
Теодора Филева, Tenant Relationship Manager, "Сердика Офиси"
Теодора Филева има над 13-годишен опит в сферата на недвижимите имоти. През 2010 г. се присъединява към отдел "Офис площи" на Cushman&Wakefield Forton. Основна част от работата й е свързана с проекти по оптимизиране и предоговаряне на клоновите мрежи на мобилни оператори и банки в София и страната. Работи и по сделки за основните офиси на същите клиенти в София, Пловдив и Варна. Четири години по-късно, през 2014 г., става Deputy Head на офисния отдел, като отговоря за ключови клиенти – както наематели, така и наемодатели. Компании, за които успешно реализира сделки на пазара на офис площи, са Visteon, Kostal, OnProcess, 60К, iFAO Amadeus company, Huawei и много други. От октомври 2022 е част от екипа на NepiRockCastle в България, собственик на "Сердика Офиси", "Сердика Център" и "Парадайс Център". На позиция Tenant Relationship Manager отговаря както за оперативната дейност, свързана с текущите наематели, така и за привличането на нови наематели в "Сердика Офиси".
- Г-жо Филева, може ли да започнем с коментар на икономическите тенденции с влияние върху основните направления в сектора на недвижимите имоти?
- През изминалите месеци от началото на 2023 българската икономика се движи в добра посока – основните икономически показатели са по-скоро позитивни, а инфлацията, макар и малко над средната за Европа, отново е с едноцифрена стойност (7.5% за юни).
Офисният сегмент обаче все още е силно повлиян от периода на пандемията и това е основна причина за намалялата активност на този пазар. За голяма част от служителите, особено в IT и BPO сектора, ако не изцяло home office, то поне хибридният модел са силно предпочитани.
Все по-явна става „борбата“ между мениджмънта и служителите за това как да се разпредели работният процес между office и home office. Повече и повече мениджъри настояват за връщане в офисите – или изцяло, или за повече дни в седмицата, за да се запази продуктивността, ефективността, да се стимулира екипната работа и не на последно място - да се избегнат злоупотребите.
Предстои да видим какъв ще бъде успехът на този корпоративен призив хората да бъдат по-често на работа от офис, но така или иначе процесите от последните две години и половина промениха както офисите на компаниите, така и облика на самите офис сгради.
От гледна точка на поведението на настоящите ни наематели, както и на активния интерес към "Сердика Офиси" от страна на потенциални нови наематели, аз определено съм с позитивна нагласа. Нашите наематели, предвид тяхната сфера на дейност, работят основно или повече от офис. Част от наемателите се възползваха от летния период, за да направят леки преустройства или освежителни ремонти, а други - сериозни реконструкции на офис пространствата си. Всички те са с цел да последват корпоративните стандарти за още по-голям комфорт, който да върне служителите в офиса. Изключително активно през последните месеци компаниите в сградата наемат допълнителни паркоместа както за настоящи, така и за нови служители. Това е още една сериозна индикация за всекидневното им присъствие в сградата.
През 2023 г. "Сердика Офиси" посрещна петима нови наематели, а до края на годината в сградата ще бъде открит "Пулс Фитнес", както и кафе с нова концепция на ниво +3.