За първи път в България: пациентски информационен бот ще подпомага борбата с инсулта
Асоциацията за инсулт и афазѝя (АИА), съвместно с Министерство на здравеопазването (МЗ) дадоха официалния старт на разпространението на Информационен бот във Вайбър, който ще помогне за справяне с инсулта в страната. България се нарежда на челно място в Европа по брой инсулти на глава от населението през последните 10 години, като всяка година над 40 хил. българи биват пряко засегнати от инсулта, а 5 хиляди от тях не преживяват инцидента.
„Анализът ни показва, че обществото ни е слабо информирано за характера на инсулта. Ограничени са познанията и за рисковите фактори, за симптомите на инсулта, както и за правилния алгоритъм на поведение при инсулт. Това познание е критично за справяне с проблема.“- заяви инж. Дорина Добрева, председател на УС на АИА.
Асоциацията ежегодно провежда мащабни национални кампании по повод Европейския и Световния ден за борба с инсулта. По инициатива на АИА в салоните за работа с граждани на всяка българска община е разположен щендер с информационни материали за инсулт. Със съдействието на Български пощи, в последните две кампании, информационните материали достигат до почти 3000 локации в страната, част от които малки населени места с до 150 жители.
„Огромното предизвикателство пред нас е свързано с бързото, масово разпространение на точна и навременна информация до всички в България. – отбеляза д-р Георги Георгиев, зам.-председател на АИА - Затова сме щастливи, че срещнахме пълно разбиране и съпричастност в Ракутен Вайбър България и Клиъруеър, с които само за няколко месеца създадохме Информационния бот за инсулт на АИА.“
Информационният бот е създаден и се разпространява напълно безплатно.
Той е иновация не само за България. По данни на АИА, подобна инициатива се стартира за първи път в рамките на Европа.
„Не сме имали колебания да подкрепим този безспорно иновативен инструмент – сподели доц. Околийски, зам.-министър на здравеопазването – В министерството оценяваме като изключително важна задачата за промоция на здравето, за превенция на най-разпространените заболявания. През тази година стартираме редица инициативи в тази посока и се надяваме това да бъде началото на повратен момент за нашето общество. За нас е изключително важно партньорството с неправителствения сектор и в частност с пациентските организации. Убедени сме, че широката колаборацията е правилният път за справяне с комплексни проблеми, каквито са заболяванията.“- завърши той.
Създаването на Инфобот Инсулт е само първата крачка. Ботът предстои да бъде развит последователно, като амбицията е той да бъде истински полезен и пълноценен инструмент в борбата с инсулта.
„Истински сме впечатлени от това, което днес се представя пред обществото! – заяви доц. Калпачки, председател на Българското дружество по инсулт – За нас, лекарите е обичайна практика да получаваме информация от водещите страни за иновации, но е голяма рядкост да можем ние да споделим с колегите си такава. Ние от Българското дружество по инсулт, като мултидисциплинарно научно медицинско дружество сме призвани да работим за развитието на такива проекти. Поздравяваме АИА, една от най-активните и резултатни пациентски организации в страната, както и разработчиците за иновативната идея и нейната реализация.“
Но как се реализира подобен проект без средства?
„Може би един от отговорите е – със сърце. – заяви Теодор Тодоров, основател на Клиъруеър (българска IT компания, реализирала проекта) – Като развиващ стартъп компании в България, познавам добре този важен етап в процеса – разполагате със страхотна идея, но нямате средства, за да я реализирате. Така са стартирали много от успешните компании днес. Затова за мен бе много лесно да реша да се включим про-боно в създаването на бота и когато ми позвъниха от АИА аз веднага се съгласих. Искам да подчертая работата на Симеон Дражев и Юра Топкарова, които отговаряха за проекта, както и на целия ни екип, защото всички работиха много сърцато. Това са завършили безплатната ни академия млади IT специалисти, които работят и се развиват успешно в гр. Плевен.“
Има обаче още един елемент, без който „пъзела“ не би могъл да се нареди. Всъщност това е „централният елемент“ – Ракутен Вайбър България. Идеята за реализация на бот се ражда на среща на АИА с Николай Гевечанов през миналата година.
„Социалната значимост е в ядрото на нашите дейности и като лидер сред комуникационните платформи в България, вярваме, че партньорството ни с Асоциацията за Инсулт и Афазия има реален шанс да помогне както в посока превенция, така и в процеса на рехабилитация на хората, пострадали от инсулт или афазия." – споделят от Вайбър.
Николай не се ограничава само до формалната подкрепа. Той предоставя цялата нужна информация, контакти, дава ценни съвети.
Сега предстои следващата голяма крачка напред за проекта – разпространението. „Подкрепа вече има от Министерството на здравеопазването, което ще включи бота във своите материали за превенция. – обобщава д-р Георгиев - Важно е всеки да знае, че може да потърси ключовата дума „инсулт“ във Вайбър и да открие Инфобота с логото на Асоциацията за инсулт и афазия. На разположение ще бъдат и широко огласявани линкове и QR код за достъп. Посланието ни е „Научете повече за инсулта, разпространете познанието, имайте воля за промяна!“ – завърши той.
Инфобот е достъпен и чрез следните линкове и QR код: