Германска машина ще копае тунела за метрото под центъра на София

След видяното в завода в Шванау в Германия съм спокоен, че от 2012 година метрото в София ще се движи от Централна гара и "Надежда" до бул. "Черни връх".
Това заяви министър-председателят Бойко Борисов при приемането на машината, с която ще бъде прокопан тунелът на софийското метрото през централната част на София.
Символичното предаване на огромното съоръжение с тегло над 1600 тона, бе на церемония в производствената база на фирма "Херенкнехт".
На нея присъстваха министърът на финансите на провинция Баден-Вюртемберг Вили Щехеле, който е и съпредседател на смесената комисия България - Баден-Вюртемберг, вицепремиерът Цветан Цветанов, изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев и президентът на фирма "Доуш иншаат" Гьонюл Талу, която е изпълнител на разширението на метрото.
С модерната машина ще бъде изграден тунелът от втория диаметър на метрото между пътен възел "Надежда" и кръстовището на бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий". Той се финансира по ОП "Транспорт" чрез Европейския фонд за регионално развитие, припомнят от правителствената информационна служба.
На 2 април догодина започваме работата с нея и през 2011 г. тунелът ще е готов, а на следващата година по план и метростанциите ще са завършени, каза премиерът Борисов. След като видях всичко и я тествахме как работи, съм спокоен за обещанието си, че през 2012 г. хората ще се возят с метро до "Черни връх", допълни той.
Произведеното в Шванау съоръжение е най-безопасната технология за прокарване на тунели в света. То е поръчано от изпълнителя на участъка и е изработено специално за условията на метрото в София, обясни изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев.
С машината на ден ще се прокопават около 9 м и ще се изволзват около 1000 куб. м или 50 камиона изкопен материал. Ще се работи при напрекъснат 24-часов режим на 3 смени и 7 дни в седмицата. В една смяна ще бъдат заети 35 души, от които 25 в тунела и 10 отвън, посочи той.
Машината с дължина 85 м ще бъде транспортирана у нас по река Дунав до Белене, а до София ще бъде доставена на платформи.
"Много съвременна машина си имаме, голяма е колкото самолет "Боинг". Само транспортирането й струва 1 млн. евро", каза премиерът Борисов.