5% от Плана за възстановяване и устойчивост са за проекти на София
5% толкова се оказаха средствата в Плана за възстановяване и устойчивост, които са предвидени за конкретни проекти на София. Зад тях стоят над 1,5 млн. граждани, които изпращат в държавната хазна 40% от данъчните приходи. Столична община от години не получава изравнителна субсидия от държавата. Не съм съгласна с вицепремиера Атанас Пеканов, че София взима огромен ресурс от европейските средства и затова се търси възможности за намаляване на средствата за столицата в Плана за възстановяване. Това се казва в специално изявление на столичния кмет Йорданка Фандъкова.
Ето защо поискахме спешна среша със служебния министър-председател Стефан Янев и разговаряхме с неговия екип за финансирането на двете разширения на третата линия със средства от Плана за възстановяване и устойчивост. София като икономически силен град не може да получава пари от кохезионните фондове, които остават насочени напълно към по-бедните региони. Планът за възстановяване има за цел да подпомогне градовете да се справят с последиците от пандемията и да развиват устойчиви и зелени политики. Проектът за метрото на София отговаря напълно на критериите за финансиране, каквато до момента беше и предварителната оценка на ЕК. Като пример - от 12 одобрени до момента планове на различни държави в 5 от тях са заложени проекти за метро, включително и на столици.
София настоява метрото да бъде включено в Плана с финансиране от 360 млн. лв. и има пълна готовност да започне строителството още тази есен и да осигури над 50% съфинансиране - около 400 млн. лв. собствено финансиране. Получихме уверения от министър-председателя г-н Янев, че проектът за двете разширения на метрото – през „Подуяне“ и през „Гео Милев“, „Слатина“ и до бул. „Цариградско шосе“ – ще останат в Плана за възстановяване, завършва изявлението на Йорданка Фандъкова.