Железопътната безопасност: резултати и нива на риск
Повече от 2000 значими инцидента се случват всяка година по жп мрежите на страните от ЕС. През последните 6 години се забелязва леко намаляване на жертвите и тежките наранявания в жп сектора.
Като се имат предвид всички смъртни случаи в жп системата (с изключение на самоубийства), рискът от смъртност на милион влак-километри (влак/км) в периода 2010 - 2012 г. е бил 0.3 убити на милион влак-км в ЕС. По същия начин може да се оцени рискът от фатален край на жп пътници (пътнически риск). Това е 0.15 пътници, убити на милиард влак-км в периода 2010 - 2012.
Оказва се, че нивото на безопасност се различава значително в отделните държави - членки на ЕС. Една трета от страните членки имат значително по-висок риск в сравнение с други държави членки; вариациите в риска в рамките на тази група от държави членки също са значителни (виж фигурата). Девет държави членки имат значително по-висок риск от другите - България не е сред тях. Систематичният подход по отношение на безопасността на железниците в тези страни би означавало голяма стъпка към истински общоевропейски цели в бъдеще.
Такива са основните изводи в четвъртия двегодишен отчет за жп безопасност на Европейската железопътна агенция (ERA, European Raiway Agency).
Колкото и да се пише, че безопасността по железните пътища се е повишила, трагедията край Сантяго де Компостела - най-страшната железопътната катастрофа в ЕС от 15 години насам, и катастрофата край Bretigny-sur-Orge, южно предградие на Париж, служат като важно напомняне, че поддържането на безопасността в железопътния транспорт е ежедневно предизвикателство и постоянно търсене на ефективни решения, напомнят в доклада.
Както е казал Алберт Айнщайн: "Значимите проблеми, пред които сме изправени, не могат да бъдат решени от същото ниво на мислене, което ги е причинило." Затова железниците търсят и черпят опит по темата за безопасността от колегите си в самолетния сектор.
Милена ВАСИЛЕВА