Сгради

"Бизнес парк София": Начело на зелената и устойчива офис трансформация в България

Социалното въздействие и екологичното лидерство са ключов приоритет за "Бизнес парк София"

Екатерина Радева, ръководител специални проекти и ESG инициативи в Business Park Sofia

Вижте cтaтиятa в бpoй 3/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT 

В челните редици на устойчивата трансформация на недвижими имоти в България, "Бизнес парк София" (BPS/Парка) се откроява като основна сила. Разпростиращ се на 89 000 кв.м кампус с повече от 210 000 кв.м застроена сградна площ и изпълнен с открити зелени пространства и обособени зони за отдих, бизнес комплексът осигурява първокласни работни площи и култивира цяла екосистема, изградена около най-добрите екологични, социални и управленски (ESG) практики.

„Подобряването на работната среда, откритото парково пространство и намаляване на вредното въздействие върху околната среда е в основата на нашия подход“, казва Екатерина Радева, ръководител специални проекти и ESG инициативи в BPS. „Нашата цялостна стратегия е фокусирана върху устойчивото развитие, а и с това допринасяме за по-доброто благосъстояние на ползвателите на Парка.“

През 2023 BPS кампусът бе отличен с LEED сертификат след прилагането на стриктни оценки на USGBC's Green Business Certification Inc. (GBCI) по критерии енергийна и водна ефективност, управление на отпадъците, качество на околната среда и други показатели. През 2024 г. бе завършен проектът по реновиране на Сграда 4 и сградата получи най-високата степен на сертификата – LEED Platinum. Предстои финализиране на оценката и за още две от офис сградите в Парка.

Според плановете на BPS LEED сертифицирането на всички сгради на територията на кампуса ще приключи до края на 2025 г.

Социалното въздействие, успоредно с екологичното лидерство, е огромен приоритет за BPS, който предоставя разнообразие от възможности за ангажираност на общността по различни теми. Пример за това е поредицата от тематични събития с обогатяващи диалози на теми като здраве, личностно израстване и граждански въпроси за служители на компаниите - наематели в Парка, както и живеещите наоколо, обединена под името ParkTalks.

1 / 4

2 / 4

3 / 4

4 / 4

Разбира се, ESG философията отива отвъд комфортните зали за събития и устойчивите офис пространства. Успехът на това се корени в отворената комуникация с общността на Парка, заедно с които BPS често формира партньорства и осъществява интересни инициативи.

От изключителна важност за BPS e култивирането на екосистема, в която отговорният устойчив бизнес може да процъфтява и да надгражда върху стабилната основа на ESG стандартите.

Борислав Пеев, изп. директор, KPMG IT Service

Парковата среда и локацията на Business Park Sofia подкрепят нашата стратегия за устойчивост и корпоративна отговорност

- Разкажете ни накратко за историята и сферата на дейност на KPMG IT Service.

- KPMG IT Service се позиционира като водеща компания в сферата на технологичните консултации и инженерни услуги в България. Основната ни мисия е да подкрепяме дигитализацията на бизнес процесите на клиентите си по целия свят, като същевременно допринасяме за обществените каузи и устойчивото развитие. Подпомагаме дигитализацията на бизнес процесите на 154 KPMG компании по света, както и на техните клиенти, като разработваме и доставяме софтуер и бизнес приложения, вариращи от облачни платформи до интеграционни услуги и автоматизация.

Сред предлаганите от нас консултантски услуги са дигитализация на бизнес процеси чрез внедряване на модерни решения, базирани на водещи технологични платформи като SAP, Microsoft и ServiceNow. Нашият екип се състои от над 500 експерти, разпределени в 17 специализирани екипа, повечето от които са старши специалисти в своите области.

KPMG IT Service споделя глобалните ценности на KPMG в това да даваме позитивен принос на обществото. Ангажираме се с подкрепата на общностите и организациите, които работят по каузи с обществено значение, като по този начин допринасяме не само към икономическото, но и към социалното развитие.

- Изборът на правилната локация е съществен при търсенето на устойчиви бизнес практики. Какво повлия на решението ви да се присъедините към общността в BPS?

- За нас парковата среда и локацията на Business Park Sofia (BPS) са изключително значими, тъй като подкрепят нашата стратегия за устойчивост и корпоративна отговорност. Локацията на BPS е стратегически избрана заради своите удобни комуникации, високите стандарти на изпълнение и управление, както и екологичните инициативи, които се съчетават с нашите усилия за намаляване на въздействието върху околната среда. В BPS се осъществява разделно събиране на отпадъците и извозването им за рециклиране, а високото ниво на изпълнение на сградите осигурява комфорт и енергийна ефективност. В същото време наличието на дублирани основни ютилити системи гарантира непрекъснатост на нашите операции дори в случай на външни аварии или прекъсвания, допринасяйки за създаването на устойчива работна среда.

- Инициативите в областта на ESG са силно застъпени в корпоративната философия на все повече фирми. Има ли събитие, което сте направили, което да предизвиква особена гордост у вас?

- Гордеем се с това, че събираме предложения за доброволчески инициативи в областта на ESG преди всичко от нашите собствени служители. Оценяваме и избираме тези инициативи с висока степен на прозрачност и предоставяме на колегите възможност да ръководят изпълнението на инициативите. Това не само увеличава ангажираността и личната отговорност, но също така развива лидерски умения сред участниците. Лидерският екип на компанията активно подкрепя тези усилия.

Примери за успешни доброволчески инициативи включват нашата подкрепа към педиатрични болници и старчески домове, където наши служители регулярно участват в различни програми за подобряване на условията. Организираме също така кампании за кръводаряване и залесяване на гори. Осигуряването на помощ на пострадали в извънредни ситуации като природни бедствия или военни конфликти също е част от нашата доброволческа дейност.

- Въз основа на натрупания опит какви съвети бихте дали на други компании, търсещи да развият по-устойчиви бизнес модели и практики?

- На първо място, препоръчваме изграждането на фирмена идентичност и култура, които са в хармония с ясно дефинирани корпоративни ценности. Политиките и практиките в компанията трябва да са винаги в синхрон с тези ценности. Култивирането и поддържането на устойчива фирмена култура е продължителен процес и изисква постоянни усилия, но тя може до голяма степен да повлияе на успеха на една компания и тя е тази, която отличава компанията от всички останали. В KPMG IT Service нашата идея #ДаНаправимРазликата - #MakeTheDifference, е не просто лозунг, а основополагащ елемент, който води всички стратегии и оперативни дейности. Това включва разработване на проекти и инициативи, които не само подобряват бизнес ефективността, но също така водят до положителни промени за обществото.

Предраг Амиджич, гл. изп. директор на "Перно Рикар Балкани" и управляващ директор на "Перно Рикар България" ЕООД

22 години партньорство с BPS: култивиране на устойчивост и отговорно отношение към местните общности и околната среда

- Разкажете ни накратко за историята и сферата на дейност на "Перно Рикар България".

- "Перно Рикар България" става част от общността на "Бизнес парк София" в далечната 2002 г. През тези две десетилетия светът се промени много, ние и БПС също.

Днес групата "Перно Рикар" е вторият в света производител на вино и спиртни напитки. Притежаваме 17 от „Топ 100“ марки спиртни напитки в света, след които Chivas Regal, Absolut, Ballantine’s, Jameson, Beefeater, Ricard, Havana Club, Martell, The Glenlivet и други, 96 производствени обекта в 24 държави и можем да се похвалим с едно от най-престижните и разнообразни портфолиа в бранша, разпространени на повече от 160 пазара по целия свят.

За нашата успешна дейност "Бизнес парк София" предоставя модерна бизнес структура, която предлага първокласни офис пространства със сертификат LEED Platinum, здравословни, екологични работни места, които щадят планетата, и богат ландшафт.

- Компанията е част от общността на BPS. Какво прави партньорството между "Перно Рикар" и BPS успешно и дългосрочно според вас?

- През тези 22 години на партньорство ние далеч надхвърлихме отношенията наемодател - наемател. Обединяват ни много неща. Култивирането на устойчивостта и отговорното отношение към местните общности и околната среда като ежедневно поведение и основен фактор при вземането на решения е едно от тези неща. Стратегията на "Перно Рикар" се фокусира върху инвестирането в дългосрочен и устойчив растеж. Групата остава вярна на своите основополагащи ценности: предприемачески дух, взаимно доверие и силно чувство за етика във всички 20 000+ служители по света. Усилията на БПС да трансформира себе си и кампуса, като го надгражда и усъвършенства непрекъснато, са показател за желанието им да се превърнат в предпочитано място за бизнес и отдих в района.

- Инициативите в областта на ESG са силно застъпени в корпоративната философия на все повече фирми. Има ли събитие, което сте направили, което да предизвиква особена гордост у вас?

- През годините сме пренесли и сътрудничеството си в областта на различни събития и проекти. "Перно Рикар България" подкрепя различни инициативи на БПС – културни програми, базари с кауза, парк фестивали. Включването на представители на различни общности – художници и артисти, музиканти, танцови трупи, литературни дейци и други, в тези събития ги прави притегателно място не само за служителите в компаниите в БПС, но и за местната общност. Арт базар, фестивал „Паркът“, предстоящите дни на салсата са само някои от общите проекти. Тук можем да добавим, че в партньорство с "Перно Рикар" БПС организира отворени салса уроци, водени от Раул Торрес – свободно достъпни за наемателите и посетителите на Парка. "Перно Рикар" пък се грижи за доброто настроение на танцуващите и забавляващите се с авторски коктейли, подбрани специално за съвместните събития по танци.

- Въз основа на натрупания опит какви съвети бихте дали на други компании, търсещи да развият по-устойчиви бизнес модели и практики?

- Екипът на "Перно Рикар България" наброява 40 души. Със своята отдаденост, професионализъм и етично отношение те придават смисъл на думата съвършенство. Наред с желанието ни да развиваме бизнеса, да трансформираме бранша и да оказваме положително въздействие върху света като създатели на споделени моменти – Createurs de Convivialite, ние се стремим да превръщаме всяко социално взаимодействие в истинско и приятелско преживяване. Тук също намираме общ фокус с БПС. С тяхно съдействие посадихме две дръвчета, които да радват служителите и гостите на парка и да бъдат пример за възможностите на всеки дори с малки стъпки да постига резултати в полза на общността и средата.

Габор Олайош, главен оперативен директор на Pluxee Bulgaria

Българският офис на Pluxee е един от малкото в групата със 100% електроенергия от възобновяеми източници благодарение на "Бизнес парк София"

- Бихте ли споделили малко за историята на Pluxee Bulgaria?

- Pluxee Bulgaria има 20-годишна история на българския пазар, като доскоро оперираше под бранда "Содексо Пасс". Ние сме международен лидер в предоставянето на социални придобивки и възнаграждения на служители, като сме щастливи, че с новия ни дигитален бранд имаме възможност да предоставяме на компаниите и техните служители карта за храна Pluxee, модерна и дигитална услуга – ваучери за храна на електронен носител – карта Visa. Новото ни решение е в съзвучие с ценностите на компанията, сред чиито приоритети е стремежът към устойчивост. Благодарение на новата регулация на ваучерите за храна по естествен път успяваме да намалим консумацията на хартия и да оптимизираме всяка стъпка от процесите на компанията – от дигитално подписване на договор с клиентите ни, през изцяло дигитален документооборот, до дигитализиран процес за използване на услугата ни за крайни потребители и търговски партньори. Щастливи сме, че имаме възможността да предоставим бързо, сигурно и модерно решение на пазара и да се развиваме в крак с модерните технологии. Нашите процеси са изцяло дигитализирани и това е малка част от ангажимента на Pluxee за постигане на нулев въглероден отпечатък до 2035 г. - цел, валидирана от SBTi (The Science Based Targets initiative).

- ESG и устойчивото развитие са все по-стратегически приоритети. Какво първоначално привлече вашата компания към кампуса на BPS?

- Този избор се корени в далечната 2003 г. при основаване на компанията, когато BPS е бил по-скоро стратегически избор за локацията на централния ни офис. Щастливи сме, че Бизнес паркът и ценностите на нашата компания пораснаха заедно и 20 години се движим в съзвучие на тема устойчиво развитие. Pluxee оперира в 31 държави и сме повече от горди, че българският офис е един от малкото, които консумират 100% електроенергия от възобновяеми източници, благодарение на "Бизнес парк София".

Нека не забравяме, че Паркът е разположен и в непосредствена близост до софийското метро, както и други транспортни комуникации, което позволява на нашите служители да се придвижват до работното си място по бърз, удобен и щадящ за околната среда начин. За да ги амбицираме по-често да избират обществен транспорт вместо личния си автомобил, ние предоставяме на екипа си месечна сума за карта за градски транспорт като част от мерките ни за намаляване на въглеродните емисии и в посока грижа за служителите.

- Нека да се потопим в някои от конкретните ESG инициативи, по които сте си партнирали с BPS. Можете ли да дадете пример, с който се гордеете?

- Изключително сме щастливи и признателни на "Бизнес парк София" за съдействието, което ни оказват през годините, най-вече по посока устойчиво развитие. Миналата година за ежегодния ни Ден на корпоративна социална отговорност успяхме да реализираме обучение на открито за служителите на Pluxee Bulgaria за безопасно и екологично шофиране. Пред Сграда 12 бяха позиционирани симулатори, които се сториха изключително атрактивни за всички минувачи, които имаха възможност да изпитат усещането при челен сблъсък с автомобил, да открият как се променя зрението им при консумация на алкохол и да разберат съществената роля на предпазния колан във въртящия се на 360 градуса автомобил.

Друга инициатива, на която "Бизнес парк София" беше домакин, беше миналогодишният Благотворителен базар за продажба на мартеници и ръкоделия в Сграда 10, където заедно с нашите локални партньори – Фондация „Дечица“, Фондация „Конкордия България“ и Фондация „Карин дом“, събирахме средства в помощ на уязвими групи. Това е инициатива, в която се включиха всички наематели на "Бизнес парк София", закупувайки подаръци за своите близки, и по този начин подпомогнаха каузите на нашите партньори. А Pluxee Bulgaria удвои приходите на всяка от фондациите и ги дари, за да направи подкрепата още по-значима.

Нашият екип участва на различни спортни и благотворителни изяви, на които "Бизнес парк София" е домакин, и за нас това е възможност да реализираме активност с тиймбилдинг ефект, докато приобщаваме екипа си към благородна кауза.

Разбира се, можем да говорим още много – за културата и зелената среда в Бизнес парка, за възможностите, предоставени и от останалите наематели – за рециклиране на техника например, които са важна част от общата устойчива посока на компаниите, наши съседи. За нас е чест и удоволствие да бъдем част от общност, чиито цели и каузи са в съзвучие.

- Какъв съвет бихте дали на други компании, които са в процес на развитие на своите ESG стратегии?

- Устойчивото развитие и разумната консумация на ресурси, оптимизиране на процесите на компанията в съответствие не само с новите технологии, но и в синхрон с нашите цели за намаляване на въглеродните емисии е не просто тенденция в корпоративния свят, а приоритет на ниво съществуване. Наш глобален ангажимент е да се погрижим за планетата и да дадем от себе си като компании, като корпоративни партньори, като работодатели и като хора, за да запазим планетата и да се погрижим за местните общности. Нашият съвет към компаниите би бил да бъдем взаимни и приобщаващи към мисията за опазване на околната среда и да използваме максимално възможностите на модерния свят, за да ги прилагаме на практика в посока опазване на околната среда, оптимизиране ресурсите на планетата и за грижа за местните общности.

1 / 3

2 / 3

3 / 3

Досега на сцената на InspoSessions са се качвали разнообразни гости.

От преподавател по танци (бачата) - Станислав Христов, собственик на Sense Motion Dance Studio - оставил зад гърба си корпоративния живот, за да научи хората как да се свързват с телата и емоциите си чрез танца, през автор и водещ на редица програми за личностна трансформация - Биляна Савова от фондация MС ("Мога Сам"), до ума зад най-голямата конференция за презентационни умения в света Present to Succeed - Борис Христов, съсъздател на агенцията за презентации 356labs  - всяка сесия разкрива мотивиращи нови перспективи.

Предстоящите срещи ще продължат да вдъхновяват аудиторията със специални гости, като следващите ни срещи са с известния графити художник, вдъхновяващ жителите и посетителите на София чрез изящното си съвременно изкуство по сградите на столицата и не само - Nasimo, и пленяващата оперна звезда Мила Михова. Въпреки че сесиите са отворени за всички, капацитетът им е ограничен, затова участниците трябва да се регистрират предварително.

"Искаме хората да си тръгнат с положителна енергия и дълбоки осъзнавания, които да ги подтикнат да продължат напред, независимо каква е тяхната страст, казва Янчева. Когато някой сподели своите автентична истина и житейски уроци, това ни събужда за новите възможности на собствения ни потенциал."

InspoSessions са в интерактивен формат, който насърчава потапянето в това преживяване.

След откровения разговор микрофонът може да бъде взет от публиката за допълнителни въпроси, последвани от нетуъркинг в неформална обстановка. Всяка сесия се записва и се споделя под формата на видеоподкаст в канала на BPS в YouTube (Business Park Sofia).

За наемателите на BPS InspoSessions бързо се превръща в очаквано събитие в края на всеки месец.

"Носи ми голямо удоволствие да виждам будни хора, готови да научат, споделят и да разберат различната перспектива, която споделят гостите по време на InspoSessions, казва Янчева. Всички ние имаме нужда от време на време да се откъснем от ежедневието си и да се заредим с вдъхновение и мотивация. Това е магията, която тези събития отключват. За мен е чест, че имам доверието на "Бизнес парк София" да бъда техен водещ."

Месечната доза вдъхновение InspoSessions дава възможност на хората от общността на парка да се докосват до искрени споделяния и мотивиращи послания, защото инвестицията във вдъхновение е истинско развитие на потенциала.

Вижте cтaтиятa в бpoй 3/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT 

Обратно нагоре ↑