КОНФЕРЕНЦИЯ СТРАТЕГИЧЕСКА ИНФРАСТРУКТУРА И ИНВЕСТИЦИИ 2015 - Панел 3 Дълъг тунел или алтернативен вариант - ще стане ясно в края на годината
Асен Антов, изпълнителен директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти":
Лот 3 на АМ "Струма"
е най-дългият и най-сложен от участъците на АМ "Струма". Той е с приблизителна дължина от 62 км, разделен е на четири строителни договора:
- Лот 3.1, Благоевград до Крупник (17 км)
- тунел с дължина 2 км при с. Железница
- Лот 3.2, Крупник до Кресна (21 км)
- Лот 3.3, Кресна до Сандански (23 км).
Миналата година беше одобрена пътната част, или лотове 3.1 и 3.3. Тунелната част от проекта - тунелите "Железница" и при Кресна (15.5 км), все още не е одобрена. Напредвайки с проектирането на лот 3.2, се появиха проблеми с 15-километровия тунел. На първо място - икономическата жизнеспособност на проекта. През миналия програмен период АМ "Струма" беше обоснована като едно цяло, съставено от отделните лотове. От края на 2014 г. има нови изисквания за обосновка на проекти, които резултираха в това, че проектът вече не е икономически ефективен. В оригиналната обосновка бяха ползвани завишени прогнози за брутния вътрешен продукт, които не се реализираха, както и висока икономическа цена на спестеното време, която сега е неприложима. Бяха констатирани и много сериозни геоложки рискове, проблеми, свързани с времетраенето на строителството, организацията на движение по съществуващия път, цената за експлоатация и поддържане на тунела и др. Отчитайки всичко това, през лятото на 2014 г. стартирахме подготовката на резервен вариант на преминаване през дефилето. АМ "Струма" е основен проект в ОПТТИ и нямаме право на грешка. Алтернативният проект следва да е максимално икономичен и щадящ. По тази причина едното платно върви по съществуващия път, а другото се развива независимо – до или в съоръжения встрани от първото.
В момента сме стартирали и процедура по ОВОС, в която влизат старият избран вариант - 15-килиметров тунел, и новият резервен вариант. В края на 2015 ще се изясни избраният вариант, когато ще бъде завършена ОВОС. Така търгът за строителство на избрания вариант може да стартира в началото на 2016 г. Ако бъде избран резервният вариант, стойността на проекта ще падне значително и ще останат средства за изграждането на АМ "Хемус".
Също така вече са изпратени покани за подаване на оферти за лот 3.1 и лот 3.3 на АМ "Струма" – крайният срок е в началото на април, а лятото се надяваме да подпишем строителните договори. Успоредно стартираха и търговете за строителен надзор. В средата на годината планираме да обявим и търг за тунела при Железница.
Цялата стойност на АМ "Струма" е 750 млн. евро, само на лот 3.2 стойността надхвърля над 500 млн. евро. Очакваме новият вариант да струва от порядъка на 300 млн. евро.
АМ "Хемус"
е разделена на 3 етапа. Проектирането за първия (60 км до разклонението Плевен/Ловеч) завърши - съгласуват се проектите с инженерните мрежи. Проектирането на етап 2 (до Велико Търново, още 85 км) ще завърши през май, а на етап 3 (до изградената част на изток) - през юни.
След обжалване на решението за откриване търгът за строителство на етап 1 отново е в ход, оферти се подават до 2 април. Както при АМ "Струма", и тук процедурата е с преквалификация. Очакваме да подпишем договори за строителство през есента на 2015 г. - търгове за строителен надзор – през май.
За АМ "Черно море"
предстои да кандидатстваме за финансиране за подготовка на проекта по ОПТТИ 2014-2020. Засега има само актуализирани и допълнени предпроектни проучвания. Подготовката на проекта ще започне през втората половина на 2015 година.