Art&People

Жената в метал и камък: скулпторът Живко Седларски за красотата и вдъхновението

Живко Седларски е българо-френски скулптор. Живее във Франция. Запознат е с изкуството в много ранна възраст от своя баща, художника Кольо Седларски. Завършва Художествената академия в София, след което става преподавател в колежа "Пушкин" в София.

Вашите скулптури, символизиращи дуалистичната природа на жената, са вашата запазена марка. Какво ви вдъхновява да ги създавате?

Когато говорим за жената, не мисля за противоположности. За мен тя е извор на вдъхновение и носител на красота. Това пресъздавам в своите скулптури – красотата, която наблюдавам в жената. Всяка моя скулптура на рокля, която загатва нейното присъствие, е вдъхновена именно от нея. Жената винаги е била движещата сила в моето творчество. Природата ме впечатлява, но най-голямото ми вдъхновение си остава именно женската красота.

Като курсов ръководител в академията през шестте години на обучение само веднъж избрах мъж за модел – и то по настояване на колега. Там изучавахме човешката анатомия, която и до днес, въпреки стилизацията и изчистването на формите, остава основа на моите скулптури.

Вижте интервюто в брой 1/2025 на списание ГРАДЪТ lifestyle

Жената е водещ образ във вашите произведения. Какво символизира тя във вашето творчество и как тази тема се развива през годините?

Вече отговорих частично на този въпрос. Още при древните гърци богът на войната е Марс, но богът на победата е богинята Нике. Докато Марс стъпва здраво на земята, Нике с крилете си няма граници. В академията изучавах тази антична скулптура и когато пристигнах в Париж преди 34 години, първата ми спирка беше Лувърът – за да видя именно нея, богинята Нике. Е, разбира се, и мраморните роби на Микеланджело.

През годините творческите ми търсения минаваха през различни теми, но женското тяло винаги оставаше в центъра на вниманието ми. То ме задържа в границите на естетиката и красотата. Никога не съм изпитвал нужда да шокирам публиката с екстравагантни прояви, за да бъда забелязан.

Може ли да опишете процеса на работа върху една скулптура – от концепцията до финалния продукт? Какви предизвикателства срещате при работа с метал?

Мисълта винаги е първа. Понякога, когато пред мен стои каменен блок, просто вземам машината и директно търся формата. В други случаи, за да изчистя идеята, рисувам с четка или въглен. Така обмислям позата, обемите и мястото, което скулптурата ще заеме. Често използвам и макети, за да представя концепцията си на поръчителите.

Предизвикателствата са добре дошли – те ме извеждат от рутината и ме подтикват към нови идеи. Работата с метал ми доставя удоволствие – там аз съм господарят, а машините ми помагат да го подчиня на волята си. Ако скулптурата трябва да бъде отлята в бронз, първо изработвам модел от гипс или смола. В този етап контролирам всичко, но после думата има леярят – важно е той да е добър и да разбира творческата визия.

Когато работя с камък, процесът е различен. Ако не съм се подготвил предварително, първоначалната идея може да претърпи множество промени, но крайният резултат винаги е мой – не на камъка.

Ваши скулптури са изложени в музеи и галерии на три континента. Как се приема вашето изкуство в различни култури и как това влияе на творческия ви път?

Това е признание за моя труд, признание от Европа, от  Азия и от Америка.

Когато през 2011 г. започнаха моите представяния в Китай, самостоятелните изложби се заредиха една след друга. Qu’Art Museum в Суджоу беше открит с моя изложба. По-късно френски куратор сподели негово впечатление – че в Китай съм получил повече признание, отколкото в Европа.

В началото, когато пристигнах във Франция, започнах своя „втора академия“, видях наяве много от оригиналите на изобразителното изкуство – тези, които знаех само от книгите – а Китай със своята хилядолетна култура и динамично развитие също оказа влияние върху творчеството ми. Там реализирах три монументални скулптури. Работата ми в китайските ателиета ще остане незабравим спомен.


 

Обратно нагоре ↑