Сгради

Станимир Йорданов, Аvаlаnt: Нашият вътрешен свят отразява пряко пространствата, които обитаваме

Станимир Йорданов, pъĸoвoдитeл "Интepиopeн дизaйн и yпpaвлeниe нa пpoeĸти", Аvаlаnt

От aпpил 2023 г. водещата консултантска компания за корпоративни имоти Avalant стартира нoвo звeнo зa интepиopeн дизайн и yпpaвлeниe нa пpoeĸти за офис площи. Откриването на отдела е провокирано от нуждите на крайния наемател да получи по-пълен пакет услуги от началното консултиране до крайното предаване на завършено офис пространство.

За ръĸoвoдитeл нa oтдeл "Интepиopeн дизaйн и yпpaвлeниe нa пpoeĸти" е избран Станимир Йорданов. Станимир има дългoгoдишeн oпит в пpoeĸтиpaнeтo и зaвъpшвaнeтo нa oфиc пpocтpaнcтвa в peнoмиpaно студио зa дизaйн в София. Учacтвaл e в пpoeĸтиpaнeтo нa интepиopитe нa вoдeщи мeждyнapoдни ĸoмпaнии oт paзлични ceĸтopи в пъpвoĸлacни oфиc cгpaди. Получил е образование в областта на архитектурата и интериорния дизайн във Великобритания. Извън професионалната си кариера обича и се вдъхновява от природата, като също е и сертифициран планински водач.

- Какво предвиждате да включват услугите, които новият отдел на "Авалант" ще предлага?

- Услугите включват интериорен дизайн и управление на проекти.

Поставянето на правилните основи на проектирането е пряко свързанo с първоначален обстоен анализ на работната среда (т.нар. workplace analysis). Този процес включва детайлно запознаване с бизнес модела на съответния клиент и създаване на релевантен въпросник-задание. Неговата цел е да проучи вече изградените навици на служителите в компанията, както и да разпознае конкретните нужди не само на отделените единици, но най-вече на работната общност като едно цяло.

Процесът на проектиране и дизайн от своя страна включва първоначалната фаза на разработване на концептуален дизайн (или т.нар. идеен проект), който включва в себе си разработката на задания за инженерни проектни части, 3D модели, подове, стени, тавани, предложение за обзавеждане, както и изготвяне на корпоративна идентичност на офиса. След одобрение от страна на клиента процесът преминава към изготвяне и предаване на подробен технически проект.

Втората услуга е управление на проекта за довършителни работи, който е доста обхватен процес и включва определяне на времева рамка и бюджет на проекта, както и цялостно подробно проследяване на процесите в съответните етапи на реализация. Провеждането на регулярни срещи, изготвянето на ясни отчети, както и своевременна точна комуникация с всички ангажирани страни са част от успешната формула за предаването на проекта в срок и без да биват допускани компромиси с извършваните дейности.

1 / 2

Офис пространство от началото на миналия век, включващо елементи от домашния интериор – килими, картини и огледала, настолни лампи. Отворения таван с видими инсталации може да разпознаем и в много от съвременните офис пространства. Преоткриване на някои от първоначалните успешни модели и връщането им в най-съвременните тенденции в изграждането на офисите може да се окаже печеливша формула.

2 / 2

Общата работна площ от началото на 60-те години на миналия век се изразява изцяло отворена зона, предразполагаща към изключително високи нива на комуникация, съответно високо шумово замърсяване и ниски нива на концентрация. Уеднаквените работни станции отразяват равенство между служителите, като изключват техния свободен избор за уединение и разпознаване на лично пространство. Работното време е строго конкретизирано

- Каква е модерната офис среда от гледната точка на дизайнера?

- Вярвам в холистичния подход - човекът е в центъра на целия процес, и именно затова поставяме личността в основата на подхода. През последните години работните ни навици се промениха драстично и забелязваме нужда от премоделиране на средата в отговор на динамиката на нашето време. Работният модел "От 9 до 5" вече остарява, а конкретното работно време все по-често се приема като рамка. Споделям мнението на известния датски архитект Ян Геел: „Life first, then spaces, then buildings, the other way around never works.“ Принципът изразява идеята, че нашият вътрешен свят отразява пряко пространствата, които обитаваме. Днешното поколение, за разлика от предходните, поставя като приоритет личното си време и пространствата също следва да отразят по вдъхновяващ начин свободата на избора.

Πлaниpaмe пpoeĸтите, по които работим, да бъдат c eлeмeнт нa eĸcĸлyзивнocт, като целта ни е oфиcите да гарантират здpaвocлoвнa paбoтнa cpeдa за разгръщане на пълния пoтeнциaл на служителите. Към момента наблюдаваме peлoĸaция нa ĸoмпaнии в мoдepни cгpaди клас А, с въвеждане на сравнително новия xибpиден модел, предоставящ зoни зa нeфopмaлнa ĸoмyниĸaция и почивка, творчески кътове за екипна работа, зaли зa cpeщи и общуване, гъвкави работни пространства и места за развлечение и хранене. Въвеждането на система за предварително запазване на конкретно работно място или зона в определено време в офиса спомага за отразяването на тази свобода, като дава възможност за по-добро планиране на личното ни време, като едновременно с това улеснява и вътрешната организация.

- Какви са съвременните изисквания към модерния офис?

- Водещи са комуникацията и синергията между отделните участници в работната среда. Днешният работодател е изправен пред предизвикателството да съумее да възобнови тази синергия между служителите си, а най-добрият начин за това е именно предоставянето на комфортно и вдъхновяващо пространство. Лесно подвижни ергономични мебели и дизайн елементи с акустични свойства, пресъздаващи домашния уют и комфорт, са в основата на модерната офис среда. Наличието на дневна светлина, естествени материали, светли цветове, елементи от биофилията значително повишават нивата на здравословно пребиваване и респективно са винаги на мода.

Всички говорим за гъвкавостта на работното място, която дава възможност в един момент да бъдеш в шумна и социална зона, а в следващия - в един по-личен и тих кът. Фиксираните работни места вече се приемат за отживелица и служителите имат свободата сами да избират в коя част от пространството да работят. Размиването на ясната граница живот - работа доведе и  до размиването на представата ни за класическия офис. Отворени библиотеки и етажерки, пуфове, кресла, килими, завеси, декорации са вече неделима част от модерния офис. Технологичните иновации, от друга страна - пречистватели на въздуха, системи за озвучаване, дигитални елементи, пръстови отпечатъци и автоматизирани управления, са все по-често застъпени решения.

1 / 1

Затворен, самостоятелен офис, от края на 80-те години, насърчаващ взаимодействието между служителите (работа лице в лице). Забелязват се декоративни елементи, различен тип осветление, меко сядане, внасящи уют и комфорт. Появяват се по-малки, неформални пространства, където човешкият фактор започва да бъде оценяван

- Каква е модата в офис дизайна - в специфични елементи на обзавеждането, текстурите и цветовете?

- Предизвикателството пред нас е да изградим модерно пространство, което да издържа максимално на динамиката и трендовете на времето. Привърженик съм на по-изчистени форми с акцентиращи елементи, които да отразяват ясно корпоративната идентичност. Светлите цветове, естествените материали, природните детайли са основа на класическата концепция за устойчивост във времето, функционалност и социален ангажимент към човека. Движението и стойката по време на работа са от първостепенно значение за продуктивността ни – все по-често виждаме отворени пространства с бягащи пътечки, швейцарски топки и матове, люлки, повдигащи се бюра и ергономични сядания. Добрата акустика също заема основна част от модерните офис решения. Тя може да бъде постигната по много начини – с помощта на различни продукти и тяхното правилно съчетаване – акустични панели (стенни, таванни, подови), акустични завеси, тапицерии и дамаски, подови настилки и др.

- Как разбирате какво точно иска клиентът?

- Ясното формулиране на крайната цел е ключов момент и добра предпоставка за успешен проект. Именно затова предлагаме и услугата workplace analysis, която изследва в детайл нуждите на клиента и предхожда фазата на концептуалния дизайн. Много първоначални задания включват думи като „модерно, комфортно и различно“. Точното дефиниране и разшифроване на тези думи обаче са индивидуални за различните бизнеси. Нашата идея е да провокираме клиента да се замисли какво наистина го мотивира и стимулира, каква е средата, от която се нуждае, за да бъде максимално полезен за себе си, но и за екипа като цяло. Тук идва и ролята на опитния архитект – когато клиентът не е напълно наясно с изискванията си, от нас зависи да задаваме правилните въпроси или да провокираме въображението им с различни предложения и решения, които да послужат за пример и ориентир.

1 / 1

- Новият отдел на Avalant ще има и задачи за проект мениджмънт - какви са най-големите предизвикателства, които очаквате? Как ще гарантирате завършването на проектите в бюджет и в срок?

- Динамиката през последните няколко години наложи модел на константно предизвикателство, особено в строителната сфера. Наблюдаваната нестабилност при цени и срокове естествено повишава риска от излизане от първоначално заложената рамка. Неправилната комуникация между отделните звена, от друга страна, също е неблагоприятен сценарий, който може да осуети и забави процесите.

Доброто първоначално запознаване и проучване на спецификите на всеки отделен проект, внимателното проследяване, както и правилното делегиране на задачите са част от техниките за своевременно разпознаване и предотвратяване на вероятни пречещи обстоятелства по пътя на реализация. Управлението на проект за довършителни работи включва в себе си стотици преплитащи се и взаимозависими процеси, при които една грешка може да създаде ефекта „домино“ в негативен аспект. Нашата роля е да послужим като „лепилото“ между всички процеси, за да минимализираме потенциалните рискове. Услугата ни включва съдействие на всички фази от проекта – започвайки от преглеждане на договорната документация, през контрол на количествата и качествата на довършителните работи на обекта и достигайки до предаване на завършения офис.

1 / 1

Спазването на първоначално заложените срок и бюджет е голямото предизвикателство в управлението на проекти днешно време. Трудно бихме предоставили конкретни гаранции, тъй като един такъв процес зависи от много други страни, но определено голямата ни добавена стойност е в минимализирането на тези рискове. Постигаме това чрез натрупания ни опит от предходни проекти и умението да идентифицираме подводните камъни, преди те да са се появили. Останалата част е много стриктно следене на процеси, комуникация, залагане на адекватни стойности за непредвидени разходи, както и отчитане на потенциални забавяния. Изграждането на солидни партньорски отношения също е от основно значение, както във всяка друга сфера – бизнесът се крепи върху човешките отношения. Разбира се, в моментите, когато неизменно се получат разминавания от първоначално зададения план, от ключово значение е навременната комуникация към клиента, както и правилна реакция за отстраняване на проблема.

1 / 1

Развитието на технологиите и феноменът „интернет“ през 90-те години естествено предизвикват ново преустройство на офис пространствата. Работата пред екран налага нуждата от преосмисляне на светлината и цялостната организация. Започват да се оформят зони за принтиране, кафе и вода, които добавят нова стойност в натоварената офис среда. Необходимо е обаче стимулирането на повече движение

- И да завършим с промените и еволюцията, които установяваме в резултат на пандемията?

- Пандемията определено повиши уменията ни за адаптация, но също предостави и възможност да преразгледаме навиците в ежедневието си, да забавим темпото на дневната ни рутина. Цялата тази преорганизация е част от естествената еволюция, която съответно наложи и промяната на работните пространства, за да могат те да отговарят на новите навици и нужди.

Работата от вкъщи определено разми временно границите между работа и свободно време и едновременно с това впоследствие зададе въпроса за поставяне на такива граници. Офисът се обособи като своеобразен остров, където можем да извършим концентрирана работа (така наречената deep work) или да обсъдим конкретни теми с колеги, изискващи колаборация, която трудно може да бъде постигната в конферентен разговор. Положителният ефект е, че с изключването на компютъра накрая на деня можем да постигнем и умствено изключване от работния процес, за да обърнем внимание и на останалите дейности в живота, които ни правят завършени личности. 

Вижте cтaтиятa в бpoй 3/2023 нa cпиcaниe ГPAДЪT в дигитaлeн фopмaт c вгpaдeни ИHTEPAKTИBHИ BPЪЗKИ

Обратно нагоре ↑