През юни определят окончателното трасе на "Бургас-Александруполис"

Окончателното трасе на петролопровода "Бургас-Александруполис" ще бъде определено от националния експертен съвет по проекта в края на юни или в началото на юли.
Това съобщи вчера след заседанието на съвета Стефан Гунчев, председател на борда на директорите на "Проектна компания Нефтопровод Бургас-Александруполис-БГ" АД и началник на кабинета на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Очаква се работните проекти по петролопровода да бъдат готови през 2010 година и да започне тяхното изпълнение, допълни Гунчев.
Той съобщи, че трасето на петролопровода най-вероятно няма да минава през Поморие. Консултантът по проекта ще продължи да работи по още три-четири варианта на трасето, каза Гунчев.
Вероятно ще се предложат две-три южни трасета на отстояние 15-18 километра от брега на Бургас с идеята, ако има разлив, той да бъде отведен в открито море, обясни Гунчев.
Ако зоните, през които ще преминава петролопроводът, попадат в НАТУРА, те ще се заобиколят, а където не може - ще се приложи безизкопна технология.
Кметът на община Поморие Петър Златанов каза, че на заседанието на експертния съвет са били изтъкнати достатъчно силни аргументи в подкрепа на това да отпадне предложението трасето на петролопровода да преминава през територията на общината и заяви, че съоръжението няма да преминава оттам.
Обсъдена е била възможността да се използва съществуващ сервитут за такъв тип съоръжения, който вече е изграден между пристанището "Росенец" и "Нефтохим".
Директорът на компанията за България Пламен Русев обясни, че от екологична гледна точка най-благоприятно е да се използва монобуйова система, която е най-безопасна, а за помпена станция да се ползва територията на съществуващата нефтена база "Росенец".
От там, следвайки трасето на тръбите на "ЛУКойл", да се поставят още две тръби от петролопровода, които да достигат до района на рафинерията на "ЛУКойл". В близост до рафинерията ще бъдат изградени резервоарен парк и помпена станция, необходими за петролопровода.
Гунчев каза, че съвременните монобуйове са със съвършени технологии и не правят разлив в морето.
Единственият начин да се използва пристанищната технология е чрез сега съществуващото пристанище "Росенец", в което се разтоварват кораби на "ЛУКойл". В него обаче могат да влизат кораби с водоизместимост 50-70 000 тона, което прави проекта за петролопровода нерентабилен.
Освен това в района на пристанището трябва да се издълбаят около 30 млн. кубически метра земя, за да се разшири, което ще доведе до екокатастрофа в Бургаския залив.
По данни от 2001 година проектът ще струва около 1 млрд.евро.
Гунчев посочи, че той е с възвращаемост от 12 до 15 години, което го прави атрактивен за кредитиране от банките. През тръбопровода ще тече каспийски нефт.