като такива тези територии следва да бъдат преструктурирани, така че да се осигури устойчиво усвояване на недвижимостите, като в техните рамки е необходимо провеждането на такива устройствени мероприятия, предотвратяващи пространствена фрагментация и презастрояване и осигуряващи качествено проникване на градските системи в новоусвоената територия – обществено обслужване, жилищни комплекси, административно обслужване и публични озеленени площи.
Какви са възможностите за оптимизация на административния процес при реализацията на безвъзмездни частни инвестиции в публична инфраструктура?
- Възлагаме големи надежди приетите изменения в Закона за устройство на територията да ограничат развитието на тези негативни тенденции. От друга страна, на местно ниво е инициирано сформирането на изследователско звено, занимаващо се с градски изследвания, което следва да осъществява експертна дейност в сферата на урбанистичните анализи и разработването на механизми, с което да бъде въведена конкретика в устройствените изисквания. По този начин ще бъдат улеснени административните процедури в полза на частната инициатива и обществения интерес.
Какви възможности и ограничения срещат публичният и частният сектор при опитите за реализация и развитие на техническа и социална инфраструктура чрез някаква форма на ПЧП?
- Община Пловдив има добър опит в сферата на ПЧП, като в полза на казаното следва да бъде приведен примера с жк „Отдих и култура“, където общинската администрация успя качествено да проведе своята устройствена политика, постигайки изключителен баланс между обществените и частните интереси. Прокарването на инфраструктура е съществен проблем по отношение на новоусвоените територии. Община Пловдив следва да осигури такива устройствени условия в тях, че да бъде възможно качественото прокарване на транспортна и техническа инфраструктура, разширяване на зелената система и установяване на терени за публични мероприятия – детски, градини, училища, обществени центрове.
Как се постига синергия между частния и публичния сектор при развитието на дадена зона – гледната точка на общината и частния инвеститор?
- Основна цел на общинската администрация е осигуряване на баланс между обществения и частния интерес. Отговорността е и към двете страни. Те не са противостоящи, а взаимно допълващи се, което улеснява процеса. Противопоставянето им е неправилно, тъй като всеки частен инвеститор е член на обществото и всеки член на обществото има свой частен интерес. Частната инициатива следва да бъде поощрявана да развива градската среда, извличайки икономическа полза, съобразявайки се с обществения интерес. Това е основен принцип на демократичното общество. Това следва да става чрез въвеждането на конкретни устройствени изисквания, безкомпромисно спазване на установените законови постановки и не на последно място - чрез експертно съдействие от страна на общинската администрация при генериране на идеи за градско развитие. От съществено значение е популяризирането на схващането за градската територия като ценност, а не единствено като капитал. Частната инициатива е тази, която основно осъществява изграждането на физическата среда в града, но община Пловдив има задължението да ръководи този процес в полза на обществения интерес. Ключов фактор в този процес е култивирането на търсене на качествена среда на обитаване, което от своя страна ще наложи преосмисляне на предлагането на недвижими имоти. В тази посока община Пловдив със своя експертен потенциал, специализираните медии и членовете на професионалната общност трябва да работят усилено, за да възпитат усещане за качество не само на архитектурната, но и на урбанистичната среда.