До септември става ясно кога затваря "Брикел"
Гълъбовското предприятие "Брикел" е изчерпало своите 20 000 часа работа и неговата съдба е спиране от експлоатация.
Кога точно ще стане това предстои да решим, но не може да се отлага дълго - трябва да дадем отговор на ЕК по тези въпроси до средата на септември.
Това казва в интервю за вестник "Дневник" заместник-министърът на околната среда Евдокия Манева.
Припомняме, "Брикел" е сред петте ТЕЦ-а, които поискаха удължаване на експлоатацията с по две години, но в началото на май България получи отказ от Европейската комисия.
Става дума за ТЕЦ "Марица 3" в Димитровград, "Брикел" в Гълъбово, ТЕЦ "Бобов дол", ТЕЦ "Република" в Перник и ТЕЦ "Сливен".
С другите четири предприятия няма проблем - те имат още време и графици за модернизация, но техният срок също не може да бъде удължен. Европейската комисия ни заяви ясно, че нямаме право на никакъв компромис с което и да било от предприятията, казва Манева.
Тя припомни, че програмата за привеждането им в съответствие с европейското законодателство е известна от 2000 г. и те са имали достатъчно време.
Няма място за никакви удължения особено като се има предвид, че имаме нарушение – и по серните оксиди, и по азотния оксид, и по емисиите на прах. Общите тавани на страната за тези вредни емисии са превишени.
Можем да разрешаваме отклонения от графика за някое предприятие само ако сме под общите тавани. А тъй като ги нарушаваме, нямаме тази възможност. И съдбата на "Брикел" ще бъде спиране от експлоатация.
Манева коментира, че най-вероятно в противен случай може да последва наказателна процедура срещу България.
Запитана за коментар на опасенията от страна на синдикатите и асоциацията на топлофикациите, че затварянето на "Брикел" крие социален и икономически риск за страната, заместник-министърът подчерта, че икономическият риск да получим наказателна процедура е доста по-голям от риска, който поема едно предприятие, като не спазва нормите.
Евдокия Манева обаче заяви, че колкото по-бързо предприятието изгради сероочистващите си инсталации, толкова по-скоро има шанс да бъде пуснато пак в експлоатация.
Цялото интервю със заместник-министър Евдокия Манева четете във вестник "Дневник".