Пепа Запрянова, управител, хотел Vizualiza - Пловдив
Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT
- Къде виждате силните страни на сектора и кои са моделите, на които е необходимо да се обърне повече внимание? Как оценявате пазарната среда?
- Ако трябва да сравним ситуацията преди и след COVID, по време на пандемията бизнесът беше блокиран на всички нива. Сега, раздвижвайки се пазарът, клиентите започват да обръщат повече внимание на качеството, което се предлага. Сякаш цената също е определяща. Но когато цената отговаря на всички фактори, от които се формира, и те са добре балансирани, клиентът остава доволен.
- Кои са тези фактори?
- На първо място да имаме сграда, тоест материалната база. Тя да бъде модерна. Друг важен фактор е да бъде съвременно обзаведена. Сред необходимите качества е и обслужването – то е много важно за формирането на цената. Локацията също е от значение. И когато всички тези фактори ги балансираме, желанието на клиента ще бъде задоволено.
- Споменахте обслужването, то винаги е основен фактор, но пък виждаме и нови тенденции в търсенето от страна на клиентите. Какво предизвикателство е това?
- В момента най-важен е фокусът към обслужването, това е най-голямото предизвикателство в настоящата ситуация. Има много голяма дупка в тази ниша. Младите хора не са готови да работят и много е трудно при наемането и подбора на кадри да се постигне златната среда както по отношение на качества, така и при адаптацията към политиката на дадения обект. И това е основно за целия бранш.
- Тук оставам с впечатлението, че говорите за поколенческите промени, през които преминава обществото ни. В действителност наблюдаваме разлика в работната етика и разбирането за дисциплина при различните поколения. Но пък пазарът на труда съвсем скоро в голяма си част ще се състои от т.нар. младо поколение. Кои са начините за балансиране на политиките на работното място?
- Трябва да започнем да обвързваме обучението с практиката. Говоря и за университетите, и за специализираните гимназии, както е при нас в туризма. Да започнем да привличаме специализанти, които да преминават стажовете си при нас. Така можем да си създадем впечатление отблизо за качеството на кадрите и да ги обучаваме още от самото начало на конкретните работни политики. Тоест бизнесът трябва да започне да инвестира в обучението. Докато бизнесът не предприеме тази крачка, ситуацията няма да се промени.