Пазари и инвестиции

Кирил Кирилов, Kalos Estates: Създаваме нови стандарти в бранша на недвижимите имоти

Кирил Кирилов, управител, Kalos Estates

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Кирил Кирилов е предприемач и мениджър, който обича нестандартните подходи. Разчита на хората, с които работи, и думата "честност" е в основата на всички негови дейности. Има над 15 години опит в международни компании. Професионалният му път е в две основни направления – Биг Фарма индустрията и недвижимите имоти. Като управляващ партньор в Калос Естейтс успешно съчетава етичния подход, моралните ценности и отношението към клиента в едно цяло - етичен бизнес.

- "Калос Естейтс" работи отскоро, как решихте да създадете агенция в този толкова наситен пазар?

- Пазарът наистина е изключително наситен - над 3000 са регистрираните агенции, като по-голямата част от тях са в София. През 2023 г. създадохме Kalos Estates с идеята, че ще работим за повишаване на стандартите в бранша и ще предложим изключително качествена услуга.

Името в буквален превод от гръцки означава „добър“ - не сме имали никакво колебание за него.

Но ще започна от по-назад – 2017 беше годината, когато търсих първото си жилище. Наех агенция и тръгнахме по огледи. Това, което преживях, не беше приятно – брокерите не предоставиха никакво качество на услугата и функциите им се ограничиха до това да ни заведат на адреса. Категорично не съм си представял, че така ще премине процесът по покупката на първото ми жилище, което е толкова важна стъпка за всеки човек. Три години по-късно реших, че ще продам текущия си апартамент и ще взема нов. Имах надежди, че нещата ще бъдат различни, но уви – беше същото. В този момент си казах, че не ми харесва този пазар и един ден ще направя агенция за недвижими имоти и ще разчупя стандартите. Моментът настъпи през 2023 – скочих в най-трудното време, тъй като пазарът беше в спад и по-рядко се случваха сделки. Казах си, че това е предизвикателство и възможност да докажа, че моделът, който съм избрал, е работещ. Една година по-късно нещата определено са във възход и се случват по начина, по който ги виждам, а именно – създаваме нови стандарти в обслужването на нашите клиенти и в бранша на недвижимите имоти.

- Какво имате предвид под нови стандарти? Кои са принципите, на които особено държите?

- Най-важното в нашата концепция е да следваме етични правила, морал, честност, прозрачност. На първо място поставяме интереса и нуждите на клиента, откриваме неговите индивидуални изисквания, проучваме до най-малкия детайл всички подробности, които го вълнуват, след това подготвяме подбор и селекция на най-подходящите имоти за него. Никога не правим сделка на всяка цена. Винаги казваме и негативите, и позитивите за един имот. Бихме отказали продажба, ако има въпросителни или имотът е проблемен. И очевидно това е работещ модел, защото вече много хора ни се доверяват. Рекламата ни е от уста на уста – от препоръки, от доволни клиенти. Обикновено отзивите са „досега такива брокери не сме срещали“.

- Как протича самият процес на взаимодействие с клиента?

- Задължително започваме с физическа среща, ако е възможно. Уточняваме всеки детайл – локация, колко да е голямо жилището, колко стаи да има, какво да е изложението, на какъв етаж, старо или ново строителство, гараж, паркомясто, общи части, асансьор... Вникваме максимално в нуждите на клиента, след това пресяваме през ситото това, което предлагаме, и изпращаме няколко предложения. Насърчаваме клиентите винаги да са откровени и честни и да ни връщат обратна връзка. Апелираме също да бъдат активни в търсенето, защото може да сме пропуснали нещо. Когато клиентът се е спрял на даден имот, ние го проучваме и правим  предварителен оглед.

1 / 2

2 / 2

- Какви услуги предлагате?

- Затворили сме кръга от възможни услуги, които една агенция за недвижими имоти може да предостави. Освен посредничество при покупко-продажба на имота предлагаме дизайн и довършителни работи – имаме две бригади, което е изключително ценно. Вече така сме се сработили, че всичко се случва изключително бързо. Аз или друг колега супервизираме ремонтните дейности. Предлагаме и всякакъв вид застраховане. Имаме финансов консултант под шапката на кредит център, който работи в нашия офис, и сме обезпечили финансирането. Осигуряваме и юридически консултации. Тоест клиентът получава абсолютно целия необходим набор услуги. Оставя една лична карта и след това се виждаме при нотариуса.

- Към какъв тип имоти сте фокусирани?

- Фокусът ни е в премиум сегмента. Важно е как го дефинираме – това не е свързано само с пари, говорим за хубави, ценни, стойностни имоти, невинаги е задължително един имот да е много скъп, за да е качествен. Разчитаме на партньори – строители и инвеститори, които строят над среден клас, за да бъдем сигурни, че това, което нашите клиенти ще купят, ще бъде добра инвестиция за тях и ще запази покупателната възможност на техните средства. Важно е също клиентите да бъдат доволни от средата, в която попадат, тъй като при покупка на жилище си купувате и среда на живот, неизбежно е.  

Стремим се да предлагаме предимно ново строителство - финансовият съвет към нашите клиенти е, че винаги е по-добре средствата да бъдат инвестирани в ново строителство, тъй като остатъчният живот на сградата е доста по-дълъг от старото строителство. Разбира се, има и трофейни имоти в центъра, за които не говорим за година на построяване.

- Как бихте искали да промените брокерските практики?

- Моята цел е да използваме най-добрите практики и да допринеса за вкарване в регулация на тази професия. В момента тя е нерегулирана, няма орган, който да следи стандартите на работа и да сертифицира брокерите или агенциите. Това е огромен минус, тъй като по този начин качеството на услугата пада – всеки може да стане брокер без никакъв опит и квалификация.

Именно липсата на знания и професионализъм създава негативен имидж на професията и хората масово са скептични. Разпространена е заблудата, че брокерът не прави нищо друго, освен да прибере една комисиона. Но тази комисиона е не защото ще намерим жилището и ще заведем клиента дотам, а заради нашата експертиза. Когато отидем на място, ние виждаме негативите на един имот, които клиентът може да не забележи – например  конструктивни промени, които може да са видими, но и скрити. Правим обстоен оглед на самата сграда – отвътре и отвън, разбираме кой е строителят, разпитваме съседи. Проверяваме за течове, влага или различни други сериозни проблеми. Правим юридическа проверка за възбрани, наследници, документи, защото имаме случаи, в които даден имот не е с нотариален акт, а със свидетелство за търпимост. Това е дълга проучвателна работа, която не се вижда отвън. 

- Как избирате екипа?

- Най-важно е хората, с които работим, да изповядват същите ценности, каквито и ние – да вярват, че трябва да се работи етично и честно. Държим нашето име да бъде синоним на морал. Категорично хора, които искат просто бързо да направят сделката и да вземат комисионата, нямат място при нас.

- Какви са тенденциите на пазара на недвижими имоти от ваша гледна точка?

- Това, което забелязвам, е, че започва да се строи все по-качествено, клиентът е готов да плаща по-висока цена, но иска по-висок стандарт и по-добра среда на живот. Попадаме в период, в който некачественото строителство ще мине през сито - инвеститорите, които искат да направят набързо бюджетни сгради, ще отпаднат от пазара.

- Какъв съвет бихте дали на човек, който търси имот в момента?

- Първо бих казал, че е закъснял с покупката – всъщност винаги е късно да купиш имот. Най-добрият вариант е да се купи жилище на шпакловка и замазка и да бъде завършено по вкуса на обитателите. Завършеното жилище рядко може напълно да отговори на изискванията – винаги правиш компромис с нещо.

- Каква е вашата лична кауза?

- Извън чисто професионалната ни кауза имаме и лична – даряваме 10 процента от всяка комисиона за болни деца. Смятаме, че трябва да помагаме и трябва да бъдем добри.

- Как се постига успех в дългосрочен план?

- С етика и честност. Когато правиш нещата правилно и открито, няма как в бъдеще това да не върне ползи. Добавената стойност, която носи етичният бизнес, е много голяма в дългосрочен план. Възможно е да бъдем и печеливши, и етични и това категорично ще ни направи по-устойчиви във времето.

В тази връзка е моят апел към колегите от бранша – колкото и невероятно, и невъзможно, и трудно да звучи, трябва да бъдем добри и колегиални, да поставяме човещината на първо място, а не затварянето на сделка на всяка цена.

https://kalos-estates.com/

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Обратно нагоре ↑